Gå til innhold

Kommunisme, det perfekte samfunn.


Anbefalte innlegg

Må si at han Stalin var litt "paranoid"

 

Jaga ut han Trotisjij eller hva han heter...

 

Men han stakkaren Trokjtisj eller hva han heter, var en av Lenin sin nærmeste..så derfor drepte Stalin han, siden han trodde at han skulle ta over plassen hans...paranoid ass

 

men litt smart taktikk oxo

Stalin var så besatt av målet sitt (Et samlet Sovjet) at han lot idealer komme i annen rekke, det er i alle fall min mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De er fattige etter vestlig standard. Må jo betale rundt 3 årslønner for å kjøpe seg en biff på resturant.

 

Kanskje de ikke sulter. Men å spise poteter og brød i et helt liv kan jeg spare meg for.

 

Jeg har heller ikke videre lyst til å bo i et land der man ikke får utreisetillatelse. Og hvorfor får man ikke det? Fordi styret er redd folk stikker av. Og hvorfor stikker de av? Fordi det sannsynligvis er bedre andre steder.

Utgangspunktet var nå aldri veldig godt, heller, og import/eksport var nærmest ikke-eksisterende........... At Soviet klarte seg så lenge er et mysterium.

Nei, det er sant. Men det kommer jo av at tsarstyret ikke forvaltet landet skikkelig da resten av verden gikk fremover i slutten av 1800-tallet/begynnelsen av 1900-tallet. Kommunistmen tok over etterhvert, men de klarte det jo ikke stort bedre. Man kan ikke akkurat si at Russland er fattige på naturresurser.

ehm, jo ...

Lenke til kommentar
Det var unødvending av Haltan

Greie er: du kunne ikke tatt mer feil. Fakta er at Cuba er ett stykk rævkjørt land, og det har de vært siden Sovjet falt på slutten av 80-tallet. Det er også fakta at Nord-Koreanere lider så det synger etter. De er undertrykte av et helt sjukt regime, et regime som tvinger bønder til å dyrke opium istedet for mat, slik at opprustning av hæren kan finansieres. Ikke nok med det, det råder tilnærmet hungersnød, og folket blir nektet kontakt med omverden. Sensur og isolasjon kombinert med undertrykkelse, sykdom, fattigdom og elendighet. Jada, det er nok veldig fornøyde. Uansett er det ganske dumt å si "de er fornøyde", uansett hvor godt noen måtte ha det. Er nordmenn "fornøyde"? Ikke uttal deg om noe du vett null niks komma svisj om.

 

Idiot

 

Knis.

Å påstå at Cuba er rævkjørt er en noget kontroversiell uttalelse. Riktignok så er ikke Cuba all verden, men de har gratis helsetjenester til alle, god gtaris utdanning og alle får mat. At levestandarden ikke er på vestlig nivå forandrer ikke det faktum at Cuba har klart seg overraskende bra med tanke på forholdene.

 

Angående Nord-Korea så er jeg enig.

Lenke til kommentar

Før kommunismen beviste sin udugelighet hadde i alle fall kommunistene en unnskyldning: De visste ikke hvordan kommunisme ville fungere i praksis. Nå har de ikke lenger noen unnskyldning: De vet at kommunismen har spilt fallitt, men gjør et bevisst valg om å forkaste virkeligheten. Det finnes ingen større synd enn å kaste vrak på sin egen fornuft.

 

Tilgi dem ikke, for de vet hva de gjør.

 

Kommunismen hører hjemme på den ideologiske skraphaug – for ikke å si på et deponi for farlig avfall – sammen med nasjonalsosialismen.

 

Mens enhver skandinavisk nasjonalsosialistisk familie har måttet gå med politisk sørgebånd i hele etterkrigstiden, av skam eller av tvang, sitter marxistene der. De har aldri vært nødt til å gjøre rede for sitt politiske horeri - de lever videre som om ingenting var hendt. De sitter med den samme moralistiske og retthaverske geipen i munnviken.
Lenke til kommentar

Leste for ikkje så veldig lenge siden at Kina er begynt å invistere i Cuba. Har gitt dei ein del lukrative kontrakter som kan få litt av økonomien tilbakers på skinene.

Ellers så tjener dei jo alltids litt på å smugle sigarer inn i usa. Endå kor mykje kapitalistene der hater kommunismen klarer dei ikkje heilt å motstå ein cubansk sigar ;)

Lenke til kommentar
Å påstå at Cuba er rævkjørt er en noget kontroversiell uttalelse. Riktignok så er ikke Cuba all verden, men de har gratis helsetjenester til alle, god gtaris utdanning og alle får mat. At levestandarden ikke er på vestlig nivå forandrer ikke det faktum at Cuba har klart seg overraskende bra med tanke på forholdene.

Det stemmer at Cuba, blant annet, har gode helsetjenester osv., men jeg synes du forherliger en smule. Det ER mye fattigdom på Cuba, det ER slik at de har hatt den samme diktatoren i årevis (yay for demokrati), det ER slik at staten er gjennomkorrupt. Det at Cuba er avhengig av dollarøkonomien sier på en måte sitt.

Lenke til kommentar
Å påstå at Cuba er rævkjørt er en noget kontroversiell uttalelse. Riktignok så er ikke Cuba all verden, men de har gratis helsetjenester til alle, god gtaris utdanning og alle får mat. At levestandarden ikke er på vestlig nivå forandrer ikke det faktum at Cuba har klart seg overraskende bra med tanke på forholdene.

Det stemmer at Cuba, blant annet, har gode helsetjenester osv., men jeg synes du forherliger en smule. Det ER mye fattigdom på Cuba, det ER slik at de har hatt den samme diktatoren i årevis (yay for demokrati), det ER slik at staten er gjennomkorrupt. Det at Cuba er avhengig av dollarøkonomien sier på en måte sitt.

Det hadde vært mer fattigdom i Cuba idag hvis det hadde vært demokrati, fordi da hadde amerikanere kommet å viftet med møkkete dollar sedlene sine.

Lenke til kommentar
Før kommunismen beviste sin udugelighet hadde i alle fall kommunistene en unnskyldning: De visste ikke hvordan kommunisme ville fungere i praksis. Nå har de ikke lenger noen unnskyldning: De vet at kommunismen har spilt fallitt, men gjør et bevisst valg om å forkaste virkeligheten. Det finnes ingen større synd enn å kaste vrak på sin egen fornuft.

 

Tilgi dem ikke, for de vet hva de gjør.

Det matrielle utgangspunktet i Russland var begredelig. Folk sultet, og alle krefter ble satt inn på å industrialisere Sovjetunionen, noe som må kunne sies å ha vært vellykket, da produksjonen økte noe voldsomt. Så rent matriellt var Sovjetunionen vellykket.

Lenke til kommentar
Før kommunismen beviste sin udugelighet hadde i alle fall kommunistene en unnskyldning: De visste ikke hvordan kommunisme ville fungere i praksis. Nå har de ikke lenger noen unnskyldning: De vet at kommunismen har spilt fallitt, men gjør et bevisst valg om å forkaste virkeligheten. Det finnes ingen større synd enn å kaste vrak på sin egen fornuft.

 

Tilgi dem ikke, for de vet hva de gjør.

Det matrielle utgangspunktet i Russland var begredelig. Folk sultet, og alle krefter ble satt inn på å industrialisere Sovjetunionen, noe som må kunne sies å ha vært vellykket, da produksjonen økte noe voldsomt. Så rent matriellt var Sovjetunionen vellykket.

Arbeidsledigheten minket når Sovjet hadde kontroll

Lenke til kommentar
Å påstå at Cuba er rævkjørt er en noget kontroversiell uttalelse. Riktignok så er ikke Cuba all verden, men de har gratis helsetjenester til alle, god gtaris utdanning og alle får mat. At levestandarden ikke er på vestlig nivå forandrer ikke det faktum at Cuba har klart seg overraskende bra med tanke på forholdene.

Det stemmer at Cuba, blant annet, har gode helsetjenester osv., men jeg synes du forherliger en smule. Det ER mye fattigdom på Cuba, det ER slik at de har hatt den samme diktatoren i årevis (yay for demokrati), det ER slik at staten er gjennomkorrupt. Det at Cuba er avhengig av dollarøkonomien sier på en måte sitt.

Det var ikke min intensjon å forherlige Cuba. Jeg kritiserte bare din svartmaling. Og jeg er enig i at det er mye fattigdom, lite demokrati (dog, det er faktisk litt :) ) og masse korrupsjon.

 

Forsåvidt så frigjørCuba seg i disse dager fra Dollaren. Mye mulig fordi Kina investerer på Cuba.

Lenke til kommentar
PelsJakob: Jeg er uenig, men når jeg tenker meg om gidder jeg ikke diskutere det IGJEN, og i hvert fall ikke i denne tråden. :)

 

Olsen: Ja.

 

LiaLoco: Ikke ta andres avatar. Det er 1) Forbanna irriterende for oss andre, 2) frekt.

1. Jeg gir langt faen i deg

 

2. Det er ikke dit problem

 

3.Jeg har rett til å gjøre hva jeg vil

Lenke til kommentar

Knis. Se så suuuur. :)

 

Poenget mitt var at det blir vanskelig å se forskjell på deg og Herr Olsen, det er ganske plagsomt.

 

(Psst. Olsen, sleng opp Goatse på det filnavnet på hosten din, vææær så snill.)

 

Historiens dom er mitt sannhetsvitne.

 

Som sagt, jeg gidder ikke diskutere dette. *snip* Tok bort noe, du kommer vel bare til å spy ut enda mer, og vi har en diskusjon, så jeg lar det være med det*

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Så rent matriellt var Sovjetunionen vellykket.

HA. Over 60 millioner ble drept, hvorav flere millioner av sult – og du kaller det vellykket ...

I forhold til tsarstyret, ja. Jeg er rimlig sikker på at antallet døde av sult ville vært langt høyere under Tsaren, men det ble hypoteser.

 

Forsåvidt så skrev jeg materiellt vellykket. Levestandarden økte, arbeidsledigheten så og si fjernet, produksjonen økte, Russland ble industrialisert osv.

 

Forsåvidt så økte levestandarden mest FØR Gulag ble satt i drift, som var omtrent på slutten av 20-tallet.

 

For å i det hele tatt å kunne analysere Sovjetunionen på en nogenlunde objektiv måte så må du se på det matrielle utgangspunktet i Russland på tiden, som var mildt sagt begredelig med dårlig infrastruktur, stor fattigdom og nød. Når man er sulten tenker man ikke på demokrati.

Lenke til kommentar
Å påstå at Cuba er rævkjørt er en noget kontroversiell uttalelse. Riktignok så er ikke Cuba all verden, men de har gratis helsetjenester til alle, god gtaris utdanning og alle får mat.

En kontroversiell uttalelse? Ja. Men ikke langt fra sannheten.

 

De har gratis helsetjenste til alle, men ingen medisiner og instrumenter, så det hjelper ikke så mye.

 

De har gratis skole men heller her ingen hjelpemidler.

 

Da jeg var på Cuba, var det for å besøke noen jeg kjente som tok litt utdannelse der kombinert med ferie (de skulle lære spansk). Da ble jeg bedt om å fylle alle koffertene mine med så mange skriveblokker, kritt, blyanter, penner, viskelær, verdensatlaser, kitt i farger, oppdaterte historiebøker, omtrent litt av alt som vi tar for gitt. Denne "pakken" ble ikke så dyr i norske kroner, men var helt uerstattelig på Cuba. Hun som vi bodde hos var professor på universitetet samtidig som hun var barneskolelærer. Jeg har aldri sett et slikt ansikt som da jeg åpnet fant frem alt jeg hadde. Det formerlig lyste av takknemlighet.

 

Så kommer jo alltids motargumentet: "Det er jo bare USA sin feil, forbannede kapitalister." Nei, det tror jeg ikke. Cuba handler med andre land enn USA. Problemet er hvor pengene havner til slutt. Det kan du gjette på 3 ganger...

 

Ellers vil jeg anbefale en tur før det blir altfor kommers. Et fantastisk land! :)

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...