Gå til innhold

riktig motstand for 1 led...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lykke til med det oppsettet! Det er jo ingen grunn til å gjøre det enkelt når man kan gjøre det vanskelig. Dioden din skal ha en strøm på 80 mA og hvordan den skal få det i dette oppsettet får nesten Sveinl fortelle deg, når han er ferdig med kapittelet med spenningsdelere.

Den trekker den strømmen den trenger.

 

Poenget her, er at motstanden tåler den effekten dioden trekker. Men en diode trekker såpass liten effekt at det omtrent er ingenting. I større oppsett trenger man effekt-motstander (som f.eks i PSU). Når en PSU er oppgitt til 500W så er komponentene tilpasset dette (med effekt-motstander).

 

Men en liten diode på 3,6V trekker nok svært lite effekt, tror du ikke det?

 

Av og til må man gjøre det vanskelig. Jeg hadde aldri følt meg trygg på at spenningen ble riktig uten å bruke spenningsdeler. Jeg så ikke at det var oppgitt noen intern motstand på dioden.

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

Jo det gjør faktisk det. Du har tilført 5 V, dioden skal ha 3.6V og 80mA i henhold til databladet.

 

Dette betyr at du må ha en spenning på 1.4 V over motstanden på 41 ohm, om det skal være 3.6 V over dioden.

 

Men om man setter opp regnestykker for denne motstanden: u=i*r og fyller inn verdiene for i og r så finner du at spenningen over motstanden vil være på 3.2 V. Hva som blir liggende over dioden kan du da kanskje regne ut?

 

 

 

edit:skrivefeil

Endret av lykkeliten
Lenke til kommentar
Dette betyr at du må ha en spenning på 1.4 V over motstanden på 41 ohm, om det skal være 3.6 V over dioden.

Det har vi jo, hva er problemet?

 

Og når det gjelder strømmen, så trekker dioden hva den trenger. Det blir som din PSU, du slenger inn et kort som trenger 3A. Hva skjer da? Jo enten så takler den det eller så gjør den ikke det.

 

Det jeg sier, er at spenningsdeleren er OK, med mindre utstyret trekker mer effekt enn motstanden tåler.

 

Sveinl.

Lenke til kommentar
nei, det lyser svakere enn jeg hadde ventet..

jeg hadde tenkt å ha det som frontlys på rattkjelka, nå ville jeg bare teste de...

Vel... det er 0,1 volt mindre enn referansen. Tror ikke det hadde lyst noe særlig bedre om den hadder 3,6V istedetfor 3,5V.

 

For å treffe på nåla i høystakken, kan det jo tenkes at PSUen din er for liten (dog jeg tviler på det).

 

Sveinl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...