Gå til innhold

Engelsk tastatur spørsmål


defensor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det bør funke helt utmerket, 101, 102 eller hvor mange taster, har med hvor mange ekstrataster (windowstast, menytast etc.) det er på brettet. Du må bare få merket tastene riktig, dersom ikke fingrene dine 'vet' hvor de forskjellige tegnene er, da.

 

M.

 

edit, leif på besøk

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

Merk at det gjelder ikke bare ÆØÅ, men nesten alle spesialtegn: semikolon, backslash, dollartegn osv. Å merke tastene anbefales sterkt.

 

Ellers får du valget meloom to onder: Enten å bruke engelsk tastatur i Windows, da stemmer etikettene på tastaturet men tegnene er ikke der du er vant til, og du får ikke ÆØÅ uten å bruke alt-kombinasjoner. Eller du kan sette tastaturet til norsk, da er alle tegnene der du pleier, men hvis du er typen som titter på tastaturet for å finne riktig tegn blir du forvirret.

 

Jeg har jobbet og holdt foredrag på lånte maskiner flere ganger. Det er ikke enkelt. Et sett med klistrelapper løser problemet. Det ser kanskje ikke så vakkert ut, men det får så være.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Men når du programmerer trenger du sjelden æøå, så da kan du jo like gjerne bruke engelsk tegnsett. ;-)

Saa sant, saa sant. Men det ville se litt teit ut naar jeg postet her paa forumet, det gjoer seg liksom bedre med norske tegn da...

 

Geir :)

Helledussen da mann, det er jo bare å skifte innstillinger! Tar to sekunder! Er akkurat det jeg gjør selv.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Bruker alt+left shift for å bytte språk. Men mangler ikke det engelske tastaturet knappen for < > (Den er ikke på mitt engelske tastatur om jeg bruker norsk tegnsetting) men er på det norske.

 

Altså knappen bortenfor z

Engelsk tastatur har to av dem, og de ligger til høyre for M, slik: ZXCVBNM<>?shift

Lenke til kommentar

joda, de er der på det engelske tastaturet, men skal du bruke det engelske tastaturet slik at det kommer opp norske tegn på skjermen, vil du ikke finne denne knappen, da den sitter mellom shift og z på norsk, og der er det ingenting på engelsk tastatur.

 

På norsk tastatur er de knappene brukt til ;: som det engelske bruker til <>

Lenke til kommentar

Aetius: Enten har du et gammelt engelsk tastatur eller et helt nytt. For "pipe" er nemlig rett over "Enter" tasten. og det er ikke noe knapp mellom Z og venstre-shift. Alle de engelske tastaturene jeg har sett her i Singapore har noe mellom venstre-shift og Z, men du her bruker vi amerikansk oppsett. Det er kanskje mulig at du har britisk oppsett, eller hva?

 

Altsaa her er "pipe" og "backslahs" tasten lagt mellom Enter og backspace.

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Akkurat samme hvilket tastatur en bruker vel.

Kan man ikke lære seg hvor de forskjellige tegnene står, så merk tastene da.

De fleste tegn etc er med uansett hvilket språk man velger i windows.

Bruker selv russisk tastatur med engelsk bakgrunn (så da må jeg lære meg de norske plasseringene utenat, evt skifte og bruke det engelske/russiske.)

 

До свиданя!

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...