Gå til innhold

Hvilken HD produsent er minst utsatt for HD kræsj?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt 3 Western Digital-harddisker, og ingen av dem har jeg hatt noe problemer med. Den eldste av disse er en 40GB 5400RPM som er ganske mange år gammel. De andre 2 er en 40GB 7200RPM og en 250GB 7200RPM.

 

Jeg har også 2 Maxtorer (1x80 og 1x120), og 80-gigen begynner å bli litt skrall (en del bad sectors).

120'en har jeg hatt 0 problemer med.

 

Jeg har også en samsung 160GB, og den har også fungert utmerket.

Lenke til kommentar
www.storagereview.com -> reliability survey

 

der burde du finne svaret ditt

Støtter den fullt ut! Du må registrere deg for å få tilgang, men det har ingen "bivirkninger" å registrere seg her! Tvert imot - det er viktig at så mange som mulig registrerer seg og sender inn data om sine harddiskerfaringer.

 

Post heller erfaringene der enn i denne tråden!

Lenke til kommentar

For å få harddiskene til å vare lenge er min erfaring at kjøling er viktig, å ha en kabinettvifte som blåser rett på diskene er bra f.eks. Jeg kjøpte en gang i tiden 3 stk IBM DeskStar 75GXP 30GB, 2 av disse diskene gikk innen et år, maskina stod på 24.7. Diskene begynte å lage rare lyder, jeg hadde ingen kabinettvifte den gangen... og diskene ble varme kjente jeg.

 

Den siste disken lever enda!! Det takker jeg bl.a kabinettvifta mi for, ellers så var det visstnok en produksjonsfeil på akkurat de diskene. Det kunne oppstå kondens inne i diskene ved høy varme eller noe. Har en del WD disker de funker greit her ingen krasj ved 2 års 24/7, men god kjøling hjelper tror jeg, samt litt flaks :) Forøvrig har jeg hatt veldig god erfaring med Quantum disker der jeg har hatt utallige modeller mer røff behandling uten krasj, men det begynner å bli noen år siden forsåvidt:)

Lenke til kommentar
For å få harddiskene til å vare lenge er min erfaring at kjøling er viktig, å ha en kabinettvifte som blåser rett på diskene er bra f.eks. Jeg kjøpte en gang i tiden 3 stk IBM DeskStar 75GXP 30GB, 2 av disse diskene gikk innen et år, maskina stod på 24.7. Diskene begynte å lage rare lyder, jeg hadde ingen kabinettvifte den gangen... og diskene ble varme kjente jeg.

 

Den siste disken lever enda!! Det takker jeg bl.a kabinettvifta mi for, ellers så var det visstnok en produksjonsfeil på akkurat de diskene. Det kunne oppstå kondens inne i diskene ved høy varme eller noe. Har en del WD disker de funker greit her ingen krasj ved 2 års 24/7, men god kjøling hjelper tror jeg, samt litt flaks :) Forøvrig har jeg hatt veldig god erfaring med Quantum disker der jeg har hatt utallige modeller mer røff behandling uten krasj, men det begynner å bli noen år siden forsåvidt:)

75GXP serien hadde verken produskjonsfeil eller problemer med kondens ved høy varme :p :!: !

 

Er mer sannsynlig at det var noen chipper som var dårlig eller enda mer sannsynlig at det var barnesykdommer i forbindelse med en ny teknologi som ble innført i den serien med glassbelagte plater.

 

Tror ikke kjøling har så mye å si på levetiden bare diskene holder seg under den temperturen som produsenten sier er max temperatur for disken. Pleier å være ca 70 grader internt i disken. Desuten gir ekstra kjøling støy og vi hater støy.

Lenke til kommentar

75GXP serien hadde verken produskjonsfeil eller problemer med kondens ved høy varme :p :!: !

 

Er mer sannsynlig at det var noen chipper som var dårlig eller enda mer sannsynlig at det var barnesykdommer i forbindelse med en ny teknologi som ble innført i den serien med glassbelagte plater.

 

Tror ikke kjøling har så mye å si på levetiden bare diskene holder seg under den temperturen som produsenten sier er max temperatur for disken. Pleier å være ca 70 grader internt i disken. Desuten gir ekstra kjøling støy og vi hater støy.

Huh, du ser ut til å være relativt ensom om å mene at den var uten produksjonsfeil, muligens med unntak av IBM selv, men de har da til og med laget en "fix" for det:

http://faq.storagereview.com/tiki-index.php?page=DeathStar

 

Les ellers om rettsaken mot IBM pga IBM 75GXP's feilrate:

http://www.sheller.com/Practice.asp?PracticeID=114

 

og

 

http://www.tech-report.com/news_reply.x/3035/2/

 

What is the 75GXP problem?

The GMR Head technology that gives the 75GXP its stunning performance is also its major Achilles heel. As data gets packed more densely, there is less room for error. During normal operation, drives will heat up due to the friction of the platters moving through the air. While the platter is very smooth, anything running at 7200RPM will produce heat. In addition, there will heat generated by the motors and various chips used to control the drive. As we all learned in school, heat will cause metal to expand. The platters on drives are no exception. Drive manufactures know this and have chips that account for the expansion of platters. The drive head will adjust itself accordingly to ensure it is reading and writing to the right place.

 

In the case of the 75GXP, this does not always happen. Variables such as uneven warming of the platters can confuse the drive. Every so often, data will be recorded in one place but not where the drive was expecting. Consequently, when the drive goes back to look for the data, it is not there. A loud clicking noise, not unlike the infamous Iomega Click of Death, will come from the drive. This is due to the read head resetting itself and making another attempt to find the data.

 

http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=71

 

og

 

http://www-cdf.fnal.gov/offline/warnings.html

 

etc. etc.

 

Når det gjelder varme:

-----------------------------------

Les "markwes" innlegg fra denne tråden samt anandtech nøye på linken over:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=319989

 

Jeg kan ikke mye om harddisker, men kan noe om mikroelektronikk, og om komponentene utenom platene.

 

Hvis en komponent har levetid på 5år betyr det at komponenten er blitt testet, og antas å leve i 5år. (ikke at det tar 5år å teste den.) Mikroelektronikk blir normalt "bakt" dvs. at den puttes i en ovn f.eks. 1000 timer på 200grader og 100 timer på 0 grader, og funker den etter det kan man anta at den tåler f.eks. 50000 timer på 20 grader, avhengig av hva slags resultater man får underveis.

 

Hvis en harddisk har en mekanisk komponent kan den f.eks. vare 20 år på 20 grader, men bare 3år på 70 grader - og da vil komponentens plassering i disken bli avgjørenede for MTBF. Dette gjør det nesten umulig å standardisere målinger som angir MTBF - og produsentens målinger er ofte det mest pålitelige man kan få tak i. Hvorfor denne informasjonen anses som villedende av digi.no forstår jeg ikke helt.

 

Flash kan tåle f.eks. 2000 skrivinger som varer 50år hver (MTBetweenF).... og hvis det viser seg at hver skriving bare varer 40år, eller at totallevetiden (MTBF) bare er 1000år (10%) kan man alltid si at tallene er villedende - men da har man et litt anstrengt forhold til tall.

 

-----------------------------------

 

I tillegg så har jeg mange kamerater som har kjøpt samme disk med samme håpløse resultat, så jeg vet litt av egen erfaring, og jeg vet også at kjøling er bra for disker, du kan jo f.eks lese litt hva HP/Compaq mener om disker og temperatur på serverrommene sine hvis du gidder.

 

...... og til slutt så kan du tenke en gang til før du avfeier en påstand uten å komme med konkret dokumentasjon.

Lenke til kommentar
<...> Jeg kjøpte en gang i tiden 3 stk IBM DeskStar 75GXP 30GB <...>  Det kunne oppstå kondens inne i diskene ved høy varme eller noe. <...>

75GXP serien hadde verken produskjonsfeil eller problemer med kondens ved høy varme :p :!:

LOL :!: Her slenges det ut med "kondens" som "nøkken kommer og tar deg" ble brukt for noen hundre år siden. Beklager å si det, men det strider mot fysiske og kjemiske lover det at kondens skulle være et problem ved "høy varme".

 

Ikke for å være frekk balleklorin, men jeg synes du bør lese litt om forutsetningene for at kondens kan oppstå og før du nevner ordet kondens igjen. Som sagt, jeg prøver ikke å være frekk, men du dummer deg ut om du sier noe slikt igjen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
<...> Jeg kjøpte en gang i tiden 3 stk IBM DeskStar 75GXP 30GB <...>  Det kunne oppstå kondens inne i diskene ved høy varme eller noe. <...>

75GXP serien hadde verken produskjonsfeil eller problemer med kondens ved høy varme :p :!:

LOL :!: Her slenges det ut med "kondens" som "nøkken kommer og tar deg" ble brukt for noen hundre år siden. Beklager å si det, men det strider mot fysiske og kjemiske lover det at kondens skulle være et problem ved "høy varme".

 

Ikke for å være frekk balleklorin, men jeg synes du bør lese litt om forutsetningene for at kondens kan oppstå og før du nevner ordet kondens igjen. Som sagt, jeg prøver ikke å være frekk, men du dummer deg ut om du sier noe slikt igjen.

Det er smøreolja det er snakk om her. Då er det mulig med retrograd kondensasjon.

Lenke til kommentar
<...> Jeg kjøpte en gang i tiden 3 stk IBM DeskStar 75GXP 30GB <...>  Det kunne oppstå kondens inne i diskene ved høy varme eller noe. <...>

75GXP serien hadde verken produskjonsfeil eller problemer med kondens ved høy varme :p :!:

LOL :!: Her slenges det ut med "kondens" som "nøkken kommer og tar deg" ble brukt for noen hundre år siden. Beklager å si det, men det strider mot fysiske og kjemiske lover det at kondens skulle være et problem ved "høy varme".

 

Ikke for å være frekk balleklorin, men jeg synes du bør lese litt om forutsetningene for at kondens kan oppstå og før du nevner ordet kondens igjen. Som sagt, jeg prøver ikke å være frekk, men du dummer deg ut om du sier noe slikt igjen.

Ja heng deg for all del opp i bisetningen som jeg leste et sted, og ikke problemet med varme og kjøling av diskene ;) Jeg siterte altså noe jeg har lest ikke noe jeg fant på selv, mulig jeg automatisk blir idiot av at jeg ikke kan forklare hver detalj jeg leser. Jeg er desverre ikke verdensmester på alt innen fysikk, mulig jeg er jævla dum da, men du kan vel alt i alle kategorier eller hva? Du er kanskje ikke frekk, men passelig arrogant, så får du vurdere forskjellen, og takhøyden her på forumet deretter.

 

Uansett så mener nå jeg at kondens oppstår ved FORSKJELLER i temperatur, det kan dugge på ruta i badstua også, har du tenkt på det? Greit nok at varm luft kan inneholde mer fukt og dermed ikke kondensere men har du så en kald del i nærheten så blir det lett kondens på den. Og leste du anandtech sin guide så stod det om temperaturforskjeller på platene i disken.

 

Edit: mulig kvakksalveren har forklaringen på hva de mente med kondens i de diskene.

Det er smøreolja det er snakk om her. Då er det mulig med retrograd kondensasjon.

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...