Gå til innhold

Ny utenriksminister i USA


Anbefalte innlegg

Er bare å spekulere basert på hva vi vet om hennes politiske ståsted i forhold til Powell.

Og hva vet du, eller andre, om hennes politiske stasted? Vennligst utled, og ikke da med fabrikkerte ting, men basert pa ting hun har sagt/skrevet/gjort.

Jeg leser 4-5 aviser hver arbeidsdag (sosialistpresse som Stavanger Aftenblad, Rogalands Avis, Dagens Næringsliv, VG, Dagbladet og noen ganger Aftenposten). Man får et visst inntrykk av hennes politiske ståsted av å lese litt. Mitt inntrykk er kort sagt at hun er "strengere" i sin politikk i forhold til Powell. Hun er for et mer uavhengig USA i forhold til FN og resten av verden. Hun har nerver av stål og er en iskald debattant.

 

Dette tyder på det motsatte, men det gjenstår jo å se.
HVORFOR?

 

Det utrolig mange meninger ute a gar i denne traden, men jeg har ikke sett et eneste argument for a begrunne noen av de.

Se setningen om at hun er for et mer uavhengig USA i forhold til resten av verden.

 

Som jeg har sagt hele tiden. Dette er mine inntrykk, og noe annet har jeg ikke. Jeg kjenner ikke damen. Å si at på grunn av en avgjørelse hun gjorde i 1997 betyr jo dette at hun vil gjøre "this & that" som utenriksminister i 2004-2008 holder ikke som argument hvis det var dette du var ute etter. Å linke til små meningskåte nettsteder som enkelte her gjør for å støtte opp om sitt argument gidder ikke jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-23990
Jeg leser 4-5 aviser hver arbeidsdag (sosialistpresse som Stavanger Aftenblad, Rogalands Avis, Dagens Næringsliv, VG, Dagbladet og noen ganger Aftenposten). Man får et visst inntrykk av hennes politiske ståsted av å lese litt. Mitt inntrykk er kort sagt at hun er "strengere" i sin politikk i forhold til Powell. Hun er for et mer uavhengig USA i forhold til FN og resten av verden. Hun har nerver av stål og er en iskald debattant.

Ja, men nar samtlige kilder gjor akkurat det samme som du, og andre, allerede har gjort i denne traden: uttrykt meninger om noen uten a begrunne det, sa hjelper det lite hvor mye du har lest de. Du sier du har fatt en inntrykk av hennes politikk, uten a faktisk vite noe om det. Hvordan fungerer det egentlig? Hva med a lese hva Rice har sagt/skrevet/gjort? Bare da kan du faktisk vite, og dermed uttale deg, om kvinnen.

 

Dette er mine inntrykk, og noe annet har jeg ikke.
Greit, men du burde bygge inntrykk og meninger pa noe, isteden for ingenting.

 

Sa kan noen andre her si meg akkurat hvorfor de sier det de sier om Rice? Har noen her faktisk lest noe hun har sagt eller gjort? Vet noen her egentlig noe om Rice?

 

Vedder at 60-70% ikke visste at hun har doktorgrad. :hrm:

Lenke til kommentar
Hva med a lese hva Rice har sagt/skrevet/gjort? Bare da kan du faktisk vite, og dermed uttale deg, om kvinnen.

Jeg har et annet liv i tillegg til å lese om amerikansk politikk. Jeg forenkler det hele ved å lese disse 4-5 avisene daglig. Simpelt kan du kanskje kalle det, men man skal lese/se/høre mye, og da mener jeg virkelig mye for å kunne uttale seg på en helhetlig måte om man skal ta utgangspunkt i alt hun sier/skriver/gjør. Jeg for min del er også ærlig nok til å innrømme at jeg ikke har kunnskap eller erfaring nok til å bedømme halvparten av hva en utenriksminister foretar seg. Jeg baserer mine meninger på hva jeg leser, ser på og hører - altså som 99 komma et eller et annet % av den norske befolkningen - jeg følger med på massemedia.

 

Greit, men du burde bygge inntrykk og meninger pa noe, isteden for ingenting.

Jeg vil ikke kalle det for ingenting. Vel og bra er mye tatt fra amerikansk presse, men for all del... kaller du det norske medier skriver for "ingenting" sette du spørsmål med noen "store greier". Hva hun har sagt/sier/gjør/mener osv. er jo dette jeg leser om. :)

 

Sa kan noen andre her si meg akkurat hvorfor de sier det de sier om Rice? Har noen her faktisk lest noe hun har sagt eller gjort? Vet noen her egentlig noe om Rice?

Jeg har lest en del fakta om henne ja, blandt annet at hun har doktorgrad som du selv nevner. Dette er gjengitt i alle avisene jeg nevnte - opptil flere ganger.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Jeg vil ikke kalle det for ingenting. Vel og bra er mye tatt fra amerikansk presse, men for all del... kaller du det norske medier skriver for "ingenting" sette du spørsmål med noen "store greier". Hva hun har sagt/sier/gjør/mener osv. er jo dette jeg leser om.
Tydeligvis ikke siden du ikke kan nevne en eneste ting hun har sagt, gjort, eller skrevet. :p

 

Jeg har et annet liv i tillegg til å lese om amerikansk politikk. Jeg forenkler det hele ved å lese disse 4-5 avisene daglig.
Greit nok det, tenker meg at de fleste folk, inkludert meg, egentlig ikke har tid til a lese seg inn i det aller meste. Men da ma man ikke tro at man virkelig vet sa veldig mye, for aerlig talt, det man leser i avisen er vanligvis bare halve sannheten, om det en gang.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Tror vel de fleste vet at hun har doktorgrad i og med hun alltid presenteres som dr. ;)

Men hva har egentlig dette med saken og gjøre?

 

Mener du, Seixon, at Rice ønsker mer sammarbeid med Europa og FN enn det Powell gjorde?

Jeg har ikke ment en eneste ting. Jeg ville bare se at folk begrunnet skittkastingen sin her i denne traden. Jeg har ikke sett noen argument eller fakta i denne traden sa langt, bare tusenvis av meninger som ingen gidder a begrunne med noe som helst. Jeg vet ingenting om det Rice star for eller mener, sa inntil jeg leser om ting hun har gjort, sagt, eller skrevet, sa venter jeg pa alle deres meninger skal underbygges med noe troverdig.

Lenke til kommentar

Vel "forsvarsministern" forlanger begrunnelse , og som du vet så retter folk flest seg etter det som media skriver , skulle ellers bare mangle .

Vi har svært mange av dem og de skriver/uttaler seg forskjellig , dermed skulle man få et temmelig nyansert bilde , for ikke ALT kan vel være feilinformasjon/propaganda for å sværte en amrikaner .

 

PS: Jo jeg visste vilken bakgrunn hun hadde . :cool:

Lenke til kommentar
Du sier du har fatt en inntrykk av hennes politikk, uten a faktisk vite noe om det. Hvordan fungerer det egentlig?

tror det funger på samme måte som dannelsen av min og din personliget :!:

har ikke akkurat kildehenvisninger til alle handlinger og omstendigheter som har ført til hva som beveger seg i hjernen min i dag.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke kalle det for ingenting. Vel og bra er mye tatt fra amerikansk presse, men for all del... kaller du det norske medier skriver for "ingenting" sette du spørsmål med noen "store greier". Hva hun har sagt/sier/gjør/mener osv. er jo dette jeg leser om.
Tydeligvis ikke siden du ikke kan nevne en eneste ting hun har sagt, gjort, eller skrevet. :p

Ikke tving meg til å bla :p

 

Jeg har et annet liv i tillegg til å lese om amerikansk politikk. Jeg forenkler det hele ved å lese disse 4-5 avisene daglig.
Greit nok det, tenker meg at de fleste folk, inkludert meg, egentlig ikke har tid til a lese seg inn i det aller meste. Men da ma man ikke tro at man virkelig vet sa veldig mye, for aerlig talt, det man leser i avisen er vanligvis bare halve sannheten, om det en gang.

Jeg utgir meg ikke for å ha stor peiling på amerikansk politikk, men har jeg lov å mene noe likevel? Klart jeg har det! Hva man baserer meningene sine på er opp til en hver. Du kan velge å ta meg seriøst eller skylde på at jeg er for opptatt av norsk sosialistpresse. Hvis konklusjonen er at man må lese 500-siders rapporter og annen dokumentasjon for å bli tatt seriøst sier jeg takk og farvel.

 

PS: Det jeg sa om Rice burde være unødvendig å rettferdiggjøre ved å oppgi kilder. Dette står stort sett i all norsk sosialistpresse.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Jeg var nysgjerrig på om du hadde dannet deg en oppfatning av Rice. Andre her har dannet seg en oppfatning på bakgrunn av uttalelser fra forskere og vitere. Dette skal vel ikke være problematisk?

Eh, jo, faktisk.

Slike folk, og media, tillegger Rice og andre folk meninger de kanskje ikke har.

Det er meget farlig a la andre fortelle deg hvordan andre er.

Minnes om pa ungdomskolen eller noe, nar en jente hadde et rykte om a vaere en tos, men var hun egentlig alltid det?

 

Jeg utgir meg ikke for å ha stor peiling på amerikansk politikk, men har jeg lov å mene noe likevel?

Sa hvis jeg sier at jeg mener at Rice er en syk, maktgal barnemishandler, sa skal jeg fa lov a mene det? Man burde rett og slett ikke danne meninger om ting man ikke vet noen ting om. Det er slik rasisme og andre fordommer raskt kommer frem.

Lenke til kommentar
Jeg var nysgjerrig på om du hadde dannet deg en  oppfatning av Rice. Andre her har dannet seg en oppfatning på bakgrunn av uttalelser fra forskere og vitere. Dette skal vel ikke være problematisk?

Eh, jo, faktisk.

Slike folk, og media, tillegger Rice og andre folk meninger de kanskje ikke har.

Det er meget farlig a la andre fortelle deg hvordan andre er.

Minnes om pa ungdomskolen eller noe, nar en jente hadde et rykte om a vaere en tos, men var hun egentlig alltid det?

 

Jeg utgir meg ikke for å ha stor peiling på amerikansk politikk, men har jeg lov å mene noe likevel?

Sa hvis jeg sier at jeg mener at Rice er en syk, maktgal barnemishandler, sa skal jeg fa lov a mene det? Man burde rett og slett ikke danne meninger om ting man ikke vet noen ting om. Det er slik rasisme og andre fordommer raskt kommer frem.

Nei det skal du ikke få lov å mene ,iallefall ikke uten å bli motsagt .

Men hvorfor har du så ytterligående meninger? Enten er det himmelen eller helvete , gjør oppmerksom på at det finns noe midt mellom , nemmelig virkelighetens verden .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Jeg utgir meg ikke for å ha stor peiling på amerikansk politikk, men har jeg lov å mene noe likevel?

Sa hvis jeg sier at jeg mener at Rice er en syk, maktgal barnemishandler, sa skal jeg fa lov a mene det? Man burde rett og slett ikke danne meninger om ting man ikke vet noen ting om. Det er slik rasisme og andre fordommer raskt kommer frem.

Nå drar du den litt langt synes jeg. Forskjellen er stor mellom "stor peiling" og "ikke vite noen ting om". Jeg følger med på samfunnsdebatten som en normal oppegående person. Rice har vært i søkelyset i norske medier etter hun ble lansert som utenriksminister, ergo har jeg lest, ergo jeg har nok informasjon til å danne meg et bilde om hvordan hun er. Hvis du mener dine meninger er bedre eller mer korrekte enn mine på grunn av at du baserer dine meninger på utskrifter fra hennes taler etc. så vær så god. Dette er ekstremt off-topic så jeg håper du i fremtiden bruker tiden din på å uttrykke dine meninger istedenfor å rakke ned på grunnlaget for andres.

Lenke til kommentar
Man burde rett og slett ikke danne meninger om ting man ikke vet noen ting om.

Så da vet man altså ikke noen ting om Rice. Skremmende at en person man ikke vet noe om skal bli utenriksminister i USA, og for all del folkens ikke hør på professorer og andre vitere om noe tema såfremt en ikke har analysert dette ned til minste bit selv-blir en komplisert verden vi skal leve i dette...

 

Eller kanskje er det slik at enkelte har en mer fornuftig forståelse og klarer og trekke konklusjoner basert på det materialet som foreligger? :tease:

Lenke til kommentar

en morsom side:

http://www.rateitall.com/i-36083-condoleezza-rice.aspx

 

en annen morsom side:

http://en.wikipedia.org/wiki/Condoleezza_Rice

 

smakebit fra wikipedia.org

 

Rice has also been one of the most outspoken supporters of the 2003 war in Iraq. After Iraq delivered its declaration of weapons of mass destruction to the United Nations on December 8, 2002, it was Rice who wrote and submitted an editorial to the New York Times entitled "Why We Know Iraq Is Lying (http://www.whitehouse.gov/news/releases/2003/01/20030123-1.html).

 

:D

Endret av heraldo
Lenke til kommentar

Jeg tror Rice vil bli husket som en av de beste utenriksministre USA noen gang har hatt. Den dama hadde doktorgrad da Walker'n var 19 år, og hun er dyktige på mange fagfelt. Hun var blant annet flink med musikk, og med hennes hudfarge er det beundringsverdig at hun har klart å jobbe seg så langt opp i systemet. Vi går får Rice 2008 - the first afroamerican lady president. Rice vil bli en mye mer verdig preident enn kethup-playboyen Kerry, som ikke engang klarer å bruke valgbudsjettet sitt.

Lenke til kommentar
Hvorvidt hun er svart, har doktorgrad eller har blitt utsatt for rasehets er revnende likegyldig for hvorvidt hun blir en "bra" utenriksminister. Dama er gal, antakeligvis galere enn George og hakket under Donald og Dick.

Er en persons erfaring og kunnskap irrelevant for en secretary of state?

det har betydning, men om satan har 15 doktorgrader, så er satan fortsatt satan med sin agenda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...