Gå til innhold

Ett skritt nærmere ATI R500


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har hørt snakk om at det skal være 512mb ddr4 på R5xx brikken, fakta?

Jeg har ikke noe faktagrunnlag, men jeg ser jo absolutt ikke på det som usansylig at neste generasjon med kort har en halv gig minne. De første kortene som kom med 256 er tross alt ganske gamle nå, så det er vel en naturlig utvikling.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen anelse om hva slags ytelse vi kan forvente fra disse kortene i forhold til forrige generasjon? Hoppet fra nåværende nyeste og forrige var jo nesten en dobbling. Kan vi forvente et like stort hopp denne gangen, eller vil vi ikke ha noen indikasjon før prototypene er klare?

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Man kommer til å støtte minnefrekvenser opp til 2,4 GHz

 

don't get your hopes up.... at det "STØTTER" minnefrekvenser "OPP TIL" er ikke det samme som at de kommer med det...blir det samme som å si at 64bits maskiner støtter X antall Terrabyte RAM...betyr ikke at de blir levert med det i nærmeste fremtid :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Tviler litt på at nvidia er så hypp på å selge lisenser for å bruke sli til ati.

ATI behøver jo ikke å kalle det SLI. Det er et navn som 3dfx hadde varemerke på i sin tid, og som etter oppkjøpet er eid av Nvidia.

 

PCI-e arkitekturen er fritt frem å bruke for hvem som helst. Jeg ser ingen grunn til at ATI skal hindres i å lage en dobbel-skjermkort-løsning ved bruk at Nvidias hovedkort med doble 8xPCI-e-porter bare fordi Nvidia har en slik løsning klar allerede.

Lenke til kommentar
Er det noen som har noen anelse om hva slags ytelse vi kan forvente fra disse kortene i forhold til forrige generasjon? Hoppet fra nåværende nyeste og forrige var jo nesten en dobbling. Kan vi forvente et like stort hopp denne gangen, eller vil vi ikke ha noen indikasjon før prototypene er klare?

 

-Stigma

Hmm.. Før prototypene kommer så kan vi bare gjette på hvordan de vil bli. Jeg har noen gjettinger selv: Det med 512MiB GDDR4 på 2,4"GHz" stemmer sikkert for toppmodellen. Siden dagens raskeste kort har minne som er opptil 1,1"GHz" så vil det si mer enn en dobling av båndbredden. Dette vil nok gi en formidabel ytelseøkning i de aller høyeste oppløsningene (1600x1200 og 2028x1536) med 4x-16xAA. I lavere oppløsninger så vil det nok ha langt mindre å si. Selv i de aller mest krevende spillene. Når det gjelder kjernen så tviler jeg på at den får mer enn dagens 16 pipelines i denne omgang. Det er fordi antall pipelines fordyrer GPU'en betraktelig. Særlig hvis det må gjøres en dobling til 32 pipelines. Hvis det i det hele tatt gjøres noe med antall pipelies så tipper jeg det blir en økning til 20 eller 24 i stedet for den vanlige doblingen. Til gjengjeld for dette så vil nok hver pipeline optimaliseres til høyre hastigheter.

 

Det at det blir mulig å sette 512MiB på kortene vil neppe øke ytelsen noe vesentlig. Uansett så må man nok regne med at 512MiB-kortene vil koste betraktelig mer enn 256MiB-kortene og 128MiB-kortene. Etter hvert vil det nok også bety at mainstream-markedet vil gå overtil 256MiB som standard.

 

Både flere pipelines, raskere pipelines, og betydelig raskere minne vil utvilsomt øke varmeproduksjonen i kortet. Om vi husker noen generasjoner tilbake så syntes de fleste at Geforce2 Ultra's ca 30W var ekstremt de det kom. Det samme med Radeon 8500, 9700 pro, osv som bare økte varmeproduksjonen ennå mer. Jeg tror ikke R500 blir noe unntak.

 

I tillegg så tipper jeg at 2xDVI blir ganske standard innen lansering.

 

På toppen av dette må det nok regnes med at ATI har noen andre godsaker i ermet som gir bedre bilder, slik de alltid har hatt ved nylanseringer.

 

-------------------

 

Personlig tror jeg grafikkkort-utviklingen og CPU-utviklingen har litt som megapixel-kappløpet for digitalkameraer har blitt i det siste. Dvs. at mer ytelse blir stadig mer overføldig. Jeg sier ikke at vi har nok ennå, men at ytelsekurven allerede har begynnt å flate ut. Jeg håper i hverfall fokuset blir mer skjøvet over på egenskaper og ikke bare ren ytelse. F.eks ved at det fokuseres mer på varmeproduksjon, støy, kompakte løsninger til HTPC, bærbare osv.

Lenke til kommentar
Hmm.. Før prototypene kommer så kan vi bare gjette på hvordan de vil bli. Jeg har noen gjettinger selv: Det med 512MiB GDDR4 på 2,4"GHz" stemmer sikkert for toppmodellen. Siden dagens raskeste kort har minne som er opptil 1,1"GHz" så vil det si mer enn en dobling av båndbredden. Dette vil nok gi en formidabel ytelseøkning i de aller høyeste oppløsningene (1600x1200 og 2028x1536) med 4x-16xAA. I lavere oppløsninger så vil det nok ha langt mindre å si. Selv i de aller mest krevende spillene.

Høyere oppløsninger øker minnetrafikken, men ved å øke oppløsningen kan kortet bli fillrate begrenset og med det kan båndbredden stå idle for noen sykluser og dermed spille en mindre rolle for ytelsen.

 

Her er en test av X800Pro Toxic (TR:AOD 8xAF/4xAA) som viser dette:

% Faster than ATI X800 PRO	640x480  800x600  1024x768  1280x960  1600x1200
Sapphire APE                         5.5%      7.6%           8.3%         7.7%        6,7%

 

Når det gjelder kjernen så tviler jeg på at den får mer enn dagens 16 pipelines i denne omgang. Det er fordi antall pipelines fordyrer GPU'en betraktelig. Særlig hvis det må gjøres en dobling til 32 pipelines. Hvis det i det hele tatt gjøres noe med antall pipelies så tipper jeg det blir en økning til 20 eller 24 i stedet for den vanlige doblingen.

R520 vil nok garantert ha flere pipelines, hvis ikke ville så mye høyere båndbredde være ganske waste (worst fillrate/bandwidth ratio ever) og da kan vi heller ikke vente oss en betydelig ytelseøkning, som strider mot en "next-gen" release. Men jeg er enig i at det neppe blir en fordobbling denne gangen. Jeg har sett 24 tallet flere steder.

 

Det at det blir mulig å sette 512MiB på kortene vil neppe øke ytelsen noe vesentlig. Uansett så må man nok regne med at 512MiB-kortene vil koste betraktelig mer enn 256MiB-kortene og 128MiB-kortene. Etter hvert vil det nok også bety at mainstream-markedet vil gå overtil 256MiB som standard.

512MB VRAM vil nok ikke øke ytelsen vesentlig med det samme, men sett at kortene ikke dukker opp i butikkene før høsten/vinteren 2005 så er forhåpentligvis ikke de første UneralEngine3 spillene langt unna, og heller ikke andre spill som bruker ekstremt mye minne.

Jeg tviler på vi vil se noen 128MB kort av R5xx.

 

Foruten SM3.0 tror jeg ikke R520 vil bli den store oppgraderingern feature-wise. Den neste store arkitektur oppgraderingen kommer nok ikke før med R6xx og DX10/WGF. Med det er nok skjermkortene blitt såpass programbare og fleksible at det nok ikke er lenge før skjermkortene utviklerer seg som CPUer: kun bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...