Gå til innhold

Julegave til meg selv


Anbefalte innlegg

Hei, tenker å bygge meg ny maskin til jul. Har brukt forumet aktivt for å finne ut hva jeg vil ha. Er imponert av kunnskapsmengden som finnes i forumet. Håper noen vil svare meg ang. sammensetningen av min nye maskin.

 

Lurer på om det er noe som ikke passer sammen, er det noen flaskehalser eller noe som mangler?

 

Skal bruke maskinen til litt spilling, noe videoredigering, og ellers vanlig tekstbehandling surfing osv.

 

- AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

 

- Hitachi Deskstar 7K250 250GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

 

- Asus A8V Deluxe/WIFI-g Hovedkort S-939 K8T800PRO, ATA/SATA, GbLAN, ATX,

Raid

 

- Chieftec CX-04 Miditower, Blå Aluminium w/USB and Firewire(Uten Strømforsyning)

 

- 2 stk. Corsair XMS3200C2 DDR-DIMM 512MB PC3200 32Meg x 8, CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz, 6ns

 

- XFX GeForce 6600GT 128MB GDDR3 AGP, Tv-Out, Dual-DVI, Retail

 

- 2 stk. Spire Kabinettvifte Blue Breeze BLD-FD08025B1L3/4 80x80x25mm

 

- NorthQ Strømforsyning Silent 400W NQ 4001 - ATX 400W, 120mm Fan, 12-17dBA

 

- Nec 2510A DVD-brenner (fra gammel maskin)

 

På forhånd takk for svar!

Endret av hmatre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lurer på om det er noe som ikke passer sammen, er det noen flaskehalser eller noe som mangler?

- Hitachi Deskstar 7K250 250GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Hardisken blir flaskehals nr. 1..... :yes:

 

Edit:- 2 stk. Spire Kabinettvifte Blue Breeze BLD-FD08025B1L3/4 80x80x25mm

Hvis det er mulig bør viftene skiftes ut med en 120mm. Hvis det ikke er mulig. bør det vurderes å skifte til et kabinett der det går.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Har en liten mistanke om at den strømforsyninga blir litt for liten, jeg ville ha gått for en 480 for å være sikker, da blir det ikke flaskehals av den jaffal. Det hovedkortet finnes i 2 varianter bare sånn at du er klar over det, pass på at du får rev 2 utgaven. Dette vil de mest sannsynlig ikke nevne noe om på produktopplysningene, så send mail og spør for å være på den sikre siden... Gikk på det smellet selv nemlig. Hvis det ikke er rev2 utgaven så styr unna, ellers så er abit og msi noen alternativer. God Handel! :)

Lenke til kommentar

Vel oppsettet ser greit ut det, men dog så er det rom for et par endringer, for det første ville jeg valgt et hovedkort som er basert på et det nye nforce 4 brikkesettet fra nvidia. Så ville jeg gått ned på prosessoren til en 3200+, de pengene du sparer ville jeg brukt på et bedre skjermkort, f.eks det msi 6800 pci-e. Ellers ser det greit ut, kanskje valgt en annen hd produsent, da hitachi kjøpte opp den havarerte hardiskdivisjonen til IBM, hadde valgt seagate, WD eller samsung.

Lenke til kommentar

Hmm... Hadde tenkt å kjøpe alt i en smekk fra Komplett. Synes ikke de hadde det helt store utvalget av harddisker. Skal se igjenom listen på nytt.

 

Ellers er jeg klar over at hovedkortet finnes i en revisjon2, men ettersom jeg neppe blir å overklokke så trodde jeg ikke det var så farlig.

Endret av hmatre
Lenke til kommentar
Hmm... Hadde tenkt å kjøpe alt i en smekk fra Komplett. Synes ikke de hadde det helt store utvalget av harddisker. Skal se igjenom listen på nytt.

 

Ellers er jeg klar over at hovedkortet finnes i en revisjon2, men ettersom jeg neppe blir å overklokke så trodde jeg ikke det var så farlig.

Hvorfor spør du forumet??

Du må da regne med at listen din blir forandret til noe forumet tror på. :D

Lenke til kommentar
Hvorfor spør du forumet??

Du må da regne med at listen din blir forandret til noe forumet tror på. 

 

Å, var ikke meningen å underkjenne noen forslag. Har allerede endret strømforsyningen. Sitter akkurat nå og spekulerer på harddisk. Ser bare at Komplett ikke har det store utvalget av store S-ATA disker (som er lagervare). Hva med en Western Digital Caviar 250GB S-ATA 8MB cache 7200RPM? Ikke lagervare i dag.

Skal også kikke nærmere på hovedkortet og skjermkortet.

 

Takk for alle svar. Er åpen for flere anbefalinger/forslag.

Endret av hmatre
Lenke til kommentar

Hva er galt med harddisken? Den er jo grei den, trenger ikke raptor. En ratpor er ganske dyr og har lite lagringsplass, hvis han ikke har mye penger og har liten disk fra før av eler ingen er jo den disken super.

 

edit: Tror msi k8n neo2 platinium er et bedre hk, var "bets i test" hos anandtech. Og de gutta vet hva de holder på med.

Endret av hba
Lenke til kommentar

Skulle tro dere jobbet hos Komplett. Tror budjettet mitt er i ferd med å sprekke :D

 

Ser at noen mener MSI-kortet er kresent på minne. Minneproblemer har jeg hatt før, og ønsker det ikke en gang til. Noen som har det kortet og kan anbefale en minnetype som fungerer?

 

Noen som har en kasse å anbefale med 120cm vifter til en fornuftig pris?

 

Er et XFX GeForce 6800 128MB DDR 2*DVI AGP, Extreme Gamers Ed., Retail

verd prisforskjellen på 580 kroner i forhold til et XFX GeForce 6600GT 128MB GDDR3 AGP, Tv-Out, Dual-DVI, Retail?

Endret av hmatre
Lenke til kommentar

Billigere kasse med psu enn denne finnes ikke i det norske land, som ikke begynner med q-tec og har ufattelig dårlig kvalitet og som ikke har 120mm vifteplass selvsagt.

 

Btw har PQI 1024MB Turbo Memory Dual channel - 400 MHz. (PC3200) CL 2,5-3-3-7, Black vil dem ikke funke med MSI K8N NEO2 Platinum-54G Hovedkort S939nForce3 250Ultra,SATA,GbLAN,ATX,Dual-DDR?

Lenke til kommentar
Ser at noen mener MSI-kortet er kresent på minne. Minneproblemer har jeg hatt før, og ønsker det ikke en gang til. Noen som har det kortet og kan anbefale en minnetype som fungerer?

Her er hva OCZ sier

her er hva Geil sier (og det er ikke mye)

Her kan du navigere deg fram til Crusial sin anbefaling...

Og her kan du navigere deg frem til hva Kingston anbefaler...

 

Skyld meg ikke for å ha jobbet for andre enn deg...i øyeblikket... :D:D

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

att dere sitter her å sier att en harddisk er flaskehals bare fordi den ikke er raptor er noe jeg synest nesten er dårlig gjort av dere. Vil dette si att alle som skal ha nye systemer MÅ ha raptor? nei, en 16mb cache som en person her viste til vil jeg si er like bra omtrent og koster mindre og mer lagrings plass. Jeg v\tviler på hn har bruk for raptor, vertfall visst dette er en gaming maskin.

Lenke til kommentar
Noen som har en kasse å anbefale med 120cm vifter til en fornuftig pris?

Selv om denne artikkelen er ca. et år nå så sier bildene alikevel noe om hvordan et kabinett bør være... :cool:

Det finns kabinetter med desse særtrekkene flere plasser.

 

Edit: Noen brukbare... :ermm:

 

Men jeg kan trygt anbefale Aopen for det hat jeg selv..... :D:D Fornøyd kar som smiler.... :D

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Bet meg merke i noe i artikkelen fra PC-World som sveinsel henviser til..

 

"Et tips vil kanskje være å byttet ut 250 WB Western Digital-harddiskene med Hitachi Deskstar 7K250 – disse kan leveres av HPC, og er noe raskere og støyer noe mindre."

 

Nå har jeg nettopp avskrevet Hitachi-disken fordi den ikke ble anbefalt her :hmm: Vurderte heller å kjøpe en Western Digital Caviar 250GB S-ATA 8MB cache 7200RPM. Blir ikke å kjøpe en svindyr superdisk. Må prøve å holde meg innefor fornuftig budsjett, ellers å må julegave til kjerring og unger gå ut :yes:

 

Noen kommentar til det med harddisk?

 

Sliter med å finne et kabinett hos Komplett med 12 cm vifte uten strømforsyning. Chieftec CX-04 kabinettet som jeg hadde tenkt å kjøpe har plass til 2 8cm og 2 9cm vifter. Skulle vel bli kjøling nok? Problemet er vel mest støy?

Endret av hmatre
Lenke til kommentar
Problemet er vel mest støy?

Korrekt ... støyen er slitende med tiden. Men også varmen (og pris). En stor vifte blåser mer enn to små (merklignok, men det har noe med pi å gjøre...Edit: og at motoren i midten tar så stor plass at vingene blir for korte... :thumbup: ).

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...