Gå til innhold

Prosjekt om Ronald Reagan, trenger tips.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

På skolen nå har vi om Amerika (USA), og litt Amerikansk historie. I den anledning skal vi jobbe i gruppe i to og to, over to uker. Vi valgte å skrive og fortelle litt om Ronald Reagan. Jeg skal skrive først og fremst om hans politikk, hva han gjorde, og hans ideer, etc.

 

Så klart kan jeg google det, men vil gjerne vite hva dere vet, og hva dere syntes jeg bør ha med.

 

Noe spesielt med Reagan jeg bør ta med ? Var han spesiell på noen måte? Var han populær? Hva slags person var han ?

 

Takker på forhånd for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva mener med dette ? Mest delte presidenten ? :dontgetit:

Delte = divided

Delende/splittende = divisive

Jeg skjønner jo hva ordlista mi sier om ordet, men ikke hva grunnlaget til at det blir sagt, er. Hvorfor det blir sagt og hva det menes med det.

 

Konservativ/liberal kanskje.

 

Forøvrig; gjør leksene dine selv!

Pff, jeg vil da bare ha andres tips for å lage en best mulig presentasjon av Reagan.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Finnes mye stoff om reagen, men eg gidder ikke goggle nå. Eneste jeg vet er at han kom inn i en periode da økonomien var skakkkjørt, militæret var skakkjørt osv ... og han fikset det opp. Finner sikkert noe glupt om kalde krigen også. Husker at han og Gorbatsjov drev med noe dill i sin tid ...

 

mye å ta tak i når det gjelder den fyren der...

Lenke til kommentar

I min brors (undomsskole) samfunnsfagsbok beskrives han som en diktator og det verste som noensinne har hendt USA. Det tyder på at han ihvertfall klarte å få til noe riktig..

 

Han var en meget god taler, med en utmerket sans for humor. Han var et frisk pust i politikken, og den første amerikanse presidenten på evigeter som benyttet liberalistisk lingo i sine taler. Dessverre ble det ofte med ordene, noe som kan forklares med at han var kristen og altruist i bunn.

 

Samme dagen som han tiltrådte som president ble gislene i Iran løslatt. Muligens et sammentreff (?), men under Jimmi Carter hadde situasjonen vedvart over et år. (444 dager).

 

Noen gode sitater:

 

Read my lips: No more taxes
(noe han dessverre ikke klarte å fullføre)
During a microphone-test: My fellow Americans, I am pleased to tell you I just signed legislation which outlaws Russia forever. The bombing begins in five minutes.
No arsenal or no weapon in the arsenals of the world is so formidable as the will and moral courage of free men and women
If the bloodbath must come, then let's get on with it!
Let us beware that while Soviet rulers preach the supremacy of the state, declare its omnipotence over individual man, and predict its eventual domination over all the peoples of the earth, they are the focus of evil in the modern world.... I urge you to beware the temptation ... to ignore the facts of history and the aggressive impulses of an evil empire, to simply call the arms race a giant misunderstanding and thereby remove yourself from the struggle between right and wrong, good and evil.
There are no such things as limits to growth, because there are no limits on the human capacity for intelligence, imagination and wonder.
Mr. Gorbachev, open this gate! Mr. Gorbachev, tear down this wall!
Lenke til kommentar
Han var en B-skuespiller som ble president. I tillegg hadde han Alzheimers og tok alt for mye piller

Er dette alt sosialistene har å si om Ronald Regan?

At han hadde begynnende alzheimer på slutten av perioden er dokumentert, hvis du tror alt det Discovery sier... Det var ikke lenge siden at det var en dokumentar om han på Discovery. Der var det flere eksperter som hadde analysert han på slutten av hans periode. De hadde kommet frem til at det var kjente kjennetegn på alzheimer. Men om det er 100% sant vet jeg ikke. Men han var iallefall noe glemsk på slutten av sin periode.

Lenke til kommentar
At han hadde begynnende alzheimer på slutten av perioden er dokumentert, hvis du tror alt det Discovery sier... Det var ikke lenge siden at det var en dokumentar om han på Discovery. Der var det flere eksperter som hadde analysert han på slutten av hans periode. De hadde kommet frem til at det var kjente kjennetegn på alzheimer. Men om det er 100% sant vet jeg ikke. Men han var iallefall noe glemsk på slutten av sin periode.

Det er ingen tvil om at mannen led av alzheimer på slutten av sitt liv, og kanskje i slutten av sin presidentperiode, men det er liten tvil om at Regan fikk utrettet en god del positivt (sett med pro-kapitalistiske øyne) i sin presidentperiode.

Lenke til kommentar
Han var iallefall den personen som fikk slutt på den kalde krigen. Det skal vi vel være glade for. Om resten av politikken hans skal jeg ikke uttale meg noe om, da jeg har for liten kunnskap om det.

For noe sprøyt. Han fikk ikke slutt på noe som helst, han var vel den som var nærmest å utslette halve verden.

The Teflon President fikk kongressen gullmedalje for å ha avsluttet den kalde krigen, som om den er mye verdt. Han satt tilfeldigvis som president i USA akkurat da ja, men han avsluttet ikke noe som helst.

 

Edit: Var vel Mikhail Gorbachev fikk Nobels fredspris i 1990, og ikke Reagan

Endret av Frekkas
Lenke til kommentar
Noe spesielt med Reagan jeg bør ta med ? Var han spesiell på noen måte? Var han populær? Hva slags person var han ?

 

Han var en begavet taler og en stor inspirator. Særlig - kanskje som den første, amerikanske president noensinne - behersket han TV-mediet.

 

Han ga et stort antall amerikanere tilbake troen på USA.

 

Han var en gammel mann (en av de eldste presidentene noensinne) som klarte å slå bro over generasjonskløften og snakke direkte til en ny generasjon konservative politikere 40-50 år yngre enn ham. Sammen med Margaret Tatcher ledet han an i en politisk og økonomisk liberaliseringsbølge, som har vedvart til våre dager.

 

Ideen om at skattelettelser vil produsere økonomisk vekst som vil gi staten økte inntekter tilbake, avløste ideen om aktiv motkonjunkturpolitikk, som hadde preget den industrialiserte verden siden andre verdenskrig, under hans presidentperiode. Et viktig, økonomisk skifte.

 

Han var skuespiller, særlig i 1940 og 50-årene, men hadde drevet med politikk siden 50-tallet, først innen skuespillernes fagforening, siden mer og mer i det republikanske partiet.

 

Utenriks og sikkerhetspolitisk fremsto han som en som var villig til å sette hardt mot hardt. Det viktige ordet her er nok "fremsto". Reagens tiår var selvnytelsens og individualismens tiår, ikke noe krigstiår. Jimmy Carter overveide f.eks å invadere Iran p.g.a gisselkrissen, altså full skala invasjon. Ronald Reagen havnet aldri i noen situasjon hvor han måtte overveie å invadere et annet land. Grenada teller ikke som land i denne sammenhengen. Strategic Defense Initiativ (Star Wars...) og Pershing 2 (ballistiske mellomdistanseraketter utplasert i Vest-Europa til stor, folkelig protest er ellers kjente minner fra Reagens dager. Det samme gjelder for Iran-Contras skandalen.

 

Jeg er ikke enig med den som skrev at Reagen var en splittende president. Reagen var, særlig mot slutten av sine åtte år, personlig enormt populær.

Lenke til kommentar

Et meget godt innlegg, som stemmer godt overrens med det jeg vet om ham. Når det gjelder populæritet kommer det vel an på hvem du spør. Han ble gjenvalgt med solid flertall til sin andre periode. Her i Norge er man som regel sparsomme med de positive superlativene.

 

Jeg er fortsatt ikke kommet over denne samfunnsfagsboken som svart på hvitt erklærte han som skyldig i alt som er galt med dagens USA.

Lenke til kommentar

Reagen var folkelig. Rett og slett folkelig. Han var mye mer på bølgelengde med vanlige amerikanere enn Bush Sr, som fulgte etter ham. Han spøkte ofte selv med at han ikke var noe lyst hode, og det kan stemme at han ikke var intelektuell, men han var flink til å velge gode rådgivere og følge rådene deres. Han var en varm personlighet.

 

Deler av rustningspolitikken vekket frykt, men mange av våpensystemene var vedtatt under administrasjoner før ham, som MX og de store atomubåtene. Andre var mest bløff, som SDI og nøytronbomben. Den kalde krigen hadde pågått lenge da Reagen kom til makten. Man hadde rustet opp, inngått nedrustningsavtaler, rustet opp mer, kjørt over klientstater o.s.v siden slutten av 40-årene. Begge sider. Reagen førte tøff tale, men det var også han som begynte de nedrustningsforhandlingene som ble begynnelsen til slutten på Den kalde krigen, sammen med Gorbatsjov, selvsagt. Den kalde krigen besto av USA og Sovjet låst fast i et evig kappløp av reele våpen og bløffvåpen. Reagen spilte en betydningsfull rolle men ingen hovedrolle. Som alle presidenter før ham, og som de sovjetiske lederne, var han fanget av hydrogenbombens overveldende ødeleggelseskraft. Den bestemte hva man kunne gjøre og ikke gjøre, ikke politikerne eller generalene.

 

Reagen var skikkelig god på å fange folks følelser og vise at han forsto dem. Folk var lei av lover, reguleringer, påbud, forbud og skatt. (I Norge var vi i tillegg lei av å ha en radiokanal og en TV-kanal...) Reagen sa at den enkelte burde ha frihet til å velge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...