Gå til innhold

riktig motstand for 1 led...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du setter inn den 39 Ohmeren istedetfor 41 ohmeren er det optimalt i 5V oppsett og KUN i 5V.

 

5/(100+39) = 0,0359A

 

0,0359A*39 Ohm = 1,4 V

 

Det vil si at det da blir 5-1,4 = 3,6 over 100-Ohmeren.

 

Prøv å skift til 39 ohm istedetfor 41. Er det like ille da, er det produktet du har kjøpt som er feilen. For å være sikker kan du måle med multimeter for å tilfredsstille lykkeliten.

 

Sveinl.

Lenke til kommentar
Du har i hvertfall muligheten til å få mere lys ut av den  :yes:  Den koblingen du nå har lagd begrenser strømmen, slik at du dioden ikke får det den trenger for å fungere som den skal.

Jeg er enig med deg, men å gi dioden mere strøm er jeg skeptisk til.

 

Men vi kan jo prøve det, på coolkids ansvar selvsagt. Men da må du regne med at det ryker. Pioneer-ånden har kommet ;)

 

Edit: Med tanke på referansespenningen på 3,6V bør det gå med mindre motstander så lenge det holder seg innenfor toleransen til diode/motstand.

 

Hehehe...

 

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Gidder ikke å gjenta meg selv noen særlig flere ganger, men om du følger det du foreslo i din første post, som er likt med det som står på de linkene jeg refererte til så er du på trygg grunn.

 

Jeg har en del års erfaring med elektronikk, og vet hva jeg prater om i motsettning til Sveinl.

Jeg synes du kan komme med tilbakevisninger eller tekniske utregninger.

 

Du har lite å komme med slik du holder på nå. Påstander kan alle komme med, men har du ikke peiling så er det bedre å si det som det er.

 

Vi vil se utregninger og tilpasninger i forhold til coolkids spørsmål.

 

Sveinl.

Lenke til kommentar
Gidder ikke å gjenta meg selv noen særlig flere ganger, men om du følger det du foreslo i din første post, som er likt med det som står på de linkene jeg refererte til så er du på trygg grunn.

 

Jeg har en del års erfaring med elektronikk, og vet hva jeg prater om i motsettning til Sveinl.

Hvis du har mange års erfaring, bør jo ikke det være noe problem?.... eller?

 

Edit: Og du er vel klar over at "komponenter" har forskjellige spesifikasjoner regner jeg med? Det hørtes nesten ut som at alt var likt på 12V eller 5V.

 

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Dioden skal fortsatt ha 3.6 V, ved 5V tilførsel skal spenningsfallet over motstanden være på 1.4 V.

 

Størrelsen på motstanden finner vi ved formelen R=U/I, i dette tilfeller så får vi 1.4/0.08 noe som gir ett resultat på 17.5. Dvs. motstanden skal være på 17.5 ohm.

 

Ved 12 V finner vi at spenningsfallet over motstanden skal være 8.4 V, strømmen er fortsatt den samme og formelen gir oss da en motstand på 105 ohm.

 

Ingen av disse er standardverier på motstander så det anbeffales å runde opp til nærmeste standarverdi.

 

Motsandene skal selvfølgelig stå i serie med lysdioden.

 

Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Dioden skal fortsatt ha 3.6 V, ved 5V tilførsel skal spenningsfallet over motstanden være på 1.4 V.

 

Størrelsen på motstanden finner vi ved formelen R=U/I, i dette tilfeller så får vi 1.4/0.08 noe som gir ett resultat på 17.5. Dvs. motstanden skal være på 17.5 ohm. 

 

Ved 12 V finner vi at spenningsfallet over motstanden skal være  8.4 V, strømmen er fortsatt den samme og formelen gir oss da en motstand på 105 ohm.

 

Ingen av disse er standardverier på motstander så det anbeffales å runde opp til nærmeste standarverdi.

 

Motsandene skal selvfølgelig stå i serie med lysdioden.

 

Så enkelt er det.

Du får prøve det lykkeliten sier så får du se hva som skjer....

 

Det lyste for svakt ved mitt oppsett, men prøv hans og se hva som skjer. Jeg stikker ut en tur.

 

Vi snakkes folkens. Ha det så lenge.

 

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

jeg tror egentlig at det bare er lysdioden som er svakere enn ventet, men jeg skal prøve med bare 100ohm i serie, jeg har nokk til å ofre en eller to.. :evil:

 

*edit*

joda, den lyser sterkere nå, men det er bare såvidt merkbart, så jeg tror nesten jeg må se på de elfa greiene som frontlys til rattkjelka, men da blir det nokk bare en.. :(

 

*edit2*

tror jeg skal lage en liten ting for å blende folk med... :grin:

jeg blir da å bruke 2 slike leds tror jeg, to 3V batterier i serie, (sånne flate)

og en impulsbryter for å skru på..

 

ledsa blir da i paralell med en motstand i serie til hoved paralellen..

hm..

noen som gidder å regne ut hvor stor den motstanden skal være på?

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar

vel, jeg antar at disse nå bare venter på å bli del i et prosjekt..

jeg har tenkt på den greia på metkumods, hvor de ledsa lyser hevnt istedet for å blinke (hdd activity led)

jeg tenkte å koble opp et ampèrmeter istedet får led, og så ha en belysning der, så hvis det ikke blir for sterkt, så kan jeg jo bare bruke et filet for å få litt gulere belysning... :grin:

har et ampèrmeter liggende på skolen som jeg fikk av læreren...

Lenke til kommentar

ok, hva synes der om dette opsettet for en blender?

svart Impulsbryter: 35-525-02 kr14.80

batteriholder 2 batterier: 69-504-71 kr22.60

barreri x2: 69-273-05 kr 22.80 x 2 = 45,6

evt motstand på 15 ohm: 60-102-76 kr 2,10

 

sum total: 85,10kr

 

begge ledsene skal stå i paralell, med en felles motstand i serie...

Lenke til kommentar

Sveinl: Vel, både jeg, og sikkert veldig mange andre på dette forumet bruker den enkleste løsningen med å seriekoble motstander med LED'ene her, og det har iallfall fungert supert for meg(ja, over lengre tid også).

 

Alle de "fabrikkmonterte" LED'ene med molex kontakt jeg har sett har også kun hatt en motstand...

 

Jeg kommer iallfall til å bruke samme, gamle, gode metoden for å koble LED'ene mine

Lenke til kommentar

Har skumlest gjennom her, ble litt langt men jeg reagerer på innleggene til Sveinl: du kan nok en del elektronikk men det ser da vitterlig ut som du anbefaler en spenningsdeler for LED?

Mener du at hvis en LED er angitt til 3.6V så skal man sette opp en spenningsdeler til 3.6V ? Det er jo helt mistforstått. LED skal ha en gitt strøm, her var det visst 8mA. Det er dette man skal forholde seg til, en motstand i serie er alt man trenger. Eventuellt kan man bruke en konstantstømgenerator. Når det går 8mA i dioden så legger det seg 3.6V over den.

Hvis man derimot skulle forsøke å sette opp en konstant spenningskilde på 3.6V (som det ser ut som du vil ha) så får man problemer med å styre strømmen. Slik skal det ikke gjøres.

Lenke til kommentar

det var jo ikke akkurat vranglære i den forstand, dioden lyste jo helt fint..

 

han prøvde jo bare å hjelpe meg å gjøre det på en trygg måte..

eller? :ermm:

 

*edit*

hehe..

ja, jeg vingler mye, men det er vel mest fordi jeg er redd for å gjøre feil..

men begge måtene virket fint da.. :)

Endret av the coolkid
Lenke til kommentar

mye krangling her... og alle sier at de har rett, men hva med å sette opp litt analyse av kretsene før en påstår noe?¿?

 

her er litt analyse som viser resultatene (ved bruk av ideelldiodemodell):

 

la oss ta for oss kretsen med en motstand og lysdiode i serie:

 

- dioden leder ikke strøm før det er en spenning på 3,6 volt over den,

når spenningen er 3,6 volt over den vil den ikke bli større (ved bruk av ideell diode modell), vi ønsker å begrense strømmen til 80mA og gjør som først foreslått

 

(5-3,6) [V] / 0,080 [A] = 17,5 [ohm]

 

det er alt som trengs...

 

 

ved å bruke spenningsdeling med en motstand på 41 ohm og en på 100 (som står parallelt med dioden) får vi følgende

 

- så lenge spenningen over dioden er lavere enn 3,6 V lyser den ikke, den går ikke strøm i den, så all strømmen går i 100 ohms motstanden.

spenningsdelingen for spenningen over dioden gir (forutsatt at dioden ikke leder):

 

5 [V] / (100+41) [Ohm] * 100 [Ohm] = 3,55[V]

 

altså er spenningen litt for lav, og dioden vil ikke lyse...

 

men dioden er ikke en ideell diode, så den vil lyse litt, men ikke så mye som den kunne ha gjort ved en spenning på 3,6 [V]

 

la oss nå si at vi hadde valgt motstander i spenningsdelingen som gir en spenning på over 3,6 V, når vi ser bort fra dioden, da vil dioden gjøre at det a like vell ligger 3,6 volt over den ene motstanden og 1,4 over den andre. la oss si at den som står parallelt med dioden fremdeles er 100 ohm, hva må da den andre være?

 

strømmen i den som står parallelt med dioden er:

 

3,6 [V] / 100 [ohm] = 36 mA

 

strømmen i dioden er 80 mA ved 3,6 V som gir en total strøm på 116 mA

denne strømmen går i motstanden som har 1,4 volt over seg, da må denne motstanden være:

 

1,4 [V] / 0,116 [A] = 12 [ohm]

 

altså ikke 41 ohm... men en ser jo også at poenget med spenningsdelingen er borte da, siden det er lysdioden som bestemmer spenningen og ikke spenningsdelingen...

 

å se i datablader for kurver over sammenhengen mellom strøm og spenninger over dioder kan være nyttig for å se hvordan en diode faktisk virker...

 

(ble langt dette også...)

 

 

edit: :blush: fryktelig mye feil jeg klarte å gjøre da.... trur jeg var sliten når jeg gjorde dette...

 

har endra til 5 Volt kilde som det så ut til at du skulle bruke og retta regenfeil...

 

Spenningsdelingen er som følger slik (hvis du lurte på det):

"spenning over krets" / "total motstand" * "motstand du skal ha spenningen over"

Endret av Dr_VingTor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...