Gå til innhold

Hovedkort lager pipekoder, hva kan være galt?


salah

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg er veldig, veldig, veldig forbanna.

 

Min PC tok kvelden for ca. 30 dager siden. Jeg jobber ikke, så jeg fikk 1500 kr til å kjøpe nye deler som funket.

 

Nå har jeg nok en gang kjøpt nye deler, til sammen har jeg kjøpt for 4000 kr, og nå får jeg ikke mer penger!

 

Så er alt 100 % riktig kobla til og jeg får en pipekode, hvor det er en lang og to korte.

 

Så derfor søkte jeg litt rundt på forumet og fant denne tråden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=265853 , her står det at en lang pip og to korte betyr at skjermen eller skjermkortet er feil tilkobla!

 

Men hvordan kan den være feil tilkobla?

 

Jeg har en Abit NF7 V2.0 hovedkort, og en NVIDIA GeForce 2 MX 200 skjermkort.

Jeg er 100 % sikker på at skjermen ikke har noen problemer pga den funker FINT i alle andre maskiner jeg har testet den med!

 

Så derfor kom jeg fram til at det måtte være noe galt med skjermkortet eller hovedkortet!

 

Men hva? Og hvorfor?

 

NB: Skjermkortet har funket i en annen PC jeg har prøvd med!

 

Jeg er VIRKELIG ille ute hvis skjermkortet er ødelagt, for nå får jeg ikke mer penger til PC, og da har jeg på en måte også sløst bort 4 000 kr på ingenting!

 

PS: Dette er helt ny maskin, med ny RAM, kabinett, hovedkort og strømforsyning!

 

Noen som vær så snill vil hjelpe meg? Jeg er hjertlig takknemlig for ALL hjelp!

 

Tusen takk! Mvh pavlion

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du sjekket at RAM og skjermkort sitter ordentlig nedi socketene sine?

Japp! Det går ikke ann å presse hardere nedi, for da ødelegger jeg hovedkortet!

 

Sitter BOM fast!

 

Noe annet som kan være galt? Kan skjermkortet ha tatt kvelden?

 

Trenger seriøst hjelp, jeg har ventet og ventet men alltid blir det det samme: PC vil ikke funke! :(

 

Jeg blir VELDIG takknemlig for mer hjelp!

Lenke til kommentar
Du sier at PC'en tok kvelden. Bruker du samme cpu. Er du sikker på at det ikke er cpu'en det er noe galt med?

Japp!

 

CPUen er finfin den, det vet jeg.

 

Men etter pipekodene så er det jo skjerm(kortet) det er noe galt med.. eller hva?

 

Takker for mer hjelp!

 

EDIT: Den prossesoren satt i et HP hovedkort som tok kvelden, og i følge HP var det ikke CPU'en, men hovedkortet som tok kvelden!

Endret av pavlion
Lenke til kommentar

Eg veit ikkje, men det er mulig at grafikkortet ditt treng 3.3V mens hovedkort kun støtter 1.5V.

Eg hadde dette problemet når eg sette inn et Hercules Kyro2-kort i en Shuttle med Nforce2 Ultra400 hovedkort.Fikk ikke bilde men når eg bytta til Gforce 4ti 4200 virka alt ok.Kyro 2 kortet virkar no heilt fint i en gammel pc med Via KT266 hovedkort.

Du har ikkje prøvd et anna grafikkort?

Lenke til kommentar
Eg veit ikkje, men det er mulig at grafikkortet ditt treng 3.3V mens hovedkort kun støtter 1.5V.

Eg hadde dette problemet når eg sette inn et Hercules Kyro2-kort i en Shuttle med Nforce2 Ultra400 hovedkort.Fikk ikke bilde men når eg bytta til Gforce 4ti 4200 virka alt ok.Kyro 2 kortet virkar no heilt fint i en gammel pc med Via KT266 hovedkort.

Du har ikkje prøvd et anna grafikkort?

GeForce2 er ikke SÅ gammelt ;)

 

Det er vel helst tilbake til TNT/M64 at man sliter med slikt.

Lenke til kommentar

Hvor nytt er hovedkortet ditt?

 

Mange nye hovedkort støtter bare 1,5V i AGP porten. Dersom kortet ditt er 3V, så vil det ikke funke.

 

Du må da kjøpe nytt grafikkkort. Mange nye grafikkort er bare 1,5V kort (AGP 8x/4x). Dersom du har et eldre kort med AGP 2x, så det krever 3V.

 

Dette er et kjent problem under oppgradering av maskiner. Du finner mange rimelige grafikkort som vil funke med ditt nye hovedkort.

 

Jeg anbefaler deg å kjøpe et nytt grafikkort.

 

 

 

-xhilerate-

Lenke til kommentar

-Hovedkortet mitt er 1 uke gammelt og IKKE brukt i det hele tatt.

 

Det er en Abit NF7 V2.0 Socket A

Skjermkortet mitt er NVIDIA GeForce 2 MX 200, med 32 MB RAM.

Prossesoren er AMD Athlon Thunderbird 1.3 GHz

 

-Noen som vil finne ut om skjermkortet mitt passer med det hovedkortet?

 

Jeg er veldig takknemlig da!

 

-Ja jeg hadde tenkt til å kjøpe nytt grafikkort men jeg har null med penger og jeg får ikke penger fra foreldrene mine nå! Så sinnsykt dårlig :(

 

-OG forresten jeg er nesten helt sikker på at skjermkortet mitt bruker AGP 4x

 

-Jeg har INGEN andre deler jeg kan teste med. Jeg har kun et hovedkort, et prossesor og en skjermkort!

 

-På PCI-slotsene mine sitter ingenting :)

 

-RAMbrikkene mine er splitter nye og er IKKE brukt! Ble kjøpt på Komplett.no og fikk den på onsdag!

 

Takker for flere svar!

 

PS: Er det ingen andre løsninger enn å kjøpe et nytt skjermkort? Jeg har null penger!

Lenke til kommentar
har du andre komponenter som sitter i? feks i pci-slotene? isåfall ta ut de, og prøv igjen. hvor mange watt er psu'en på? sjekk også om det er noe galt med ram'en. prøv den i en annen pc.

PSU-en er på 300 Watt og er også splitter nytt. PCen har følgende komponomenter:

 

Hovedkort: Abit NF7 V2.0 socket A, socket 462 (Nytt, aldri brukt)

CPU: AMD Athlon Thunderbird 1.3 GHz socket A, socket 462!

RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024 MB RAM, 2x 512 (Nytt aldri brukt)

Skjermkort: NVIDIA GeForce 2 MX 200, med 32 MB SDRAM

Vifter: 1x hovedkort, 2x HDD, 1x prossesor, 2x festet på kabinettet.

Harddisk #1: Maxtor 160 GB, 7200 RPM, ATA (Brukt veldig lite)

Harddisk #2: Maxtor 40 GB, 5400 RPM, ATA

CDBrenner: Mitsumi *Ettellerannet* 32x read, 8x burn, 4x reburn

DVDSpiller: Hitachi *Ettellerannet* 40x read, 16x DVD-read

Skjerm: HP *Etterellerannet* 19" (Veldig nytt)

 

Håper dette var nok informasjon!

 

Trenger seriøst help her! Er lei av å sitte på denne drittpcen uten noen ting!

Hvis det er noe mer info dere trenger, vær så snill si ifra!

 

Takker!

Lenke til kommentar
Hovedkortet ditt er AGP3.0 (8x/4x), men med spenningene key 1,5V og 0,8V spenning.

 

Grafikkortet ditt er AGP 4x/2x og er AGP 2.0 Den støtter spenningene 3,3V og 1,5V. Key 1,5V og spenning 1,5V.

 

Du må kjøpe nytt grafikkort som støtter AGP 3.0.

 

-xhilerate-

Jaja :(

 

Da får jeg spare opp til en da.... også er det mange dagers venting igjen da!

Endret av pavlion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...