Gå til innhold

70 grader på Prescott 3.0 ved spilling


kommando

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en Pentium 4 prescott, 3.0GHZ prosessor. Den holder en temperatur på over og rundt 70 mens jeg spiller, er dette normalt? Jeg har ikke prøvd å overklokke prosessoren, men har installert to kabinett vifter, hvor den ene blåser inn og den andre ut..

 

Maskinspesifikasjoner:

 

Abit Is7-v hovedkort

 

Corsair 512MB ram (cas 2.5) + Corsair 256MB cas 2.5

 

PowerColor 9800PRO skjermkort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er boxed vifta som fulgte med, jeg sjekka den i går og det er et greit lag med kjølepasta. Den ene kabinettvifta blåser ut bak, mens den andre har jeg laget et petter smart opphengs, slik at den blåser direkte på skjermkortet... Det er ikke plass foran i kabinettet til en vifte, harddisker og brønner i veien.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har prescott 3.0 som går på 3.3 Ghz

Har du sjekket temeraturen i kabinettet ditt?

Da jeg bygde min, var det med q-tech kabinett/strømforsyning, prosesorn lå da på 45 grader idle, og 65 spilling, boxed vifta kjørte på 3500 rpm (uklokket)

 

Jeg bytta ut strømforsyning med en fortron med 120mm som trekker luften ut rett over prosessoren, bare det gjorde at idle gikk ned til ca 35 grader og er aldri over 52 grader i spill (klokket 3,3 Ghz) Boxed vifta går nå aldri over 3000 rpm.

 

Poenget mitt er at den boxed vifta holder i massevis hvis du bare får lufta vekk fra området rundt/over prosessor...

Lenke til kommentar

Er jo ikke noe galt i å blåse litt på skjermkortet, men som nevnt i innlegg litt over er det viktig å få lufta ut av området rundt prossesoren.

Min gamle Q-tech (og desverre veldig mange andre PSU) har jo vifta plasert på en sånn måte at varmen fra prossesoren blir "stående" under undersiden av PSU.

 

Selv har jeg en vifte som ikke gjør annet enn å blåse luft inn mellom pci-kortene, og i tillegg da Fortron PSU som suger lufta ut rett over CPU, dette fungerer veldig bra hos meg, og Prescott-varme-gnålet er ikke lenger noe tema :)

Lenke til kommentar

hmm.... masse dårlige forslag ser jeg. cpu'en skal ikke være så varm med original kjøler prescot eller ei. sjekk om det er kjølepasta. er det ikke det eller ikke tilstrekkelig så er antageligvis dette problemet ditt. å måtte bruke masse penger på zalman eller andre kjølemetoder når du allerede har satt i to kabinettvifter skal være helt unødvendig.

 

Vel, 70 grader, og hva så? Så lenge det er stabilt, er det vel ingenting å bekymre seg for? smile.gif

dette er noe av det minst lure jeg har hørt, i beste fall spam post. critical temperature burde stå på 70-80 grader (80 er vel ikke så altfor høyt med tanke på at det er en prescot)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Vel, 70 grader, og hva så? Så lenge det er stabilt, er det vel ingenting å bekymre seg for? smile.gif

dette er noe av det minst lure jeg har hørt, i beste fall spam post. critical temperature burde stå på 70-80 grader (80 er vel ikke så altfor høyt med tanke på at det er en prescot)

For det første er Abit HK kjent for å rapportere ganske så høye temperaturer...

For det andre er Prescott *minst* 10-15 grader varmere ved normal bruk enn f.eks. Northwood..

Selv med en Zalman-kjøler (og målt med *sonde*) så er normal idle. ca.40 grader og full load ca.60 grader..

I ett trangt kabinett m/boxed kjøler er +70grader under full load normalt. Får man angst av slikt må man styre unna Prescott.. :)

Lenke til kommentar
I ett trangt kabinett m/boxed kjøler er +70grader under full load normalt. Får man angst av slikt må man styre unna Prescott.. :)

det kan så være, men det skal alikevel ikke opp i så høy temperatur. spesielt når han har to "strategisk" plasserte kabinettvifter. jeg har en presc(h)ot nå og den ligger på 35-40 idle med original kjøler. hadde jeg slått av smartfan hadde den antageligvis ikke gått over 37-38 grader idle. i spill har jeg vel ca 50-60 grader, kommer ann på hvilke andre progs som kjører samtidig

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
I ett trangt kabinett m/boxed kjøler er +70grader under full load normalt. Får man angst av slikt må man styre unna Prescott.. :)

det kan så være, men det skal alikevel ikke opp i så høy temperatur. spesielt når han har to "strategisk" plasserte kabinettvifter. jeg har en presc(h)ot nå og den ligger på 35-40 idle med original kjøler. hadde jeg slått av smartfan hadde den antageligvis ikke gått over 37-38 grader idle. i spill har jeg vel ca 50-60 grader, kommer ann på hvilke andre progs som kjører samtidig

Ett par ting...:

Du skriver ikke hvilket HK du har.. og hvordan du faktisk kontrollerer temp.. sonde, "BIOS-Monitor" utility..

Abit HK er kjent for å rapportere for høye temperaturer.. derfor skriver jeg at 70+ (CPU diode) ikke nødv. er noe å "få hetta av".. Men jeg ville også gjerne sett at temp var 10 grader lavere..

Og dessuten.. dersom temp varierer når du spiller avh. av andre program "i bakgrunnen" da snakker vi ikke om full load...

Kom tilbake og rapporter hva peak temp er under f.eks. PCMark04... SpeedFan har en fin funksjon for dette..

Da skal du nok se at du vil se temp. over +60..selv med Asus HK.. :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Temperatur på 70 grader og høyere er slettes ikke bra! Selv for Prescott. Toms Hardware Guide har en fin artikkel om Prescott og varme.

Det var en god og viktig artikkel ja..

Har selv opplevd at det er meget kritisk mht. hva slag og hvordan man legger på kjølepasta.. riktignok på socket-478..for en Prescott-CPU.

Som sagt.. +70 behøver ikke å være kritisk dersom det er rapportert for CPU core av en Abit Bios.. Dersom det er *faktisk* temp.. da er jeg enig i at det begynner å bli litt vel mye.. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...