Gå til innhold

Hjemmelagd auto. viftestyring


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
du kan jo bruke forskjellige rele'er, og kjøpe den der nye greia som er anmeldt på overklokking.no, der kan du jo sette den til å gi spenning til en vifte (her: rele/servo) og slutte å gi strøm når den er under x antall grader.. :)

Joda, ikke dum idé, men synes egentlig den saken ble litt for dyr, bare for en så liten ting som dette.

 

 

HVorfor ikke benytte kjøleskap prinsippet? Aner ikke hvordan det vil fungere.. sikkert dårlig.. men har du en gammel varmepumpe så hvorfor ikke.ø.

Uhmm, ikke for å være frekk eller no, men har ikke anelse hva du mener. Ikke veit jeg hvordan kjøleskap-prinsippet fungerer, eller hvordan en gammel varmepumpe skal kunne hjelpe... :hmm: Ellers takk for svar.

 

 

temperaturstyrt rele, det er jo en god idè 

 

jøss, det rimer også

jeg kan sjekke om jeg klarer å finne på elfa hvis du vil?

Høres absolutt ikke dumt ut. Men er ikke sikker på hvordan man skal få dette til å virke. Da må dere nok hjelpe meg ganske mye :p

Fint om du kunne finne en slik sak på elfa ja... :yes:

 

 

Til dette kan du bruke en enkel bi-metall termostat med et arbeidsområde på +/- 5 grader.

Dvs. at dersom du har stilt inn termostaten på 30 grader slår en av på 28 og på igjen på 33 grader

Du kan ikke forklare dette litt bedre? Hva er bi-metall termostat? Og hvordan funger dette?

 

 

 

Ta bare et digital termometer bruk elektronikken der, da får du jo digitale signaler ved angitte tempraturer, sett opp sannhets tabell for kretsen ved aktuelle temp. Her kan du bare konfigurere akkurat hva du vil.

Ja, dette tenkte jeg også på, og det tror jeg kanskje er den beste ideen hittil :thumbup: Jeg har allerede et ubrukt termometer her. En måte jeg kunne ha gjennomført dette på er å finne ut om tallet lengst til venstre viser 3 (mao. temp. = mer enn 30'). Da kunne den ha åpnet seg automatiskt, mens når den viste 2, så lukket den seg. En veldig enkel måte å sjekke om tallet er 2 eller 3, er bare å finne ut om lyset nederst til høyre står på, eller ikke. Hvis det står på, er det et tretall, hvis ikke, et totall.

 

Men jeg har rett og slett ikke anelse hvordan resten av saken skal lages. Hyggelig om dere kommer med flere forslag, åpen for alt :p

Er takknemlig for all hjelp og alle forslag jeg får :D

Lenke til kommentar

Jeg jobber til daglig med sterkstrøm og tenkte bare at en termostat av bi-metall hadde vert ypperlig, forde den er som beskrevet i en tidligere post unøyaktig på temperaturen samt billig sammenlignet med elektroniske termostater.

 

Fant en mekanisk termostat på elfa som kan brukes http://www.elfa.se/pdf/36/03660008.pdf kosta 96SEK

Koble sammen den med et 12V rele så kan du styre viftene etter temperatyren.

Viktig at releet har en NC kontakt forde termostaten er egentlig for varmestyring og ikke kjøling.

Lenke til kommentar

Jeg ville bare funnet binær verdiene termostaten sendte til displayet til det sifferet du er interesert i og skrevet ned alle binær verdiene i det aktuele området.

 

Laget en sannhetstabell og mikset en kret med noen logiske porter slik at du får styresignalene du vil ha.. Har du disse er det bare å forsterke dem:)

Lenke til kommentar

Mikrokontroller: AVR ATINY(29L?)

Programmeringsspråk: C

sensor: http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm?qv_pk=2815&ln=

 

 

AVR'en kan kjøre alene og får temperaturen fra sensoren.

Dette gjør at med noen enkle kodesnutter kan man få ønsket funksjonalitet.

 

Å modifisere et termometer kan være vanskelig hvis displayet er LCD type. da er det kun data bit som kommer inn til LCD modulen som ikke er lett å åpne.

 

Bestill samples fra Maxim og Atmel :)

Lenke til kommentar

Det må være den minst elegante måten å redusere temperaturen i et skap på. Det hadde vært så mye bedre med en ventilasjonsvifte som justerer seg automatisk :)

 

Dører som åpner og lukker automatisk som funksjon av temperatur blir garantert veldig irriterende. En dag fyker nok den døren mot veggen etter mange stunder med irritasjon :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

er netopp en slik jeg tenkte jeg skulle lage!

må bare skaffe en LM317-T så begynner prosjektet....

 

jeg har prøvd å lage en slik tidligere men den bare brant opp :mad:

tror det var fordi jeg kobla til feil polaritet på intaket til kretsen...

så du må være nøye på det!

og at du har riktige motstands verdier,

jeg kom frem til at jeg skal ha 240ohm på R1 og 2000 ohm på R2(potmeteret/NTC)

men jeg lover ikke at det virker fordi jeg har ikke testa det selv enda....

 

en kan jo bare bytte ut potensiometeret med en NTC så vil jeg tro det skulle funke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...