Gå til innhold

Strøm på et lite LAN!


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Vi skal arrangere et Dataparty der det kan bli opp til 60 maskiner +switcher og servere! Men vi lurer på hva vi må tenke på angående strømmen. Vil helst slippe å finne ut at vi ikke har nokk strøm når vi har startet og alle er klare til å spille!

 

Må vi ha en elektrikker til å sette opp noe skap eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

spørre vaktmester for lokalet hva det er av uttak, og så fikse skjøteledninger. kabeltromler er greit.

beregn ca. 1 amp per nese, så går det greit, og si at hvitevarer ikke skal på bordene(for å unngå overbelastning)

 

eventuelt er det trefase uttak der spør med vaktmester om dem har fordeler til denne, om ikke spør den lokale elektriker bedriften om dem kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar

De vi bruker er et skap som brukes i lys industrien. Dette er 230V/63A trefase inntak.

 

De du må finne ut før du skal velge hvilket utstyr du skal ha er:

  • Hvilket anlegg de har på huset? (230V eller 400V)
  • Finne ut hvor mye dere trenger (400-500w/per pc + skjerm 100-150w)
  • Hvor dere skal få tak i utstyr

Forskriftene sier at det er en elektriker som skal koble opp et sirkringskap, men det enkleste er å kjøpe et strømskap, de bruker de på bygningsplasser f.eks. Her har du en inntakskabel, som deler ut strømmen på forskjellige kurser. Du trenger 2,5 mm2 kabel vis du skal bruke 16A kurser. Ikke bruk for lange kabler, da vil du få et spenningsfall som du har lyst å unngå. Over 50 m så bør du vurdere å få tak kabler med større tverssnitt en 2,5mm2 på en 16A kurs.

 

Vi har 8 pcer på en 16A kurs, og vi har aldri opplevd strømbrudd.

 

Mitt beste råd er å få tak i en elektriker, en i crewet kjenner kanskje noen?

 

Formler:

 

P=A*U

 

P=watt

A= Ampere

U= spenning

Endret av warillion
Lenke til kommentar
De vi bruker er et skap som brukes i lys industrien. Dette er 230V/63A trefase inntak.

 

De du må finne ut før du skal velge hvilket utstyr du skal ha er:

  • Hvilket anlegg de har på huset? (230V eller 400V)
  • Finne ut hvor mye dere trenger (400-500w/per pc + skjerm 100-150w)
  • Hvor dere skal få tak i utstyr

Forskriftene sier at det er en elektriker som skal koble opp et sirkringskap, men det enkleste er å kjøpe et strømskap, de bruker de på bygningsplasser f.eks. Her har du en inntakskabel, som deler ut strømmen på forskjellige kurser. Du trenger 2,5 mm2 kabel vis du skal bruke 16A kurser. Ikke bruk for lange kabler, da vil du få et spenningsfall som du har lyst å unngå. Over 50 m så bør du vurdere å få tak kabler med større tverssnitt en 2,5mm2 på en 16A kurs.

 

Vi har 8 pcer på en 16A kurs, og vi har aldri opplevd strømbrudd.

 

Mitt beste råd er å få tak i en elektriker, en i crewet kjenner kanskje noen?

 

Formler:

 

P=A*U

 

P=watt

A= Ampere

U= spenning

Strømskap kan du leie av folk som driver med utleie av skap for akkurat denne typen arrangementer.. Eller du kan sørge for at du har nok kurser i lokalet..

 

Jeg regner ca 12 personer pr 16A kurs, og som tidligere skrevet om 2,5mm2 på 16A kurs er dette feil, så lenge vi snakker om kabler ut fra skapet..

 

Ut fra skapet til forbrukeren skal du ha minst 1,5mm2 på 16A. Maks 3 stk 6 veis fordelere etterhverandre hvor fordeler nr 2 er koblet i uttak nr 1 på fordeler nr 1..

 

Byggestrømskap til dataparty er absolutt ikke å anbefale..

Lenke til kommentar

når jeg har leid ut til lan partys kjører jeg mellom 10 til 12stk pr 16amper kurs.

hvis dere skal bruke skap fra eks: bautas se opp for at det er normalt bare 3stk 16amper på skap som har 63amper inn men masse 3fase ut på 32amper.

mine skap er 63amper inn og 12stk 16amper kurser ut.

husk at 3fase må du gange med 1,6 så får du rett amper i 2fase eks: 63X1,6 = 107amper og 32amper = 51amper

 

jeg leier og ut utstyr til 10kr pr persjon(vestfold) (15kr i oslo reglionen, søndre telemark) sjekk http://www.polarparty.no/utstyr.php i den prisen inngår: jeg kommer og kobler til og fra og tar med alt av store/små kabler og skap og padder. og jeg er elektriker med fagbrev. jobber som det til vanelig i sandefjord(vestfold)

Endret av ranvik
Lenke til kommentar

Har fonne ut at me har 3 kursar på 32 Amper hver. Altså 3x32 = 96 Amper. Detta må vel vær på kanten til et Lan som setter opp 56 plasser + 8 crew og en del switcher, servere, prosjektorer osv!

 

Går det an å sette opp sånn skap som nevnt å få øket kapasiteten eller hvordan funker dette?

Lenke til kommentar

på 1stk 32amper 3fase kan du ha fint 40stk.

hvis du har 3 av dem kan du ha 40X3 = 120persjoner :)

 

32amper bruker jeg normalt og ha 6stk 16amper kurser. (se opp for jord feil brytter, di må kobles ut!!! )

 

det du trenger.

1skap med 6stk 16amper kurser

1skap med 3stk 16amper kurser

9stk lange kabler ca. (går fort ting til prosjektyor og sånt

25stk padder

Lenke til kommentar
Techpoint: Hvor mye mener du en pc + skjerm trekker?

Alt er relativt da..

 

Målte min pc, 0,4A på kabinett og 0,1A på Skjerm, tilsammen altså 0,5A

 

Men det varierer jo fra pc til pc, virkningsgrad på psu, antall harddisker og workload på pc'en..

 

Om man kjører ftp eller lignende og man har flere harddisker hvor alle er i bruk så trekker jo dette mer størm enn om man ikke har load på alle diskene sine..

 

osv osv..

 

Derfor man beregner ett snitt på ca 1A, da klarer man seg stort sett.. Jeg har hvertfall beregnet det, og det har aldri gått en sikring så lenge jeg har koblet det sammen :)

Lenke til kommentar

Med 1A per pc. Ledning strekk på ca. 20m fra fordelingskap, vil du få et spenningsfall på 7 V. Det er ikke å fortrekke spør du meg. Det varierer selvfølgelig på lengden på kabelen da. Derfor mener jeg at en bør ha 2,5mm2 kabler til slikt bruk. Vis du kobler disse på en 16A sikring, så vil jeg tro att kabelen kan bli noe varm, vis du bruker 16A.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...