Gå til innhold

Hvordan rense prosessor skikkelig


Aes456

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har alltid brukt Aceton og har aldri hatt noen problemer med det. Bruker Q-tip slik som mange andre her.

Jeg bruker også ren aceton, men har fått endel pepper for det! Enkelte mener at aceton har korroderende egenskaper, og at den på sikt vil etse seg i gjennom kjernen. Jeg har ikke merket noen som helst form for korrusjon på min CPU og velger å tro at aceton er et trygt valg.

Lenke til kommentar
mener du da å si at kjemikaliene i rødsprit fordamper? :hmm:

Rødsprit vil potensielt kunne legge igjen 2 ting: Denatureringsmiddel og farge. Denatureringsmiddelet er flyktig(iflg. Arcus) slik at det som evt. blir liggende igjen er totalt ignorerbart i CPUrens sammenheng. Fargestoff kan bli liggende igjen, men dette er også såpass lite at det ikke spiller noen rolle. Samme fargestoff vil forøvrig også ligge igjen dersom man bruker blå Isopropanol.

Lenke til kommentar

Første posten min detta her, har bare surfa rundt for å se hva som skjer.. :p

 

Hva hvis man tar av all plastikk, alle løse deler fra CPU'en og får bort allt støvet som er på den, og etterpå så dynker man den oppi bensin, så tenner man på.

 

Da har man jo bare et tynt lag med bensin på og bensin damper fort, så det blir jo ikke så mye besnin på og siden det er så lite, så etterlater det seg ikke sot.

 

Kan ikke dette være en god måte å fjerne kjølepastaen da?

 

Men etter man har dynka kjøleren i Bensin, så bruker man q-tip og fjerner det som er under.

Lenke til kommentar
Første posten min detta her, har bare surfa rundt for å se hva som skjer.. :p

 

Hva hvis man tar av all plastikk, alle løse deler fra CPU'en og får bort allt støvet som er på den, og etterpå så dynker man den oppi bensin, så tenner man på.

 

Da har man jo bare et tynt lag med bensin på og bensin damper fort, så det blir jo ikke så mye besnin på og siden det er så lite, så etterlater det seg ikke sot.

 

Kan ikke dette være en god måte å fjerne kjølepastaen da?

 

Men etter man har dynka kjøleren i Bensin, så bruker man q-tip og fjerner det som er under.

har ikke bensin olje i seg da?

vil ikke tro at det er spesielt glupt å bruke nei

Lenke til kommentar
Første posten min detta her, har bare surfa rundt for å se hva som skjer.. :p

 

Hva hvis man tar av all plastikk, alle løse deler fra CPU'en og får bort allt støvet som er på den, og etterpå så dynker man den oppi bensin, så tenner man på.

 

Da har man jo bare et tynt lag med bensin på og bensin damper fort, så det blir jo ikke så mye besnin på og siden det er så lite, så etterlater det seg ikke sot.

 

Kan ikke dette være en god måte å fjerne kjølepastaen da?

 

Men etter man har dynka kjøleren i Bensin, så bruker man q-tip og fjerner det som er under.

Først: Velkommen i forumet! :yes:

 

Dernest: Sette fyr på CPU´n?? Det forslaget er vel bortimot det mest vanvittige jeg har hørt! Og finner du løse deler på CPU´n, så er det nok bare å kaste den! :p

 

Bensin kan vel i nødsfall brukes, men uten å tenne på denne! Bensin inneholder ikke olje, selv om det i utgangspunktet er et parafinprodukt.

Lenke til kommentar
Første posten min detta her, har bare surfa rundt for å se hva som skjer.. :p

 

Hva hvis man tar av all plastikk, alle løse deler fra CPU'en og får bort allt støvet som er på den, og etterpå så dynker man den oppi bensin, så tenner man på.

 

Da har man jo bare et tynt lag med bensin på og bensin damper fort, så det blir jo ikke så mye besnin på og siden det er så lite, så etterlater det seg ikke sot.

 

Kan ikke dette være en god måte å fjerne kjølepastaen da?

 

Men etter man har dynka kjøleren i Bensin, så bruker man q-tip og fjerner det som er under.

:D haehae rofl! ler meg skakk :D

 

jaja nice try mate :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg bruker lakkfjerner type... *lete lete* Lynol fra Jotun. Samt q-tips og pussefille for briller. Sistnevnte er viktig for finishing touches da den ikke etterlater noe som helst. Ellers må det påpekes at å påføre goop (les: AS5) med skalpell er trikset. Et syltynt lag. Temp --------------> Low!

Lenke til kommentar
Jeg har et "canon linseskinn" som er veldig fint og syntetisk. Er det dette jeg skal bruke sist for å få bort hinna som kom av negelakkfjerneren?

 

Noen som har noen andre forslag til skarpell? hva med en kjøkkenkniv som er helt ren?

Har ikke bare med at bladet skal være rent, men det må være fleksibelt... pusseskinnet kan du glemme. Kjøp et rent et i butikken og klipp det opp i "porsjons-biter". Tørk -> kast!

Lenke til kommentar
Når jeg brukte negl lakk fjerner la jeg ikke merke til noe som helst som lå igjen....

Og dessuten så har ikke en så liten hinne du ikke ser noe å si...

Pga det kommer ny kjølepasta på etterpå...

 

Det heter ikke Negl lakk fjerner. Det heter Neglelakkfjerner! :thumbup:

 

www.amo.no [astronomer mot orddeling]

 

 

Jeg bruker selv neglelakkfjerner og det funker som bare det.

Lenke til kommentar
Når jeg brukte negl lakk fjerner la jeg ikke merke til noe som helst som lå igjen....

Og dessuten så har ikke en så liten hinne du ikke ser noe å si...

Pga det kommer ny kjølepasta på etterpå...

Det har selvfølgelig noe å si! Med en liten hinne av fett, olje etc. vil goopen få dårligere effekt siden der goopen egentlig skal være, i de pittesmå ugjevnhetene i CPU kjernen/kjøleblokka, ligger det i stedet rester etter tilsetnings stoffer som fett, oljer, fargestoffer, brekningsmiddel osv. osv.

Lenke til kommentar
Jeg har et "canon linseskinn" som er veldig fint og syntetisk. Er det dette jeg skal bruke sist for å få bort hinna som kom av negelakkfjerneren?

 

Noen som har noen andre forslag til skarpell? hva med en kjøkkenkniv som er helt ren?

Har ikke bare med at bladet skal være rent, men det må være fleksibelt... pusseskinnet kan du glemme. Kjøp et rent et i butikken og klipp det opp i "porsjons-biter". Tørk -> kast!

oki, takker for tipset :)

 

Noen forslag til ting jeg kan bruke til å 'smøre' kjølepastaen med?

Lenke til kommentar

Bruker "Rektifisert sprit Til teknisk og vitenskaplig bruk (2% Metylisobutylketon)" - dette er så ren sprit som er mulig å skaffe - tror jeg.

 

Inneholder ikke Rødsprit brekkmiddel? Er vel bare de mest garva alkisene som klarer å drikke det reint...

 

Bruk et bank-kort / kreditt-kort som er nytt (uten hakk) til å jevne ut pastaen med.

Endret av Fretless
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...