Gå til innhold

Hjemmelagd auto. viftestyring


Anbefalte innlegg

Har planer om å lage en liten sak som automatiskt styrer hastighetene på to paralellkoblede vifter, etter temperaturen ved "sensoren".

 

Jeg regner med at jeg må ihvertfall ha en av disse: Resistor. Men hvor stor skal den være (I ohm (husk at det er kobla to vifter til samme resistor))?

 

Hvis jeg ikke tar helt feil, så øker resistansen på de resistorene jo høyere temperatur de blir utsatt for. Derfor må jeg vel ha en eller annen sak som "inverterer" strømresistansen (gjør så lav resistanse fra sensoren blir til høy resistanse, og vice versa), sånn at viftene går fortere jo høyere temperatur det er.

Hva slags komponenter og evt. andre ting trenger jeg til dette?

 

 

Viftene jeg skal bruke er to slike: Microplex - MIST vifte, 22.8 dB(A), Klar plast

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen i forumet mr1989!

 

Det der er nok ikke så enkelt å få til som du beskriver. Du må nok benytte en elektronisk krets imellom ntc-motstanden og vifta, ellers vil det aldri fungere.

 

Nå burde jeg selvsagt ha kommet opp med et forslag om hvilken IC og andre duppeditter du må benytte deg av, men det har jeg ikke nok kunnskaper om.

Derimot sitter det folk med masse kunnskaper om slike ting her, så før eller siden vil du sikkert få et godt svar på spørsmålet ditt!

Lenke til kommentar

Bare lufte noen ideer her... Ville simulert dette for å kommet frem til riktige verdier. Nb Halvledere stemmer ikke 100% med simulering da ingen komponenter er like.

 

Ved å benytte at en diode er tempratur avhengig kan du kalibrere den via motstander slik du vil ha den. Dvs diodedroppet normalt ca 0.7 volt. Kan du kalibrere slik at pr tempratur grad synker/stiger den 1 mili/mikro etc volt.

 

Når du har klart dette kan du sende dette inn på basen på en transistor som da vil styre viftene. Den vil gi mer spenning til viftene dess mer tempraturen øker.

 

Her er det veldig mye beregninger og simulieringer du må gjøre da dette er veldig fint følende.

 

Vil muligens anbefale flere transistorer for dette. Problemet her er å til passe motstandene for riktige kalibreringer

Lenke til kommentar

Tjah, det behøves vel dårlig nok kondiser i en slik oppstilling, kan ikke se behovet for det egentlig?

Men Bogan er jo inne på en ganske enkel løsning, ved å styre en (effekt)transistor via ntc-motstanden.

Lagde for så vidt en lignende løsning for en "fade-out" løsning av kupebelysninga i en bil en gang, men der benyttet jeg riktignok en "lytt" for å gradvis redusere styrespenninga til transistoren.

Nå husker jeg ikke i farten hvor stor motstandsendring det er i en ntc ved aktuelle temperaturer, jeg tror at de er relativt små. Men dette kan helt sikkert benyttes i en riktig transistoroppstilling, kanskje i kombinasjon med flere transistorer.

 

Hm, der var jo Howard_ allerede på banen, med noe av det samme. :thumbup:

Men såvidt jeg kan skjønne, bruker han pot´s for å styre viftehastigheten, og ikke NTC-motstander?

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Det er for vanskelig å lage en slik krets. Man trenger litt mer kunnslap om elektronikk enn å bare lodde sammen kretsen.

 

Men det første som kreves på veien til en vellykket krets er en konkret spesifikasjon. Her spesifiserer du hvordan kretsen skal reagere med temperaturen og slik.

 

Jeg har prøvd å designe en krets som skulle gi vifta full spenning ved 29C (og over) og null spenning ved 19C og under. Etter å ha funnet en NTC på Elfa. Gikk i databladet og fikk opp Parametere til å beregne motstandsverdien som funskjon av temperatur. Plottet dette opp. Se graf.

 

Problemet var. Den verdien sank for lite på det intervallet mellom 29 og 19 C. med en lineær forsterker:

1) OP AMP Forsterkning = R2/R1 der R1 skulle være NTC og R2 skulle være en kalibreringsmotstand for å oppnå ønsket forsterkning-->ønsket spenning til å mate en effekttransistor.

 

2) Transistorforsterker.

Ic ~ Ib*Hfe

 

3)lineær spenningsregulator der Vut = Vmin + R2/R1

 

Men siden den relative forandringen var omtrent:

Delta R / Delta T = [R(30)-R(19) ] / [ 30-19] = (2100-1200)/11 var for lite til å få oppfylt kravet over.

 

 

Løsning

Man må nok ty til ulineære kretser for å strupe igjen spenningen fortere når den nærmer seg nedre grense.

Men ulineære kretser er vanskeligere å beregne.

 

Den eneste løsningen jeg tror gir ønsket effekt er å benytte en AVR mikrokontroller fra Atmel og en NTC transistor.

Mikrokontrolleren leser spenningen som er temperaturavhengig og oversetter dette til Temperatur (krever C/assembler programmering) og så sette utgangen til ønsket spenning som styrer en spenningsregulator eller en effektransistor.

 

Men dette krever ganske mye arbeid og mye beregning. Jeg tror dette er for avansert, jeg er ikke selv sikker om jeg hadde fått dette til selv... :ermm:

 

 

Men kjøp en ferdiglaget krets. Det er det enkleste. Vil du lære mer om elektronikk kan du starte med litt enklere oppgaver først :)

post-112-1099708042_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja, er jo ikke bare å gå og kjøpe seg en NTC-motstand, for du vil jo ikke klare å få den til å kjøre viftene på max og lav ved hjelp av kun denne.

Om du vi tar for oss at maskinen opererer mellom 30-40grader, vil den gi en motstand som varierer mellom 1250-900ohm med den karakteristikken som ddd_king kom med, dvs. det blir 350ohm som skiller mellom max og min. hastighet, dermed vil ikke termistoren klare å la viften kjøre skikkelig...

Lenke til kommentar

Takk for alle svar hittil :!:

 

Uhhmm, nå har jeg drivd å testa litt, og resultatet jeg kom fram til var at vifta faktiskt hadde veldig liten effekt på temperaturen, selv på full hastighet :roll:

 

 

Meen, jeg har kommet med en ny liten plan for å lufte. Dette tror jeg faktiskt kommer til å bli enda vanskeligere, og kanskje mest sansynlig, kommer det aldri til å bli en realitet, men det er lov å fantasere og drømme litt :yes:

 

Må vel nesten forklare litt da: Grunnen til at jeg faktiskt trenger mer kjøling er at PCen min står inni et lite skap, med veldig dårlig ventliasjon (et lite hull bakerst, er det eneste luftehølet). Etter at jeg har latt døra stå igjen en liten stund, så kommer temperaturen inne i skapet opp i utrolige 40', CPUen 62', systemet 47', og strømforsyninga 60'. I så høye temperaturer begynner systemet mitt å bli, ikke så veldig overraskende, ustabilt.

 

Planen min er altså å faktiskt åpne skapdøra, mer og mer, jo høyere temperatur det er. Eller, hvis det er lettere å gjennomføre, og åpne den helt når temperaturen er over X', og lukke den hvis den er under X-5' e.l.

Selve mekanismen som åpner/lukker skapdøra greier jeg nok å fixe ganske greit, men igjen er det altså det elektroniske jeg trenger hjelp til.

 

Ville det funka å bruke en trinnmotor (stepper motor) til å åpne/lukke døra, eller hadde det vært lettere å styre hele mekanismen selv (med en vanlig DC-motor)?

 

Noen som har noen gode forslag til hvordan dette kan gjennomføres? :hmm:

Lenke til kommentar

Hehe her kunne det vært mgøy å lekt seg meg digital teknikk:p

 

Ta bare et digital termometer bruk elektronikken der, da får du jo digitale signaler ved angitte tempraturer, sett opp sannhets tabell for kretsen ved aktuelle temp. Her kan du bare konfigurere akkurat hva du vil.

 

Du kan så velge når den skal lukkes litt ved at en transistor får strøm,

Er bare å koble forskjellige transistorer etter hva du vil ha. Er vanskelig å forklare nermere i detalj,

 

Men kort sagt du har signaler for temp, du trenger bare forsterke disse slik at de kan styre motoren ved at forskjellige transistorer med ulik forsterkning får strøm.

Lenke til kommentar
du kan jo bruke forskjellige rele'er, og kjøpe den der nye greia som er anmeldt på overklokking.no, der kan du jo sette den til å gi spenning til en vifte (her: rele/servo) og slutte å gi strøm når den er under x antall grader.. :)

The cool kid :

 

Det du beskriver her er bare et ønske om hva som skal skje, ikke en konkret beskrivelse om hvordan det skal implementeres.

 

Jeg forstår ikke hva du mener med "å koble forskjellige releer sammen og sånt"...

Det virker som det bare er å koble sammen litt duppeditter så fikser det biffen. Så enkelt er det ikke nødvendigvis i de fleste tilfellene...

 

Av og til lar ting seg ikke gjøre, for et bestemt budsjett, da må man løsne på kravet. Dette er ingenørvirksomhet :D

Lenke til kommentar
du kan jo bruke forskjellige rele'er, og kjøpe den der nye greia som er anmeldt på overklokking.no, der kan du jo sette den til å gi spenning til en vifte (her: rele/servo) og slutte å gi strøm når den er under x antall grader.. :)

The cool kid :

 

Det du beskriver her er bare et ønske om hva som skal skje, ikke en konkret beskrivelse om hvordan det skal implementeres.

 

Jeg forstår ikke hva du mener med "å koble forskjellige releer sammen og sånt"...

Det virker som det bare er å koble sammen litt duppeditter så fikser det biffen. Så enkelt er det ikke nødvendigvis i de fleste tilfellene...

 

Av og til lar ting seg ikke gjøre, for et bestemt budsjett, da må man løsne på kravet. Dette er ingenørvirksomhet :D

ok, nå kan jeg ikke så veldig mye om servoer, så den biten kan jeg ikke, men hvis du (kanskje uten rele også) sørger for at den dingsen som ble testa, starter en vifte når en bestemt temperatur er nådd.

men istedet for en vifte, så kobler du på en servo.

når temperaturen synker igjen, så bestemmer du at vifta skal bli skrudd av, og servoen vil da lukke døre igjen...

 

men siden jeg ikek kan noe om servoer, så kan det hende at du får bruk for noen rele'er, og kanskje noen trykksensorer, og andre duppeditter, jeg har bare nylig startet GK elektro, så du krever litt mye.. :whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...