Gå til innhold

riktig motstand for 1 led...


Anbefalte innlegg

jeg har kjøpt disse ledsene Her...

 

jeg lurer da på om jeg regner riktig for å finne ut hvor stor motstand jeg trenger, evt hva jeg gjør feil...

 

for tilkoblng til 5V:

5-3,6 = 1,4

1,4/0,08 = 17,5ohm

 

For tilkobling til 12V

12-3,6 = 8,4

8,4/0,08 = 105ohm

 

er dette riktig?

jeg har nemlig veldig lyst til å teste disse ledsa.. 24 000mcd :grin:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok at du må ha 2 motstander.

 

Den på 105 Ohm pluss 1 til. Dette for å få en spenningsdeler.

 

Strømmen skal være 0,08A hvis jeg har forstått deg riktig. Det vil da si at du må ha 12/0,08 = 150 Ohm.

 

Tar vi utgangspunkt i den motstanden du har valgt, blir den andre på 150-105 = 45 Ohm.

 

45 Ohm * 0,08 = 3,6 V ;)

 

Det betyr at du skal koble ledsene i paralell med motstanden på 45 Ohm for å få 3,6V på de.

 

Sveinl.

Lenke til kommentar
eh..?

går det ikke bare med en av de jeg sa i serie?

Er den interne motstanden i dioden på 45 Ohm så går det jo selvsagt med seriekobling. Men det går jeg ut fra at den ikke er... eller? Hvis du ikke vet dette, må du bruke en spenningsdeler for å kvalitetssikre at det blir riktig. Er den interne motstanden fryktelig lav (som jeg tror den er) vil det bare komme et blink og så er dioden død.

 

Lager du en spenningsdeler "elektronisk" riktig så vet du hvertfall at spenningen blir 3,6 (over 45 Ohms motstanden) med 105+45.

 

Edit: Da kan du velge hvis du vil skifte fra 12 til 5V spenning senere... i et 12Volts oppsett paralellkobler du med 45 Ohms motstanden (for å få 3,6V) og i et 5 Volts oppsett kan du paralellkoble med 105 Ohms motstanden (blir ca. 3,5V ved 5V hovedspenning).

 

Anbefaler spenningsdeler for at det skal bli riktig.

 

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Har du noe i nærheten av 105+45 da?

 

Om det blir 3.6, 3.4 eller 3.7V har ikke noe å si. Skal fungere bra på disse da toleransen som oftest er på 2 eller 5% på elektronikk.

 

Bare elkjøp som selger utstyr med B-komponenter (med dårlig toleranse) ;)

 

Edit: Skjønte ikke helt hva du mente, men har du ikke 105 Ohms motstanden så må du bruke 1 som er i nærhet av den verdien.

 

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Trenger ikke å komme med noe bedre forslag, og tror ikke dioden vil bekymre seg stort over den måten å koble på, den vil være i selskap med mange andre.

 

Derimot så kan du regne litt på hvilken effekt det vil ha på kretsen din å parallellkoble lysdioden og en motstand på 45 ohm.

 

the coolkid kan gå til disse sidene for å få bekreftet att han var på rett jorde fra begynnelsen av:

 

 

http://www.lsdiodes.com/tutorial/

 

http://metku.net/index.html?sect=view&n=1&...dcalc/index_eng

Lenke til kommentar
ok, her er de "passende" motstandene jeg fant... alle er +-5%

41ohm

39ohm

33ohm

19ohm

15ohm

22ohm

55ohm

100ohm

 

hva anbefaler du at jeg gjør?

jeg har både 12 og 5 volt som jeg kan bruke...

Ta den på 19 ohm og sett den i serie med lysdioden, og bruk 5 volt så skal nok det gå bra.

 

Du kan også bruke den på 15 ohm for å få bedre lys, men du er da i det øvre sjiktet av hva den tåler.

Lenke til kommentar

12V / (100+41) = 0,085A

 

0,085A * 41 Ohm = 3,49V. Det bør jo gå.

 

Eller 5V:

5V / (100+41) = 0,035A

 

0.035A * 100 Ohm = 3,5V

 

Det vil si, at i et 12V oppsett, er det 3,49V over 41 Ohms motstanden og i et 5V oppsett er det 3,5 V over 100 Ohms motstanden.

 

Begge bør fungere.

 

Trenger ikke å komme med noe bedre forslag, og tror ikke dioden vil bekymre seg stort over den måten å koble på, den vil være i selskap med mange andre.

 

LOL. Har ikke sett på de sidene han referer til så kan ikke uttale meg. Spenningsdelere står uansett i "boka" så kanskje lykkeliten burde kjøpe seg en?

 

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...