Gå til innhold

kun 2 år garanti på skjermkort?


larsipan

Anbefalte innlegg

hvor står så dette ? "vanlig garanti" ? er litt rart at alle "store" produsenter gir OVER 1 år med garanti ?

 

Btw ang hovedkortet ditt, asus har 3 års garanti på sine hovedkort, så vil ikke komplett hjelpe deg så bruker du RMA rutinene til asus. Smurf deg over til asus sine sider å se der.

det er lovfestet at visse elektroniske komponenter SKAL ha 1 års garanti.

Og så kom vi inn på bastante påstander.

 

Det står ingenting om garanti i loven, det er noe produsenten gir forbruker.

Reklamasjon dermot står det noe om i kjøpsloven.

 

Kan du la vær å uttale deg mer ?

noen gang hørt om forbrukerloven ? Les igjennom den.. :yes:

Temasider A til Å : Forbrukerspørsmål : Hovedregler ved forbrukerkjøp

 

Garanti

 

 

Garanti gis ofte når man kjøper forbruksvarer, f.eks. husholdningsmaskiner. Garantibestemmelsene for varen viser hva man kan kreve. Feil som oppstår i garantitiden og som produsenten eller selgeren kan lastes for, kan kjøperen kreve rettet og reparert på selgerens bekostning.

 

En garanti skal gi bedre vern enn det som allerede er fastsatt i kjøpsloven for alle kjøp. Gjør den ikke det, er det forbudt å bruke begrepet garanti.

 

Ja da har jeg lest igjenna forbruker loven, jeg quoter den her så du også kan lese den. GarantiTiden er ikke lovfestet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvor står så dette ? "vanlig garanti" ? er litt rart at alle "store" produsenter gir OVER 1 år med garanti ?

 

Btw ang hovedkortet ditt, asus har 3 års garanti på sine hovedkort, så vil ikke komplett hjelpe deg så bruker du RMA rutinene til asus. Smurf deg over til asus sine sider å se der.

det er lovfestet at visse elektroniske komponenter SKAL ha 1 års garanti.

Og så kom vi inn på bastante påstander.

 

Det står ingenting om garanti i loven, det er noe produsenten gir forbruker.

Reklamasjon dermot står det noe om i kjøpsloven.

 

Kan du la vær å uttale deg mer ?

noen gang hørt om forbrukerloven ? Les igjennom den.. :yes:

Kan du gi en link til forbrukerloven. Fant den ikke på lovdata.no. Kun forbrukerkjøpsloven, og den sier ingenting om lovfestet garanti, kun reklamasjon.

 

Så kom gjerne med dokumentasjon som bygger opp under påstandene dine...

 

EDIT: Der var det kommet mange svar siden sist ja.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Det står ikke et ord om garantitid i forbrukerkjøpsloven. Det er noe leverandører og produsenter gir. I loven står det om reklamasjonstid.

 

 

Og så er det jo litt utrolig at dere ikke vet hva loven dere diskuterer heter...

Den heter hverken forbrukerloven eller forbruker loven, den heter forbrukerkjøpsloven.

Endret av Mr D
Lenke til kommentar
Det står ikke et ord om garantitid i forbrukerkjøpsloven. Det er noe leverandører og produsenter gir. I loven står det om reklamasjonstid.

Ring opp til nærmeste politikammer å spør pent om de kan skjekke ut dette. :)

 

Jeg VET at "minimums garanti" på elektroniske komponenter er 1 år. Men om dette går innen data komponenter, vet jeg ikke =)

 

( da pga. jeg var i kontakt med forbrukerrådet tidligere i år / i fjor angående bla. en mobil, og en forsterker som røk etter 10 måneders bruk )

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Vizla... nå skal du slutte å uttale deg om ting du tydeligvis ikke har greie på.

 

For det første... nei, det er IKKE lovfestet garanti på ting man kjøper. Det er derimot lovfestet reklamasjonsrett, noe som er litt annerledes. Garanti skal dekke MER enn reklamasjonsretten, og det er frivillig fra produsentens side om de vil gi garanti eller ikke. Garanti er normalt ett til tre år, mens reklamasjonsrett gjelder 2 eller 5 år, avhengig av hvor lenge det er forventet at gjenstanden skal vare.

 

For det andre... hvorfor i all verden skal man kontakte politiet om akkurat dette? De har absolutt ingenting med kjøpsloven å gjøre. Da må man i såfall ta kontakt med forbrukerrådet. Og vet du hva? Jeg jobber i butikk, og har hatt kontakt med de ang. garanti og reklamasjonsrett, og har mitt på det tørre i påstanden "Garanti er ikke lovfestet".

 

Gunlab : Selv om du har rett, er det lurt å holde en litt mer høflig tone. Les retningslinjene du også.

Lenke til kommentar

hehe ok her kommer det.

 

Jeg jobber med salg av "elektroniske" duppeditter. Dette har jeg gjort de siste 5 årene.

 

Igjenna den tiden så har jeg vært i kontakt med forbrukerombudet, detaljster og produsenter og forsåvidt andre forhandlere.

 

 

Og da lurer jeg på: nårtid omskrev de loven ?

 

Antar man noe, så gjør man det med preferanser av å vite lite eller ingenting om emnet man prater om, noe du tydeligvis gjør her.

 

Og denne kan du bruke når du vet folk prater om ting, de klart og tydelig ikke vet noe om:

 

"Assumption is the mother of all fuckups".

 

Og de som gjetter hvilken film det kommer fra, vinner en snickers :dribble:

Endret av Gunlab
Lenke til kommentar
Gunlab : Selv om du har rett, er det lurt å holde en litt mer høflig tone. Les retningslinjene du også.

Jeg beklager hvis jeg har virket litt "røff". Men jeg blir litt fyrt når en "bedreviter" kommer med en ny versjon av loven som selv domstolene ikke har sett.

 

Tilbake til topic:

 

Håper det jeg skrev tidliger hjalp Larsipan :)

Lenke til kommentar

Hei takk for alle svar:)

Har akkurat lest igjennom og responsen fra sist jeg var inne er overveldene!!

Tror nok ikke psu er problemet!! har aldri hatt noe særlig som trakk mye strøm i!!ikke overklokket eller liknende, så da er vel den saken grei.

 

Men uansett, fikk tidligere i dag(igår) PM fra en hyggelig kar på komplett, som gjorde meg oppmerksom på at Gainward FAKTISK har 3 års garanti:) så da var saken grei, jeg sender inn kortet (tror jeg kjører inn Asus HK også, siden det også var berørt av 3 års garanti.)

Og håper på å få et ATI 800XT PE i bytte:) hehe neida!!

 

Så takk for all hjelp og at dere nok engang har hjulpet en vanlig mann i gata!!

 

Thanx!

Lenke til kommentar
Jeg VET at "minimums garanti" på elektroniske komponenter er 1 år. Men om dette går innen data komponenter, vet jeg ikke =)

I gamle dager VISSTE de at jorda var flat. Ingen skulle komme å fortelle dem noe annet samme f*.

 

Ta en tur inn på www.lovdata.no og sjekk ut saken. Du kommer til å bli overrasket. Loven sier faktisk ikke noe om noen minimumsgaranti.

 

Når det gjelder vilkår for garanti så er det gjengs oppfatning at for kunne kalle noe for en garanti så må det gi forbruker minst èn bedre betingelse enn det fobrukerkjøpsloven gir. Mange produsenter har dårligere garanti enn det loven gir, og da kan de egentlig ikke kalle det for noen garanti. Reklamasjon er et minimum, alt over det kan kalles for en garanti. Garanti er frivillig og kan gis eller ikke gis. Hvis den gis så må den altså gi noe mer enn det loven gir gjennom reklamasjon, f.eks lengre tid, fri frakt i forbindelse med reparasjoner, henting hjemme på døra, reparasjon eller erstatning ved selvforskylte skader etc. Altså _bedre_ betingelser enn det loven gir.

Lenke til kommentar

larsipan:

 

Slik du beskriver problemet så kan det bare være 2 ting:

 

Gåen PSU eller Gåent hovedkort. Sannsynligvis så er det gåen PSU og da vil det ikke hjelpe å sende inn hovedkort og skjermkort.

 

LES: "GÅEN" dvs, den er ødelagt f.eks. p.g.a. slitasje. Merk dårlige PSU'er blir forterere slitt enn gode.

 

Jeg sier ikke at den er for dårlig, men at den sikkert er ødelagt. Prøv å byttelån PSU med en kamerat eller noen andre så finner du fort ut av det.

Lenke til kommentar
Jeg VET at "minimums garanti" på elektroniske komponenter er 1 år. Men om dette går innen data komponenter, vet jeg ikke =)

Og siden du vet det, så skal vi se bort fra at Forbrukerkjøpsloven ikke krever noe garanti i det hele tatt, og at Forbrukerrådet skriver:

 

En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpslovens regler. Garantier er normalt ikke noe du har krav på å få.

 

Det kan være greit å sjekke ut hva man snakker om før man er alt for bombastisk. :roll:

Lenke til kommentar
Når det gjelder vilkår for garanti så er det gjengs oppfatning at for kunne kalle noe for en garanti så må det gi forbruker minst èn bedre betingelse enn det fobrukerkjøpsloven gir. Mange produsenter har dårligere garanti enn det loven gir, og da kan de egentlig ikke kalle det for noen garanti.

Nå er dette faktisk mer enn "gjengs oppfatning", det er en del av markedsføringsloven.

 

Fra Forbrukerrådets infosider:

 

For at man skal ha lov til å markedsføre at en vare selges med garanti, er det et krav at garantien gir deg tilleggsrettigheter utover forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Hvis en garanti ikke gir deg slike tilleggsrettigheter, vil bruken av begrepet garanti være forbudt etter markedsføringsloven. Slik markedsføring kan være straffbar.

 

Dette er jo egentlig helt logisk. Hvis selgeren forteller deg at det er ett års garanti (som ikke yter noe utover reklamasjonsretten), så er dette villedende markedsføring.

 

Ellers er jeg helt enig med det du skriver.

Lenke til kommentar

men i mitt tilfelle så hadde jeg et splitter nytt hovedkort, og et helt nytt chieftec kabinett. HK fikk ikke problemer før etter sommerferien i år..altså nesten 2 år gammelt...

edit:Problemene med skjermkortet startet fra dag 1!!

Og nå, med et splitter nytt HK (nforce3) og shuttle chassis, og dermed ny PSU, tviler jeg at det er strømmangel som forårsaker problemene!!

Det vil jo bety, at PSU, asus HK, Gainward skjermkort og den nye shuttlen`ikke duger...??? hadde jo vært rart om komplett bare selger søppel, og det tviler jeg VELDIG sterkt på!!...

Har kun gode erfaringer med komplett angående svar på spørsmål og raske leveranser, og hvis de i tillegg hjelper meg med mine "ny-gamle" problemer kan jeg ikke skjønne annet enn at komplett leverer god support for kundene... selvom det første svaret i mailen jeg fikk var galt... som sagt fikk jeg en PM der han beklaget svaret og ba om saksnummeret noe jeg sender hvert øyeblikk...'

Skal si si hvordan saken gikk når jeg får det endelige resultatet!

Men lover å følge med på den videre diskusjonen:)

Endret av larsipan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...