Gå til innhold

Er ilder et fint husdyr?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ildere er herlige dyr :D

 

Har en selv, han heter Bjartmar og er 4 år gammel. Han biter ikke, gnager ikke på ting, og gjør kun fra seg i doen i buret. Ildere er VELDIG nyskjerrige dyr, så pass på at de ikke stikker av med lommeboka eller røykpakka di.

Husk på å vaske dem med ildershampoo minst en gang i uka. De kan ha en litt stram lukt.

 

Om du skal ha ilder så anbefaler jeg å kjøpe to stykker. Da blir de roligere og trenger ikke så mye oppmerksomhet. Man må lære dem hva de ikke har lov til. Om du tar ilderen i å grave i blomsterpotta f.eks, så ta tak i ryggskinnet (ikke i nakken, det kan være farlig for dem) og rop "NEI!" :) De må bli skremt bort fra dårlige vaner!

Lenke til kommentar

Søstra mi hadde ilder for et par år siden.. makan til drittdyr. Den het lillemjuk, fordi den var nettopp det når hun fikk den.

Makan til drittdyr sier nå jeg. Den fordømte ilderen var nesten mannevond. Dreit overalt, jokka en kosebamse den fant 2-8 ganger om dagen, gravde overalt, beit hvis du prøvde å kose med den, var alltid rundt og snuste på det som gikk an å snuse på. Helt vilt. Dyret stakk av en kald høstdag når jeg måtte lukke opp verandadøra for å prøve å lufte ut lukten av avføringa idet jeg skulle vaske. Egentlig like greit synes nå jeg. :)

 

Konklusjon: Jeg synes ildere er noen små, stinkende møkkadyr. :)

Lenke til kommentar

Mulig det, Zyklon. Men jeg tror hun gjorde som seg hør og bør, kjefte hvis den gjorde noe den ikke fikk lov til, rose den hvis den gjorde noe rektig... gå på do andre steder enn i kasse... vel.

Hver gang vi så den prøve å gjøre fra seg noe annet sted enn i kassa si, var det bare å grabbe tak i dyret og bære det bort til kassa. så gikk den på do der. Så, neste gang den skulle på do igjen, var det rett i blomsterpotta.

Ikke vet jeg. Men, som sagt, min personlige erfaring.

Lenke til kommentar
Søstra mi hadde ilder for et par år siden.. makan til drittdyr. Den het lillemjuk, fordi den var nettopp det når hun fikk den.

Makan til drittdyr sier nå jeg. Den fordømte ilderen var nesten mannevond. Dreit overalt, jokka en kosebamse den fant 2-8 ganger om dagen, gravde overalt, beit hvis du prøvde å kose med den, var alltid rundt og snuste på det som gikk an å snuse på. Helt vilt. Dyret stakk av en kald høstdag når jeg måtte lukke opp verandadøra for å prøve å lufte ut lukten av avføringa idet jeg skulle vaske. Egentlig like greit synes nå jeg. :)

 

Konklusjon: Jeg synes ildere er noen små, stinkende møkkadyr. :)

Har en kanin som jokker en ball.

Lenke til kommentar
Mulig det, Zyklon. Men jeg tror hun gjorde som seg hør og bør, kjefte hvis den gjorde noe den ikke fikk lov til, rose den hvis den gjorde noe rektig... gå på do andre steder enn i kasse... vel.

Hver gang vi så den prøve å gjøre fra seg noe annet sted enn i kassa si, var det bare å grabbe tak i dyret og bære det bort til kassa. så gikk den på do der. Så, neste gang den skulle på do igjen, var det rett i blomsterpotta.

Ikke vet jeg. Men, som sagt, min personlige erfaring.

Og man får jo kjøpt sånn luktspray som ildere hater. Om han/hun gjør fra seg et slemt sted, så spray på det og dytt trynet til ilderen nedi. Ildere har personlighet, noen lærer kjapt og andre treigt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...