Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet på nytt, da mitt forrige innlegg "plutselig" er borte. Vet ikke hva som er skjedd her, jeg.

 

Jeg har nå fått 20D i hus etter å ha solgt mitt 300D. Men må si meg litt skuffet på samme måte som en annen her på forumet. Men selvsagt, det er mulig jeg ikke har "funnet ut" av alt enda.

Problemet er at når jeg bruker auto-innstillingene, så er blitsen så svak at det er nesten er morsomt! Blitsinnstillingene kan heller ikke endres når man bruker automodus. Mitt 300D var enestående når det gjaldt blitsstyrke. Når jeg tar et blitsbilde innendørs, så er bildet mye mørkere enn det i virkeligheten er.

En annen ting er at jeg også synes bildene blir litt blurete/uklare, selv ved bruk av Parameter 1. Nå bruker jeg min egen innstilling, og det hjelper både på farger og skarphet, men ikke når det kommer til blitsbruk.

Nå kjøpte jeg med kitlinsa som er f/3.5, men det skulle vel ikke ha så veldig mye å si, eller hur?

Hva mener dere, noe jeg kan gjøre? Har ikke råd til ekstern blits eller et skikkelig objektiv enda.

Men ellers er kameraet helt topp, bare så det er sagt. :p

 

Glemte å si at iso 100 er brukt over.

Endret av Kick150
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Joda, på manuell så er alt bare bra. Da kan man justere blits og iso. Bildene blir veldig bra opplyst.

 

En liten feil fra isted: På auto velger kameraet iso selv. Ikke iso 100 som jeg sa i sted. Det var manuell innstilling.

 

De bildene jeg har tatt innendørs med blits og auto-modus, velger kameraet selv iso. Så iso 400 er valgt. Kameraet har også valgt lukker og blender slik: 1/60, 4.5. Men så lenge blitsen ikke kan justeres her, så kan jeg ikke stille noe.

 

Manuelle innstillinger er det stort sett det jeg bruker, men av og til er det godt å bare knipse og skyte. Og når man sitter og koser seg med et nytt kamera og tester i vei, så er det jo litt skuff at et billigere kamera (300D) skal være bedre på innendørs bilder i automodus.

Lenke til kommentar
Hei. Joda, på manuell så er alt bare bra. Da kan man justere blits og iso. Bildene blir veldig bra opplyst.

 

En liten feil fra isted: På auto velger kameraet iso selv. Ikke iso 100 som jeg sa i sted. Det var manuell innstilling.

 

De bildene jeg har tatt innendørs med blits og auto-modus, velger kameraet selv iso. Så iso 400 er valgt. Kameraet har også valgt lukker og blender slik: 1/60, 4.5. Men så lenge blitsen ikke kan justeres her, så kan jeg ikke stille noe.

 

Manuelle innstillinger er det stort sett det jeg bruker, men av og til er det godt å bare knipse og skyte. Og når man sitter og koser seg med et nytt kamera og tester i vei, så er det jo litt skuff at et billigere kamera (300D) skal være bedre på innendørs bilder i automodus.

Finnes det ikke "program-modus" (P) eller liknende på kameraet? Det er isåfall nesten identisk med auto, bortsett fra at du samtidig kan stille inn endel selv (iso o.l.). Da kan du bare knipse og skyte i vei, slik du ønsker. Jeg anbefaler heller et slikt program enn auto-modus.

Så kan du bruke aperture eller shutter priority når du ønsker mer kontroll, eller manuell når du vil ha full kontroll..

Lenke til kommentar

Joda, P er brukt og testet. Men merkelig nok så er ikke det godt nok der heller, selv om jeg har stilt blitsen på det høyeste. Men pytt sann, jeg finner ut av det etterhvert. Bruker jeg mest manuelle innstillinger, så får jeg jo de beste bildene også. Så det er jo det jeg satser på da. Men takk for innspill og svar begge to. :)

Lenke til kommentar

Du har ikke tilfeldigvis glemt å nullstille eksponeringskompensasjon da? Hvis den f.eks var satt til -2 så blir jo bildet temmelig mørkt :) Bare et forslag, husker ikke om den går an å sette i Automodus, siden jeg skjelden pleier å bruke den. Har dessverre en lei tendens til å glemme å sette tilbake eksponeringskompensasjon eller ISO når jeg har endret innstillingene... :p

Lenke til kommentar
Du har ikke tilfeldigvis glemt å nullstille eksponeringskompensasjon da? Hvis den f.eks var satt til -2 så blir jo bildet temmelig mørkt :) Bare et forslag, husker ikke om den går an å sette i Automodus, siden jeg skjelden pleier å bruke den. Har dessverre en lei tendens til å glemme å sette tilbake eksponeringskompensasjon eller ISO når jeg har endret innstillingene... :p

Hehe, samme problem her.. Fort gjort å stille til ISO640 en kveld, og så glemme å stille den tilbake når du skal ut i sola neste dag.

Lenke til kommentar
Nå kjøpte jeg med kitlinsa som er f/3.5, men det skulle vel ikke ha så veldig mye å si, eller hur?

f/3.5-5.6 er tragisk for innendørsbruk, kjøp et f/1.8 objektiv til en tuselapp for bruk i dårlig lys. Forskjellen er dramatisk.

 

 

Så iso 400 er valgt. Kameraet har også valgt lukker og blender slik: 1/60, 4.5.

Hvis du bruker identiske instillinger i manuell modus, greier du fremdeles å få bildet lyst nok ved å bare justere på blitzen?

Lenke til kommentar

Nei, ikke glemt kompensasjonen, sjekker den hver gang før jeg slår av, faktisk. Men nå kan man jo ikke stille denne i automodus. :whistle: .

 

Når det gjelder manuell modus og blits, så går det helt greit når jeg tester med de samme innstillingene som kameraet bruker i automodus. Da blir bildet faktisk bedre, selv om tallene viser det samme.

 

Er nok ikke noe elektronisk geni, så hvordan dette foregår har jeg ingen begreper om. Men kameraet gir jo uansett meget gode bilder i godt lys, og skaffer jeg meg et bedre objektiv (får ønske meg til jul :p ), så blir det nok andre boller.

Lenke til kommentar

Jeg hadde prøvd noe med min 300D og blitzen. Det var forb. biskop-besøk og det ble for mørkt inne i en sal der folk var samlet. Så jeg tenkte litt om og bestemte meg å ta på RAW. Hjemme jobbet jeg litt videre med datamaskin (FileViewer Utility) og skrudde eksponering til overeksponering, da ble bildet mye mer perfekt. Kanskje det er noe vi kan "leve" med??

Lenke til kommentar

Det der høres rartt ut! Har tatt rundt 100 innendørsbilder med den innebygde blitsen siden mitt kamera kom i hus for noen uker siden, synes eksponeringen er overraskende god! Bruker stort sett ISO 200, USM28-105 linse og P-modus uten andre dikkedarier enn å vippe opp blitsen. Tar alltid både RAW og beste JPEG kvalitet, JPEG kommer som regel ut med nærmest perfekt eksponering. RAW må gjerne "eksponeres" litt ekstra i egnet programvare, men foretrekker heller dette enn overeksponerte bilder med utbrente høylys. Kunne du poste et bilde som eks på problemene?

Lenke til kommentar

Bytt optikk. Jeg hadde også 300D og byttet til 20D. Fra før hadde jeg 28-70 f/2.8 L USM og 200 f/2.8 L USM. Tror ennå ikke jeg har tatt et bilde jeg ikke er fornøyd med.

 

Kan anbefale å kjøpe brukt fra statene. Prøv fredmiranda.com. Der har de et bruktforum som er svært seriøst. Har kjøpt endel objektiver her og har aldri fått noe som ikke er strøkent. Her går det på stolthet. Hvis folk selger noe drit blir de automatisk utelukket fra forumet.

 

Priser i statene er omtrent halvparten av her. I tillegg ligger bruktprisene ca 20-30% lavere. Frakt er $30. Får du selger til å merke det som brukt utstyr er det svært sjelden tollvesenet gidder å kikke(har aldri hendt meg).

 

Hadde 28-135 f/3.5-5.6 IS tidligere, og byttet til 28-70 f/2.8L. De to kan ikke sammenlignes. To forkjellige verdener når det gjelder lys. Glem IS, kjøp L!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...