Gå til innhold

ibm er det bra


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sørg for at den får god kjøling, hvis ikke kan den ryke ganske kjapt. Tåler ikke varme særlig bra. Det har vært mange reklamasjoner på IBM disker. Og IBM disker er også kjent for å bråke endel. Jeg er ikke fornøyd med støynivået på min 40 GB (60GXP). Ellers er de vel god på ytelse.

Lenke til kommentar

Nå må dere slutte med tåpelige påstander. Det er IKKE mye styr rundt 120GXP serien! (Dersom det er noe spesielt med denne serien, må det være at de yter ekstremt godt og er støysvake)

 

60GB utgaven er mest sannsynlig den beste 60GB disken som er i handlenen i dag. Du har gjort et godt kjøp.

 

Det er uansett anbefalt å hva kjøling på diskene, dette gjelder alle 7200rpm diskene som er i handlene.

 

 

_________________

Byggeren

 

Slapps_anime2.gif

 

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-05-25 10:19 ]

Lenke til kommentar

Den 2002-05-25 10:16, byggeren skrev:

Nå må dere slutte med tåpelige påstander. Det er IKKE mye styr rundt 120GXP serien! (Dersom det er noe spesielt med denne serien, må det være at de yter ekstremt godt og er støysvake)

 

 

Denne disken er vel den disken det har vært mest styr om på ulike sider på nettet synes nå jeg. Spesielt etter at IBM i det stille endret dokumentasjonen på 120 GXP til en anbefalt grense på maks 8 timer om dagen etc. Det var jo så og si ikke annet enn dette på nettet for en stund siden. Og når det gjelder støynivået så er jo IBM diskene de som bråker mest, ihvertfall i de testene jeg har lest på Toms, Anand og HW. 120 GXP støyer riktignok mindre enn 60GXP, men fortsatt i "tet" Men ytelsen er ihvertfall bra...

Lenke til kommentar

Det er riktig at det har vært mye prat om uttalelsene til IBM (der hvor de snakker om 8 timers bruk pr. dag).

 

Det endrer ikke det faktum at IBM diskene i denne serien er svært bra.

 

Av egen erfaring, så støyer 80GB utgaven av IBM disken mindre enn 80GB utgaven av WD disken (har testet flere). 60GB utgaven til IBM er identisk med 80GB utgaven, bortsett fra at den førtnevnte har 3 lesehoder mot 4 på den siste. Begge diskene har 2 plater. Prestasjonene på diskene er derfor helt like, og det samme gjelder hastighet/støy.

 

Det fine med IBM diskene er at de utvikler en stor disk. I 120GXP serien, er det 120GB disk som er den største. Denne har 3 plater, og 6 lesehoder. Så benytter de nøyaktig samme innmaten på alle diskene i samme serien. Forskjellene er at de reduserer antall plater og lesehoder. Dette gjør at disker i samme serien, yter like bra. De mindre diskene er kanskje litt roligere, og utvikler litt mindre varme da det er mindre deler i bevegelse. Derfor kan hvem som helst få topp prestasjoner til er rimelig penge.

 

Dersom jeg skulle kjøpt ny disk i dag, ville jeg uten tvil kjøpt nok en IBM disk i 120GXP serien!

Lenke til kommentar

Ja jeg har ikke sagt at diskene er dårlig, bare at man må passe på at de får god kjøling. Dette gjelder jo egentlig alle disker, men man bør kanskje være spesielt oppmerksom på dette ved IBM disker. Jeg er fornøyd med ytelsen på min 60GXP, men den er definitivt det som støyer mest i PC-en min. Kommer nok til å prioritere støy ved neste kjøp av HD da jeg tror at i PRAKSIS så vil man oppleve liten eller ingen forskjell i ytelse mellom ulike disker, mens støy derimot er lettere å legge merke til. Men dette er jo selvsagt individuelt...

Lenke til kommentar

IBM ja, har en IBM selv.Har aldri hatt noe problem med den, har brukt den over ett år. Ytelsen erogså bra. Men to dager siden kjøpte jeg WD Caviar og i helvete for en forskjell. Ibm disken bråker mye, men jeg tenkte ikke noe særlig over det før jeg satte inn WD disken...aldri igjen en IBM!Hører ikke at den jobber nesten joo

Lenke til kommentar

Til dere som sier at IBM er best, har dere hatt en 75GXP disk?

Ikke det nei. De er noe av de dårligste diskene jeg har holdt på med for å være ærlig.

Jeg kjøpte en i januar i fjor (45gig), den klikka i oktober, sendte den inn fikk en ny en som klikka i mars/april. Fikk ny disk i dag, WD 60GB siden jeg skrev etttertrykkelig at jeg ikke ville ha noen ny IBM disk siden disse er ræva.

Leste en artikkel om hvorfor dette skjer på en australsk hardware side (husker ikke hva den het).

Der sto det at diskene utvikler så mye varme på grunn av at det er porselensplater i diskene, dette gjelder for 75GXP, 60 og 120 GXP diskene.

Diskene er raske og kjappe i begynnelsen, men etterhvert blir de bare dårligere og dårligere.

Til mr. 3 disker og 2 i raid: Er det tungt arbeid du holder på med? (ressurskrevende).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-25 14:03, Tresprit skrev:

Til dere som sier at IBM er best, har dere hatt en 75GXP disk?

Ikke det nei.


 

Joda, har faktisk hatt flere av disse diskene. Alle sammen har vært 45GB utgaven. 2 av dem er gått dunken. Men hva har det med saken å gjøre? Det er ikke den serien vi prater om. Tror du ikke IBM har lært noe av feilene sine? Det skal ikke forundre meg om 120GXP serien er den disk serien med minst reklamasjoner på markedet i dag.

 

Om diskene er beste eller ikke ender bare opp med diskusjoner ala AMD-INTEL. Spørsmålet er om IBM 60GB disken fra 120GXP serien er et bra kjøp, og det er det. Du skal lete lenge etter en 60GB disk som er like bra som denne, hvis det i det hele tatt finnes.

 

Jeg kan godt gjenta det jeg skrev over. Dersom jeg skal ha ny disk i dag, kjøper jeg uten tvil en IBM fra 120GXP serien.

Lenke til kommentar

Tror det er mange som skriver ting de ikke burde fordi de rett og slett ikke har peiling, og kanskje heller aldri vil oppnå å få det.

Jeg har solgt ca 2800 HD de siste tre årene, av disse er 1656 IBM-disker av forskjellige slag. Av disse 1656 har 980 blitt feil på innen ETT år.

Av de disker (over 1200) er det kun blitt 40 feil!!!

Dere kan selv vurdere ut fra dette.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-25 15:03, Laban skrev:

Tror det er mange som skriver ting de ikke burde fordi de rett og slett ikke har peiling, og kanskje heller aldri vil oppnå å få det.

Jeg har solgt ca 2800 HD de siste tre årene, av disse er 1656 IBM-disker av forskjellige slag. Av disse 1656 har 980 blitt feil på innen ETT år.

Av de disker (over 1200) er det kun blitt 40 feil!!!

Dere kan selv vurdere ut fra dette.


 

At noen får problemer med IBM disker er det ingen som betviler/benekter, men 120GXP er en ny disk og det er tvilsomt at IBM ikke har rettet opp gamle feil(sagt før). Jeg har vært utrolig heldig dersom denne "statistikken" stemmer, jeg har hatt en 22GB 22GXP, en 45GB 75GXP og en 60GB 60 GXP. Førstnevnte byttet jeg ut fordi den var for liten, de 2 andre står fremdeles i maskinen min. De bråker ikke spesielt mye og 75'ern er hverfall 1 1/2 år(om ikke eldre). Jeg har også en følelse av at folk uttaler seg uten å ha ordentlig erfaring med diskene eller behandlet dem riktig(bruksanvisning finnes hvertfall på nettet).

 

Til sammenlikning har jeg hatt 1 stk WD(for 2 år siden), som ikke oppførte seg pent i det hele tatt(hadde en tendens til å "henge" seg). Jeg kunne jo brukt dette som statistikk og sagt at det er en 100% feilrate på WD disker, døh :smile: Riktignok har WD kommet med nye disker og jeg er villig til å la tvilen komme dem tilgode.

Lenke til kommentar

OK tall fra itbutikkens hjemmesider:

(reparasjons%):

WD: 0,82

IBM: 2,82

Maxtor: 4,12

Seagate: 4,52

Fuijitsu: 7,41

 

Jeg hentet ut tallene for hvert merke(bare for HDDer), men det går sef an å klikke seg inn og se på enkeltprodukter. Det er ganske mange faktorer som kommer inn her: bla hva som mener med reparasjon%(kan tolkes forskjellig), blir alt registrert?, hvor mye selges, for hvilken periode gjelder %(siste år eller siste 20 år) etc..

 

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-05-25 15:52 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...