Gå til innhold

Samme C disk, nytt HK+CPU+RAM. Hva skjer?


LittOmAlt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei

 

skal oppgradere mitt tower i dag.

 

Skal skifte ut HK, CPU (P4, 3,2 GHz) og RAM.

 

Har Win XP engelsk + SP1

 

Hva skjer når jeg setter inn min operatisystemdisk og slår på?

 

Setter pris på om noen av dere svarer meg før ettermiddagne kommer ;-))

 

 

Takker

Ny hk,ram og cpu på systemdisk som ikke er re-innstalert mener du?

 

Det går ikke bra. Vis du skulle være så heldig å komme inn i windows vil du nok merke betydelig ytelsetap.

Lenke til kommentar

Skal du bytte til ett annet hk med tilsvarende chipset at det du har nå, går det greit, men skal du derimot bytte fra amd -> intel kan det bli litt krøll.

 

Virker som det er litt hipp som happ om du får startet opp eller ikke, men om du bruker sysprep ( http://support.microsoft.com/?kbid=302577 ) kan du få det til å fungere.

Det kan derimot virke litt vanskelig å bruke dersom du ikke har erfaring med det.

 

Derimot vil jeg anbefale å ta en ren installasjon dersom det større endringer innenfor hardware du har gjort.

Lenke til kommentar

Bytte av CPU og RAM har ikke noe å si for deg. Det som derimot har noe å si, som ronnyaa her sier, er HK. Jeg har erfart følgende:

 

Windows XP takler dette!

 

Det eneste du trenger å gjøre er å innstallere chipset-drivere (USB, lyd, nettverk) og i enkelte tilfeller noen programmer.

 

Har ikke hatt stabilitetsproblemer med dette. Har masse programvare som ikke lar seg re-innstallere med lagrede innstillinger osv, så det er et herk å MÅTTE reisnnstallere OS ved oppgradering i slike tilfeller. Da har jeg heller tatt sjansen - og det har gått greit.

Lenke til kommentar

Prøv å fjern (avinstaller) så mye som mulig fra Device manager (enhetsbehandleren). Også det som er under system devices/systemenheter.

Er du heldig vil den da starte opp uten så mye kluss, men den vil kanskje ha XP cd'en for å legge inn nye drivere.

 

Disker og cd/dvd trenger du ikke fjerne. Heller ikke evt. andre ting som "følger med over".

 

Evt. så kan du jo som noen andre også sier forsøke å bare tute og kjøre. Det kan ikke skje noe værre enn at du må re-installere.

Lenke til kommentar
Evt. så kan du jo som noen andre også sier forsøke å bare tute og kjøre. Det kan ikke skje noe værre enn at du må re-installere.

Det er det verste :-) har veldig mange prog jeg ikke har lyst å installerer

(digresjon: på Mac er det "veldig" enkelt å gjøre slike endringer, alle installasjoner kan flyttes også mellom disker og mellom OS oppgradering)

 

Har i dag P14 1,8, skifet til P4 3,2 Prescot ,skifter også chipset.

Vedr sysrep: Har lest "linken" og er litt usikker på hva som er stegene.

Skal jeg kjøre sysrep på dagens system og deretter skifte hovedkort,cpu og RAM, eller må jeg ha noen stepp innimellom?

 

Ser også at sysrep kan ha noen parameter som "-activated" som slik jeg leser det gjør at jeg slipper produktaktivering (noe som jeg allerede har gjort på dagens HW)

 

Er takknemmelig for flere svar som gjør meg tryggere på å slippe reinstallering

Lenke til kommentar

Har gjort det flere ganger helt knirkefritt, men andre forsøk har gått helt i grus.

 

Som nevnt flere ganger tidligere så har chipsetta på de ulike korta mye å si og kan skape mye krøll. Sist flytta eg disken over fra en Athlon 1200 (Asus A7v133 - Via chipset) og over til en Athlon 64 3400+, (Fujitsu HK- med via chipset) Forda om desse via chipsetta er totalt forskjellig så gikk det helt glimrende.

Men er disken en Sata eller står på en Raid kontroller er det en annen verden, da er det mye vanskeligere og blir ofte bluescreen. Men det gikk det og (hadde vært mye lettere og raskerer med en formatering) :-)

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å brenne ut noe som helst, bruk litt tid på å lese dette : http://support.microsoft.com/kb/308662

 

Er en stund siden jeg selv har gjort det, så jeg husker ikke helt hvordan, men du er nødt til å bruke setupmgr -> lage .inf fil -> lime inn "oppsett" for de forskjellige ide / sata kontrollerne i inf filen.

 

Support @ microsoft er en fin plass, og den siste linken inneholder egentlig alt du trenger å vite ;-)

 

Edit : Du kjører sysprep, slår av maskinen, setter i ny hardware, slår på, voila, it works (stort sett hver gang...)

Endret av ronnyaa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Noen av dere som har erfaringer med å gjenbruke en ferdig insatallert HD?

ja, og det går sjelden bra, pga. drivere til chipset osv som ligger igjen sammen med evt. nye drivere. I tillegg kommer XP til å få noia når du skifter ut så mye hardware, og evt. be om å bli reaktivert.

 

Min erfaring er at reinstallasjon fra scratch gir minst trøbbel.

Lenke til kommentar

Denne øvelsen har jeg utført noen ganger :)

 

Du vil mest sannsynlig få blå-skjerm når du booter opp.

 

Boot fra XP cd'n, og velg 'Repair Install' .

Da vil du beholde alle egne settinger og innstallerte programmer. (Det er mulig at noen programmer må innstalleres på nytt, dette vil du få beskjed om under re-innstalleringen av XP).

 

Skal ikke uttale meg om det er fornuftig med en ren ny-installasjon av OS, men har alltid brukt Repair Install, og pc'n benchmarker helt utmerket.

 

mvh r.

Lenke til kommentar

Hei

 

ja nå er alt skrudd sammen :-)

 

hva skjer.............

 

Jeg tok en sysrep før jeg skrudde av det gamle syst.

 

Første boot: skjedde ingen ting

 

Bootet fra cd: maskinen kommer til en test: Chekking hardwareconfig, der står den uten å rikke seg videre, hva skal JEG GØRE????

 

til orientering: Ulitimate boot CD fungerer, så det ser jo ut som om systemet funker men ikke XP.

 

HJELP Alle sammen!

Lenke til kommentar

Min første kommentar; er det skrudd sammen riktig?

Husket 'p4' kontakten?

 

Blir litt problematisk med Repair Install hvis booting fra xp-cd'n henger..

 

Jeg ville sjekket at alle kontakter siter ordenlig i; både strøm til HK og tl HD'ene, samt IDE kablene. Hvis du har mulighet: sjekk xp-cd'n for feil (riper etc) ved boote fra den på en annen maskin.

 

mvh r.

Lenke til kommentar

Til alle som sier reinstaller: Det er ikke det jeg vil, jeg vil at det skal gå uten :-)

 

Så nå har jeg svaret, som ikke er 100% begrunnet teknisk, men som jeg har fått til å fungere.

 

1) Kjør sysrep på gml system

2) sett inn ny HW

3) boot og se om det fungerer

4) fungerer det ikke forsøk repair install (min pc hang ved "Inspecting your hardware da jeg startet rapair install)

5) henger repair install forsøk følgende:

- disable USB2.0 support i BIOS

6) ta ut USB kontakter fra systemet (plukk frem en gammel mus og et gammelt tastatur som går i P2 kontaktene)

7) kjør reapir install

8) dersom dette ikke fungerer ta bort all unødig HW (modem, printer, lydkort etc)

9) kjør ny reistall

10) Dersom dette ikke fungerer fortsett å feilsøk....

 

===>> For meg fungerte det etter punkt 7

 

Så nå har jeg samme disk, med samme XP install og alle programmer som før jeg oppgraderte HW.

 

Anslår at jeg har spart minst 5-10 timer installering og leting etter sw og tilhørende på nett ;-) for ikke å snakke om hvor kjedelig det er å installere SW som jeg har installert minst 10000000000 ganger før.

 

 

Lykke til for de av dere som skal gjøre det jeg har gjort. Det er lys i tunnellen

 

LoA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...