Gå til innhold

Er harddisken ødelagt?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Etter windows loadingen når jeg starter opp maskinen, så vil scandisk kjøre for partisjon I:. Hvis jeg lar den kjøre så får jeg en "stoppfeilmelding" etter ca. 3 prosent, og maskinen rebooter seg, og kommer nok en gang inn i scandisk. Hvis jeg ikke gjør noe så kan denne prosedyren gå igjen og igjen i det uendelige.

 

Hvis jeg hopper over scandisk kommer jeg inn i windows. Men hvis jeg skal prøve å gå inn på, eller gjøre noe som helst som krever at jeg leser på partisjon I: kommer stoppfeilmeldingen, og jeg må reboote.

 

Har ikke brukt I: til noe som helst, så jeg skjønner ikke hvordan den skal ha blitt ødelagt. Det er altså ikke noe viktig på den, så det gjør ikke noe om disken blir formatert. Men hvis jeg prøver å formatere så får jeg også stoppfeilmeldingen ca. etter 49 prosent.

 

Hva skal jeg gjøre? Noen forslag?

 

MVH

 

Just_blank26

 

 

EDIT:

Dagen før jeg oppdaget problemet drev SP 2 og maste om at en fil i DC++ incoming mappen var ødelagt, korrupt eller uleselig. Dette må nesten ha noe med problemet å gjøre i og med at når jeg startet maskinen dagen etter så startet også scandisk. Det som dog er rart, er at DC++ incoming mappen min ligger på partisjon k:, og ikke I:.

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror løsningen her er å laste ned et diskbehandlingsverktøy fra diskprodusenten, og bruke dette til å rette feil eller formatere disken.

 

Fant ikke noe på westerndigital.com. Men kanskje jeg ikke så godt nok etter. Er det noe bra program der til å fikse slike ting der? (HDen er en IDE WD 80 gb)

 

 

 

Regner med at du kjører XP ? Forsøk å slette partionen og formater på nytt

Mener du at jeg skal slette partisjonen, og så formatere hele den hardisken? (Kjører to hardisker, en 250 gb SATA og denne). Tror du dette vil løse problemet? Vil gjerne være helt sikker før jeg begynner å ta backup av alle filene mine som ligger på den hardisken.

Lenke til kommentar
Programet heter DLG Diagnostic. Du finner en link her, kan dessuten anbefale denne CDen som generell diagnostic:

http://www.ultimatebootcd.com/

En skikkelig test av disken vil medføre at alle data slettes, du bør uansett ta backup.

Ok, har lastet det ned, men har problemer med å få CDen til å funke.

CDen booter når jeg starter opp, men den kommer bare til ikke lenger enn 3 linjer nedover. Dette er det som står:

 

Boot from CD:

Boot from CD:

      1. FD 1.44MB system type -(OF)

Starting Caldera DR-DOS...

 

EMM386 3.27 Copyright © 1992, 1998 Calera, Inc. All rights resereved.

 

Hvorfor kommer den ikke lenger?

 

 

Jeg fant akkuratt ut at I: er partisjonen hvor jeg lagret bildene og videoene som jeg har tatt selv. Dette er totalt marerittaktig :cry::cry: Og siden jeg har formatert disken 50 prosent ferdig eller noe (før stoppfeilmeldingen kom). Så er ikke bare partisjonen fucka, men den er også halveis formatert. Kanskje jeg bør gjenopprette hardisken slik den var før jeg formaterte den helt, og så prøve å fikse den med DLG Diagnostic uten å slette all data...? :no::(

 

Setter [F]stor[/F] pris på forslag :cry:

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å hente ut data fra en formatert disk. Det finnes forskjellige verktøy, du kan teste noen gratis men må betale for å hente ut filene.

GetDataBack: http://www.runtime.org/

File Scavenger: http://www.quetek.com/prod02.htm

EasyRecovery: http://www.ontrack.com/easyrecoverydatarecovery/

 

Men jeg vet ikke om disse vil fungere i ditt tilfelle.

Hvis du ikke får den CDen til å virke så kan du hente kun DLG og bruke den fra floppy.

Lenke til kommentar
Det er fullt mulig å hente ut data fra en formatert disk. Det finnes forskjellige verktøy, du kan teste noen gratis men må betale for å hente ut filene.

GetDataBack: http://www.runtime.org/

File Scavenger: http://www.quetek.com/prod02.htm

EasyRecovery: http://www.ontrack.com/easyrecoverydatarecovery/

 

Men jeg vet ikke om disse vil fungere i ditt tilfelle.

Hvis du ikke får den CDen til å virke så kan du hente kun DLG og bruke den fra floppy.

Ok, nå har jeg kjørt powermax (maxtor sin HD check greie. Fant ut at den ene disken var Maxtor og ikke WD), men den fant ingen feil på HD. :(

Skal prøve noen av recovery programmene nå.

Lenke til kommentar

Prøvde GetDataBack. Det fungerte fint helt til den skulle søke på I: etter filer den kunne gjenopprette. Da kom den satans stoppfeilmeldingen:

stoppfeilmelding.JPG

 

Er det mulig å gjøre slik at windows IKKE viser stoppfeilmeldingen når I: leses?

Siden PowerMax ikke fant noen feil på hardisken regner jeg nesten med at det er noe fuck i windows som gjør at feilmeldingen kommer. Setter fortsatt ekstremt stor pris på hjelp.

 

Er pc'en overklokket?

 

 

Edit : Wohoo!!!! Post nr 1100 !!!!!

 

Nei, PCen er ikke overklokket.

Lenke til kommentar

Ok, har erfart at windows kan tro at det er korrupte filer på HD ved problemer med minnet, kan være lurt å sjekke minnet i tilfelle det er det som er problemet.

 

Memtest86 er et veldig kjekt program å bruke som eventuelt kan hjelpe med å stille riktig diagnose, sliter du veldig i det hele tatt med å få kjørt programmer eller pcen henger veldig raskt så prøv å stille ned FSB og mp noen hakk og se om det hjelper.

 

Har du flere minnebrikker så anbefaler at du prøver en og en og ser om det eventuelt kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg kjørt Memtest86 to ganger uten noen error. (Tok i underkant av 2 timer per gang.)

 

Altså, ingen feil som Maxtor finner på hardisken, og ikke feil på minnet.

 

Malvado: Nei, maskinen sliter ikke med å kjøre programmer.

 

Hva i huleste skal jeg gjøre? Ikke kan jeg formatere, for da kommer stoppfeilmeldingen, ikke kan jeg redde alle filene mine med GetDataBack, for da kommer stoppfeilmeldingen, og ikke kan jeg kjøre scandisk.

 

Det som er litt rart er at det bare er når maskinen skal lese fra I: at det skjer. Det skjer ikke med noen av de andre partisjonene på den samme hardisken.

 

:no:

Lenke til kommentar

:cry:

Jeg satt inn hardisken hos en kamerat og prøvde å redde bildene mine fra partisjon I:, men alt jeg fikk ut var filstrukturen og navnet på filene. Selve filene var korrupte.

 

Men, hardisken funket helt fint hos ham, ingen errors. Så det må være noe med min PC. Men hva? Aner ikke hva jeg skal gjøre... Satte inn hardisken hos meg i går igjen, og jeg fikk stoppfeilmelding når jeg leste fra partisjon J: (som er på samme harddisk som I:)

 

Noen som har peiling? Har problemer med å tro at det hardwarefeil i og med at alt har fungert knirkefritt til og med Torsdag. :hmm:

Endret av Just_blank26
Lenke til kommentar

Ok, fikset det. Poster svaret i tilfelle noen andre får et liknende problem.

 

Jeg flashet bios til nyeste version, og oppdaterte alle driverne til all maskinvaren min. Det funket ikke. Så jeg formaterte c: og la inn windows på nytt, og da ble problemet borte. Altså var det windows som forårsaket problemet. :thumbdown:

 

Men uansett, nå er det fikset. :yes: (bortsett fra en error jeg får hver gang jeg booter maskinen, om at nvidia raid english resources et eller annet) Det fikk jeg også før jeg formaterte, så det må være noen driverkollisjoner et eller annet sted.

 

MVH

 

Just_blank26

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...