Gå til innhold

A64 Winchester OC resultater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det har du helt rett i - SATA 1 og 2 har ikke PCI lock. Sett disker på 3 og 4, så skal du se det går bra.

bruker vanlig IDE såeh...

mulig det er dumt, men kan en IDE-disk hindre kraftig overklokking? surrer litt selv med å få opp farten på min 3000+, men kommer bare opp i 2,1GHz..

 

Noen som har tips til gode innstillinger for mitt oppsett?

 

3000+

MSI neo2 plat

ocz platinum rev.2 (2-2-2-5)

Lenke til kommentar
Det har du helt rett i - SATA 1 og 2 har ikke PCI lock. Sett disker på 3 og 4, så skal du se det går bra.

bruker vanlig IDE såeh...

mulig det er dumt, men kan en IDE-disk hindre kraftig overklokking? surrer litt selv med å få opp farten på min 3000+, men kommer bare opp i 2,1GHz..

 

Noen som har tips til gode innstillinger for mitt oppsett?

 

3000+

MSI neo2 plat

ocz platinum rev.2 (2-2-2-5)

Her er noe jeg sakset fra et eller annet board:

 

Overclock The CPU

Start by changing the CPU settings. The AMD64 will allow you to lower the multiplier to increase the FSB. Everyone should be familiar with this part of overclocking as it's just like overclocking anything else (P4, XP) figure your multiplier times the FSB speed to determine overall clock speed. For example if you had an AMD64 3200+ you could start by trying 250 Mhz FSB x 8 Mult. which would put your clock speed at 2000 MHz, the default for the chip. Then start raising the Bus to overclock the overall CPU speed. With the AMD64 this can be approached many different ways. (ie: moving FSB as high as possible with ram 1:1, or getting the max CPU clock speed and keeping the ram as close to stock operation).

 

Average overclocks for AMD64 range from 200 - 300 MHz however I've owned two CPUs that would not overclock 1 MHz over stock. Your mileage may vary - start slowly and work your way up. The Clawhammer and New Castle cores seem to top out about ~ 2.4 GHz with the new Winchester 90nm cores topping out around 2.5 GHz, again not all chips will be overclockable. With air cooling the max vcore I would suggest is 1.6v - 1.65v. If you are going above ~220 MHz FSB be sure to use a board that has working AGP and PCI locks to avoid running everything too far out of spec.

 

Adjusting The Memory

Next is to set Maximum Memory Speed which is usually the divider. 200 will keep it 1:1, 166 will be 5:6 and so on. If you keep your memory as close to it's default operation you won't need to adjust the timings. Some motherboards have issues running 1:1 regardless of what the memory supports. Start with keeping the memory close to 200 MHz, find the max clock speed of the chip then try 1:1 if you have ram that is rated that high. Use CPU-Z (www.cpuid.com) to keep an eye on the memory speed. We found the motherboard to be highly dependent on the outcome of 1:1 testing. The ABIT AV8 would not run 1:1 above 210 MHz FSB, however the Soltek SL-K8TPro would run DDR500 (250FSB) without a problem.

 

Adjusting The Hyper-Transport (HTT)

Last is the Hyper-Transport or HTT. On the new K8T800 Pro boards 1000 Mhz is the highest HT speed supported, for all Nforce3 boards and K8T800 motherboards I would suggest a max of 800 MHz. In order to calculate the HTT (some boards will show x3, x4, x5 as the option - others as 1000MHz (x5), 800MHz (x4), 600MHz (x3) - this is a divider like the memory.) multiply the Front Side Bus the CPU is using by the HT multiplier option. If your FSB is 250 and you are on a K8T800 Pro then setting the HTT to x4 or 800 MHz would yield you a 1000 MHz Hyper-Transport.

 

Other Items To Note

Obviously voltages will affect your overall success as will temperatures. Temperature reading can vary across AMD64 Motherboards and the best indication of stability is to use Prime95 and SuperPI to test for initial stability. There are still those time that an overclock will successfully Prime for hours and SuperPI without incident but will reboot while gaming.

Endret av ibsen
Lenke til kommentar

Jeg har også 3000+ og MSI K8N neo2 Plat, kjører i 2,3 nå. Merkelig at du ikke kommer høyere enn 2,1 !! Har du satt HT korrekt? Veldig mange som setter denne feil. Om du skal kjøre over 200Mhz FSB/HTT bør du sette HT multiplieren til 3 eller 4x. Har lest anbefalinger om at Nforce3 brett uansett ikke bør kjøres på høyere HTT enn 800, så pass på denne. Har du forsøkt å sette lavere divider på ram'en ? F.eks. 166 ? Ligger i Cell menyen under DRAM settings -> max mem clock eller noe.

Lenke til kommentar

@ kjerts. vel min plutselig bare slutta å stoppe ved IDE skjermen ved boot for ingen spesiell grunn... eller, jeg skifta minne, ikke at det skulle bety noe... nå kan jeg kjøre 283*9 cpu FSB.. den er ikke helt stabil da, så jeg bruker 275 FSB til vanlig og 1,550 volt m/ 10% over WID. er vel 2500 mhz. minnet har jeg slica helt opp og kjører 185 mhz 2-2-2-5-1T.. dette hører jeg ikke er så særlig lurt... jeg har en god del stutter i halflife 2, og må tweake settings sånn at spillet preloader alle teksturene og shaderne.. bruker da 128mb AGP minne. men ellers, supert! 25000 i 3dmark 2001SE. tenker at jeg får _mye_ bedre med 1024mb OCZ plat. EL rev2 pc3200 minne.

 

@karl-wilhelm

har du ordna med memory dividers, har du stilt HTT multiplier? har du uppa volt på cpu? har du satt AGP speed til 67?

Endret av Messerschmitt109
Lenke til kommentar

takker for tips her. skal prøve litt når jeg kommer hjem. Skal gi tilbakemelding om hvilke settings jeg kjører nå som funker.

 

Fikk litt skrekken da jeg fikk blåkjerm med stop-melding, men fikk systemet opp å gå igjen etter en formatering.

 

Må klokke litt mer, for slik det er nå, har jeg brukt mer penger på hardware enn jeg har fått igjen i ytelse. Kunne liksom kjøpt en 3500+ og 1000kr billigere ram..

 

 

Edit:

Messerschmitt109: hva har du satt HT'en til?

Endret av kjerts
Lenke til kommentar

den er vel på x3, kan ikke komme over 1000mhz vettu... og som ibsen sa er det faktisk best å holde den under/rundt 800 mhz. sånn blåskjerm får jeg hvis minnet ikke klarer seg forresten. :hmm:

 

men bare prøv å fyr på med masse volt og skru på sånn X% over WID.. håper du ikke har boxed cpu heatsink forresten :p min er iaffal veldig kald uansett hvor mye volt jeg forer den.. har oppgradert bios oxo og nå kan jeg ikke velge 1,60 volt startup :/ men ser ut til at det funker ok likevel.. prøv å oppgrader BIOS du oxo. og btw: hvis du trykker sånn ctrl+f2 og alt+f3 eller noe slikt får du flere options i BIOS, bl. annet PCI lock innstillninger. søk på det i google.

 

flere ting: ha aggresive timings på i cell menu, dynamic overclocking av og seff spread spectrum av... og dette vet du sikkert, men øk volten til minnet ditt til 2,9 volt. OCZ kan kjøre dette uten at det ødelegger garantien.

Endret av Messerschmitt109
Lenke til kommentar

oppgrader chipset driverne. IDE-busen skal ikke bli klokket opp, men tror det var det som skjedde med meg... muligens en slags glitch eller noe? jeg hadde akkurat samme problemet men det bare forsvant.

 

edit: ser du ikke det der WID greierne!? det skal stå % over WID [bY CPU] eller noe slikt, så kan du velge... det er under CPU volt.

Endret av Messerschmitt109
Lenke til kommentar

Jeg er ikke akkurat ny på Overklokking men jeg kan overklokke er ikke helt lam :p .

 

Men AGP står på 66 endra den til 67, da ble det ikke noe bilde. Kanskje fordi jeg satte Ratio til 4. Men hva gjør de tingene der trenger litt info.

 

Problemet er at jeg ikke har helt forstått sammenheng

 

Memdivider

HTT

AGP 66 greia husker ikke hva den heter.

 

Vet hvor i bios jeg endre på det da.

 

Mitt hardware står i profilen.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
Jeg er ikke akkurat ny på Overklokking men jeg kan overklokke er ikke helt lam :p .

 

Men AGP står på 66 endra den til 67, da ble det ikke noe bilde. Kanskje fordi jeg satte Ratio til 4. Men hva gjør de tingene der trenger litt info.

eh? tingene? kan du være litt mer spesifikk? HT er rett og slett bus speed. 200 cpu fsb og x5 HT er 1000mhz bus speed (200*5)

og memory divider ordner du i cell menu > ddr configuration. max 200mhz er 1:1 max 166 er 6:5 osv..

 

HK har du forresten?

Lenke til kommentar

Endelig fått testa litt. Amd64 3200+, Msi k8n neo2 og OCZ 3200 Platinum Rev2.

 

Core speed: 2600mhz (HTT 260x10)

Ram timings: 2,5-4-3-10 på 2,85v

 

Kjøres på 1,500v i bios oppsett, men ser at dette blir veldig undervolta på alle målinger.

 

Bruker en Thermalright slk 948u med en 92mm zalman. Har vel 4-5 andre vifter rundt om inni her. Er grisekaldt på rommet mitt nå, så idle temp er på 31 grader :p

 

Har ikke testet med prime enda, men har fått kjørt diverse bench programmer, så det er delvis stabilt.

 

Edit: Måtte øke vcore litt i bios, slik at den viser 1,560 i cpu-z for å i det hele tatt få starta prime testen. Kjører prime nå, spennende å se hvor lenge den holder.

 

Edit2: Kjører nå 2,7 (270x10) 1,6 volt prime stabilt. Rammen var satt til 5:6 under primen, men skal prøve med 1:1 seinere ikveld :thumbup:

Kan ikke si jeg har sett betydlig økning i varme utviklingen her :D

Endret av ArchEnemY
Lenke til kommentar
Ok nå er det noe som er litt rart. Har kjørt klokken ned til stokk på skjermkort og CPU. Men så tar jeg og startet opp HL2 da kræsjer hele pcen, men funker på 3Dmark 05,01,03 og UT2004 med alt på max. Får også en hardware error i Prime 95.

 

Noen som vet hva som er galt eller?

wtf? det er bare rart :p

ta å prøv 'load fail safe defaults' i bios og prøv å se om det funker.. hvis ikke, reinstaller HL2, skaff nyeste lyddrivere til det innebygde gigabyte driten (bruk MSI live update), nyeste bios, nyeste chipset drivere og nyeste skjermkort/mest stabile skjermkort drivere. (ser forresten at du får en feilmelding i prime95)

 

hvis ikke det funker burdte du egentlig formatere. men load fail safe defaults det er flotters, prøv det.

Lenke til kommentar

Virker som om jeg stoppa på ca 2,8ghz her. Prøvde litt over det og da hang alt seg, trenger sikkert litt mer vcore, men nå har jeg maksa den, så da er det stopp for nå.

Men syns en 37,5% overklokk er greit med vanlig luftkjøling :D

Rammen kjøres på 1:1 og henger med :thumbup:

Vuderer å kjøpe en booster, men får se om jeg gidder. Men det er nok mer å hente her.

Endret av ArchEnemY
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...