Gå til innhold

Bil PC - tips til forhandlere av komponenter


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle ha en liten pc i bilen min, så jeg kunne ha mp3 og filmer tilgjengelig, og selvfølgelig navigasjon.

 

jeg fant mye inspirasjon i denne byggebeskrivelsen:

http://www.mini-itx.com/projects/bmwpc/

 

Men har litt problemer med å få tak i deler eller rettere sagt skjerm, og med de fine moms og tollbestemmelsene i norge så vil jeg gjerne kjøpe fra en norsk butikk. Tenker også litt på garanti, ikke noe særlig morsomt å sende skjermen til Kina hvis noe går galt.

 

Vet noen om noen norske forhandlere som fører LCD VGA touchscreen ?

Er også interessert i en slik Opus Solutions 90watt Power Supply som er designet med tanke på å ha datamaskin i bil.

 

Er også veldig takknemlig for andre tips, hvis det er andre som er igang med et slik prosjekt.

 

(postet denne først i annet om Hardware men kom på at det kanskje er fler her med litt tips på lager...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg stusset litt på det jeg også, men husk det er ikke så altfor mye den skal drive i slengen da.

 

Det er ikke snakk om noen optiske drev her, og kun en 2,5" HD.

Også den gps klumpen da....

 

Men det ligger jo litt funskjonalitet på "drømmelista":

slot-in dvd leser, som jeg monterer i midtkonsollen

bluetooth dongle, slik at jeg kan bruke EDGE/UMTS via mobiltelefon

Trådløst nettverk for å synce filer når bilen er parkert for natta.

 

Men dingsebudsjettet mitt denne mnd ble spist opp av studielånsinnbetaling så vi får se.

 

Ser ikke ut til at det er noen annen måte å få tak i den skjermen, enn å bestille fra england. Hørte med endel av importørene på autofil messa, og de kunne skaffe touch screener, men de kosta jo søren meg 5000,-+ kr og de var ikke sikre på om de solgte de uavhengig av DVD spillere...

Lenke til kommentar
Strømforsyningen, er den drevet av 230v? hvis ja, hvor får du det fra?

Sågodt som alle PCHovedkort går på 12V, problemet er at biler ikke leverer 12V stabilt ved oppstart og kveling av motor o.l. Den strømforsyningen der er veldig snill på inputen. Den godtar alt fra 7,5V til 15V inn og leverer 12V stabilt ut. Pluss at den tar soft shutdown av pc, når du slår av tenningen osv.

 

Men den var i dyreste laget kostet 120£.....

Lenke til kommentar
Strømforsyningen, er den drevet av 230v? hvis ja, hvor får du det fra?(skal sette sammen pc til en med bil, men litt ny på det :blush: )

Du får kjøpt 12->230V transformatorer til bil.. Du har sikkert sett det på Carputer også regner jeg med!?

 

Er et sinnsykt nice prosjekt da! Tror jeg skal vurdere det der når jeg kan kjøre bil (dvs har lappen og bil). Slipper alt det rotet med cd'r og dritt :)

Lenke til kommentar

Anbefaler IKKE de lilliput skjermene de selger på Carputer.no. Hvis du har lest lenge nok på Mp3car.com/vbulletin, så vil du innse at det er en veldig høy "feil-rate" på disse skjermene. De fleste virker når du mottar dem, men etter litt bruk, streiker enten touchscreen kontrolleren, eller så ramler en farge ut. Jeg holdt på med et bilpc prosjekt jeg også for en stund siden, og ventet LENGE før jeg valgte meg en LCD. Jeg valgte Xenarc, den var dobbel så dyr, men jeg kommer garantert ikke til å få noen problemer med den, er kjempe fornøyd. Og har du en kompis som kanskje bor i USA, eller skal ta en liten tur dit, så kan han evnt kjøpe skjermen for deg, og ta den hjem, momsfritt.

 

Var ihvertfall slik jeg gjorde det. 7" Xenarc LCD

www.xenarc.com

 

PSU'en jeg kjøpte var en Opussolutions PSU, 150W. Helt genial PSU, tåler at bilen stoppes, og startes igjen, holder pc'en igang selv ved et dropp på volten helt ned i 7,5V.

www.opussolutions.com

 

 

Du får ha lykke til videre!! Det er konge med PC i bilen. Jeg selv har ikke fått montert noe, ettersom prosjektet er satt på hold. Lurer på å selge delene jeg har. Gi beskjed dersom du er interessert! :)

 

LCD, m/USB touchscreen: http://www.xenarc.com/product/images/700TS...20-%20front.jpg

(640x480 - 1600x1200)

 

PSU m/Shutdown controller: http://www.mp3car.com/store/images/150watt.jpg

(7 - 15V in, ATX out)

 

T0ffluss

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...