Gå til innhold

Hvilket grafikkort er best?


deejay88

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9800 pro tar mindre plass men blir ganske varmt med en ganske så rævva stock kjøler .

hadde et sapphire 9800 pro

Det betyr at jeg med 9800Pro UE, får ordentlig plass til hardiskene mine, får et vifteløst skjermkort og fullstream for oss med litt filmer på disken. Dessuten kan jeg spille de siste spillene uten for mange kompromisser. Er nok ikke lenger i tvil hva som gir meg mest for pengene. Bye, Bye NVidia.

Lenke til kommentar
9800 pro tar mindre plass men blir ganske varmt med en ganske så rævva stock kjøler .

hadde et sapphire 9800 pro

Det betyr at jeg med 9800Pro UE, får ordentlig plass til hardiskene mine, får et vifteløst skjermkort og fullstream for oss med litt filmer på disken. Dessuten kan jeg spille de siste spillene uten for mange kompromisser. Er nok ikke lenger i tvil hva som gir meg mest for pengene. Bye, Bye NVidia.

noe sånnt ja.

men på mitt chieftec bx03 måtte jeg flytte hdd litt opp pga strøm ledninga til kortet

Lenke til kommentar
Vil bare si at jeg roser dine norsk kunskaper, med ikke å si hvem skjermkort.

 

8600 Ultra exstream er vel best, men den finnes ikke

så er det 800 XT PE. Men Nvidia har mye bedre drivere, så jeg ville tatt en 8600 Ultra hvis jeg var deg. Så har du en fremtidig sil maskin, hvis du har et HK som har PCI-e, da trenger du bare å kjøpe et HK med 2PCI-e og et 8600 Ultra til.

du bør rette mye i posten din... har aldri hørt om 800 xt eller 8600 ultra jeg

:roll: har hørt om 800xt men ikke 8600 ultra.. han mener nok 6800ultra ;)

litt trøtt, men dere vet hva jeg snakker om 6800 Ultra extream og X800XT PE

Lenke til kommentar
Hmm, begynn med litt fjøsmekk inni så får man fort plass til litt mere stæsj!  :thumbup:

får bygge meg et kabb snart... blir trangt mellom slangene til vannkjølinga ,døra og gpu med 6800

Hehe, gikk løs med skrujern, svart tape, og strips på fredag. Etter 5 timer med knoting fikk jg plutselig plass til 2 extra harddisker... Aldri vært så ryddig.

De 6800 korta er svære da! Mye plass som stjeles!

Endret av fjøsmekk
Lenke til kommentar
Hmm, begynn med litt fjøsmekk inni så får man fort plass til litt mere stæsj!  :thumbup:

får bygge meg et kabb snart... blir trangt mellom slangene til vannkjølinga ,døra og gpu med 6800

Hehe, gikk løs med skrujern, svart tape, og strips på fredag. Etter 5 timer med knoting fikk jg plutselig plass til 2 extra harddisker... Aldri vært så ryddig.

De 6800 korta er svære da! Mye plass som stjeles!

mhm... må ut med hele hdd buret og bruke floppy buret isteden (til hdd)

Endret av F-14
Lenke til kommentar
Hmm, begynn med litt fjøsmekk inni så får man fort plass til litt mere stæsj!  :thumbup:

får bygge meg et kabb snart... blir trangt mellom slangene til vannkjølinga ,døra og gpu med 6800

Hehe, gikk løs med skrujern, svart tape, og strips på fredag. Etter 5 timer med knoting fikk jg plutselig plass til 2 extra harddisker... Aldri vært så ryddig.

De 6800 korta er svære da! Mye plass som stjeles!

mhm... må ut med hele hdd buret og bruke floppy buret isteden (til hdd)

Hehe, tror jg skal ta og rive ut floppyburet å ta av sidene på det å svi det på hdd buret så det blir større...... :D

Lenke til kommentar

Dette var en skikkelig bisarr tråd.. Som flere har nevnt her er det forskjellige "vinnere" i forskjellige prisklasser.

 

Rundt og under 2000 kr har du i dag 9800 Pro og 6800LE som mange har sagt. Som noen sa har det vært problemer med første revisjon av Gainward 6800LE. Dette skal etter sigende være fikset nå. Snart blir 6600GT og X700XT tilgjengelig med AGP og da er jo de også verd å vurdere. Likevel ville jeg valgt 6800LE her og håpt på å kunne åpne pipelines og klokke det høyere.

 

Fra 2500-3000 har du 6800NU/6800GT med 128MB DDR1 minne og X800SE. Av disse ville jeg valgt 6800GT kortet fra Asus som du kan få fra 2700 og oppover.

 

Mellom 3000 og 4000 er det X800Pro (Med og uten VIVO) og 6800GT (256MB versjonen) Her er det egentlig ganske åpent hva du velger. Dersom det står mellom X800Pro (uten VIVO) og 6800GT ville jeg valgt GT. Grunnen til at det er litt spesielt med X800 Pro VIVO er at denne ofte har vært utstyrt med 1,6ns minne (samme som storebror X800XT PE) og at de 4 siste pipelines (Pro har 12 mens XT kortene har 16) er disablet i BIOS og ikke laserkuttet som på et vanlig Pro kort. Dette gjør at sjansen for å kunne modifisere det til X800XT PE er ganske bra.

 

I den øverste klassen over 4000 kr er det 6800 Ultra, X800XT og X800XT PE. Her er det X800XT PE som har vunnet de fleste tester som er basert på DirectX 9 og ser ut til å være spesielt sterk i høye oppløsninger med AA/AF enabled. 6800 Ultra har sin styrke med OpenGL spill (som Doom 3).

 

Det kan også være verd å nevne at ati har hatt problemer med Linux driverne sine mens nvidia fungerer veldig bra der. Når det gjelder størrelse er nvidia kortene jevnt over større, tyngre og har en tendens til å støye litt mer. Det vil likevel ikke si at de nødvendigvis er støyende, men for enkelte som syns et veldig lavt støynivå er et viktig kriterium kan det være en fordel å velge ati i mange tilfeller. Nvidia kortene trekker litt mer strøm en ati generelt sett men de fleste av de beste kortene her trenger en god strømforsyning som gir jevn strøm.

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
Hehe, bare ett lite prishopp fra 6800LE,9800PRO til x800 XT PE da! Men men...

kjøp non ultra å vær glad :D ikke dyrt og god ytelse ,trenger ikke mer på en lang stund og så har jo nvidia 6 serien støtte for ps 3 og vs3 noe som kan være litt kjekt å ha :thumbup: (med tanke på seinere ... ser ingen nytte i det akkuratt nå.)

Endret av F-14
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...