Gå til innhold

Vanunu arrestert på nytt!


Cera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mannen har fortsatt taushetsplikt, men insisterer på å snakke om ting som taushtesplikten omfatter. Da får han ta konsekvensen. Ytringsfriheten har aldri omfattet ting der man har taushetsplikt.

 

Et forbud mot å snakke med vestlige medier er en helt uakseptabel begrensing.

Det er ikke at han snakker, men hva han snakker om som er problemet. At Willoch må basere sine argumenter på en omskrevet virkelighet viser bare at Willoch føler han ikke har gode nok argumenter til å forholde seg til de faktiske forhold.

 

Mordechai har alle forutsetninger for å leve et godt liv uten å måtte fortsette å bryte taushetsplikten. Han har fulgt sin samvittighet, og tatt sin straff. Nå burde han la fortid være fortid, og konsentrere seg om fremtiden.

 

Problemet tror jeg ligger i den heltedyrkelsen han har blitt tildelt, og at det gjør det vanskelig for han å gå videre i livet.

 

Jeg ser ikke bort ifra at dette er en politisk markering fra Israelske myndighters side. Men de er i sin fulle rett til dette når Mordechai fortsetter med sitt politiske spill og bevisst trosser den taushetsplikten han er bundet av.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Mannen har fortsatt taushetsplikt, men insisterer på å snakke om ting som taushtesplikten omfatter. Da får han ta konsekvensen. Ytringsfriheten har aldri omfattet ting der man har taushetsplikt.

Det har du rett i. Likevel:

 

Han foelte vel at forpliktelsen til verdensfreden var stoerre enn forpliktelsen til det israelske forsvar. Det ser jeg faktisk ingen svakhetstegn ved; ingen boer vaere ett hundre prosent ukritisk og bundet til en sak av saa alvorlig karakter. At noen toer aa si ifra naar de foeler det gaar for langt, staar det respekt av. Jeg viser til min traad om kjente psykologiske eksperimenter - Obediance to authority. Link

 

Bare saa det er sagt, jeg respekterer din mening i denne saken, men jeg er uenig.

 

Edit: Lagt ved link.

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar
Mannen har fortsatt taushetsplikt, men insisterer på å snakke om ting som taushtesplikten omfatter. Da får han ta konsekvensen. Ytringsfriheten har aldri omfattet ting der man har taushetsplikt.

Det har du rett i. Likevel:

 

Han foelte vel at forpliktelsen til verdensfreden var stoerre enn forpliktelsen til det israelske forsvar. Det ser jeg faktisk ingen svakhetstegn ved; ingen boer vaere ett hundre prosent ukritisk og bundet til en sak av saa alvorlig karakter. At noen toer aa si ifra naar de foeler det gaar for langt, staar det respekt av. Jeg viser til min traad om kjente psykologiske eksperimenter - Obediance to authority. Link

 

Bare saa det er sagt, jeg respekterer din mening i denne saken, men jeg er uenig.

 

Edit: Lagt ved link.

Det er fint at noen har evnen til å være uenig med respekt. :yes:

 

Slik situasjonen er nå så ser jeg ikke at Mordechai har noe mer å bidra med, og jeg anser at han er mer en kasteball for politiske krefter på begge sider. De som glorifiserer han og bruker han politisk mot Israel, og Israel som markerer sitt standpunkt ved å fengsle han, selv om neppe er noen sikkerhetsrisiko lenger.

Lenke til kommentar
Slik situasjonen er nå så ser jeg ikke at Mordechai har noe mer å bidra med, og jeg anser at han er mer en kasteball for politiske krefter på begge sider. De som glorifiserer han og bruker han politisk mot Israel, og Israel som markerer sitt standpunkt ved å fengsle han, selv om neppe er noen sikkerhetsrisiko lenger.

 

Jeg tror du har et poeng her; han blir en kasteball. Om han kan bidra med noe mer er vanskelig aa si, naa som han altsaa blir satt i fengsel. Kan nok tenkes at Israel endret radikalt paa den interne strukturen i atomprogrammet etter avsloeringene, og at den informasjonen Vanunuu eventuelt sitter paa derfor er utdatert. Men det blir bare spekulasjoner.

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar
Det er ikke at han snakker, men hva han snakker om som er problemet. At Willoch må basere sine argumenter på en omskrevet virkelighet viser bare at Willoch føler han ikke har gode nok argumenter til å forholde seg til de faktiske forhold.

 

Mordechai har alle forutsetninger for å leve et godt liv uten å måtte fortsette å bryte taushetsplikten. Han har fulgt sin samvittighet, og tatt sin straff. Nå burde han la fortid være fortid, og konsentrere seg om fremtiden.

Er enig med Willoch. Så lenge Vanunu ikke kan si det han vil er han ikke en fri mann. Det strider mot alle prinsipper vi har i den vestlige sivilisasjon å pålegge en person en slik plikt.

Lenke til kommentar
:roll: Noen som tar Kåre Willoch alvorlig lenger er det jeg bekymrer meg mest over.

Har du noe i mot ham?

Ja han er gal.

Gale mennesker er en nødvendighet for kulturel utvikling. Du burde sette pris på gale folk. Om Willoch er gal er jeg imidlertid ikke enig i. Noen av meningene han har i dag burde han vært flinkere til å uttrykke som statsminister.

Lenke til kommentar
Det er ikke at han snakker, men hva han snakker om som er problemet. At Willoch må basere sine argumenter på en omskrevet virkelighet viser bare at Willoch føler han ikke har gode nok argumenter til å forholde seg til de faktiske forhold.

 

Mordechai har alle forutsetninger for å leve et godt liv uten å måtte fortsette å bryte taushetsplikten. Han har fulgt sin samvittighet, og tatt sin straff. Nå burde han la fortid være fortid, og konsentrere seg om fremtiden.

Er enig med Willoch. Så lenge Vanunu ikke kan si det han vil er han ikke en fri mann. Det strider mot alle prinsipper vi har i den vestlige sivilisasjon å pålegge en person en slik plikt.

Du er altså generelt imot taushetsplikt, og an man frivilig kan inngå slike?

Lenke til kommentar

For en bombe at de wannabe-konservative på forumet ikke liker Mordechai Vanunu. Han har jo begått en dødssynd ved å plapre om atomvåpenprogrammet til den hellige kua Israel, som enhver konservativ automatisk elsker.

 

Nei, la oss kaste ham tilbake i fengsel, selv om han har sonet ferdig sin straff på 18 år! Det får være grenser til føleri!

Lenke til kommentar
Du er altså generelt imot taushetsplikt, og an man frivilig kan inngå slike?

Nei. Jeg er i mot at ufrivillig taushetsplikt brukes til å straffe mennesker.

På hvilken måte er den taushetsplikten Vanunnu inngikk når han frivillig ble ansatt som teknikker ved kjernekraft-anlegg(?) ufrivillig?

 

Og hva mener du reaksjonen på brutt taushetsplikt generelt bør være, hvis det ikke skal innebære noen straff?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...