Gå til innhold

Prosjekt "mini hylle pc"


Anbefalte innlegg

Målet er å lage en liten "hylle-pc" som skal passe inn i denne hyllen:

DSC04321.JPG

Hyllen er ikke særlig stor; kun ca 10x30x50 cm så utfordringen blir å få presset sammen komponentene nok!!

 

Jeg vil lage hele kassa i kryssfiner.. dette har vi liggende så da slipper jeg å handle :p !!

Jeg startet med å ta opp esken med delene jeg skulle bruke og målte opp bunnplate og sideplatene. Topplaten venter jeg med pga at jeg må se litt ann hvor tykk den kan være......

 

Når dette var gjort var det til å mekke på strømforsyningen! Den var altfor stor til å passe inn uten at jeg fjernet dekselet så jeg måtte til med loddebolt og skrujern for å krympe denne litt!! btw... er det veldig viktig at jordingskabelen er tilkoblet?? jeg koblet ikke den til når jeg satte det sammen igjen :whistle: ....???

 

Neste skritt var å skjære hull i frontplaten til cd og diskett. Dette var fort gjort med stikksag...

DSC04315.JPG

 

jeg måtte lage en enkel festemekanisme for desse og fant da bare en metallplate som jeg bøyde til og borret hull i!!

DSC04314.JPG

 

Hovedkortet og strømforsyningen passet på millimeteren med bredden av bunnplaten!!! (eller de var ca en mm for brede men jeg pusset litt på sideplaten så da gikk det bra :blush: !!!)

Jeg festet kortene med slike små skrueplugger som man fester hovedkort med.. slik at de har ca 6-7 mm klaring til bunnplaten....

DSC04313.JPG

 

Jeg får ikke ut ram brikkene uten å ta ut cd-rom'en, men de har jeg for så vidt ikke tenkt heller så de blir ikke noe problem!

Bakplaten kuttet jeg til slik at jeg fikk åpning for kontaktene... selvsagt glemte jeg å lage hull for nettverkskortet :whistle: , men de får jeg ordne neste gang...!!

DSC04319.JPG

 

Det var stort sett alt for denne gang!! Neste utfordring blir å få festet harddisken på den oppmerkede plassen!!!! Må få plassert viftene også på ett vis.... satser på å ha to vifter; en inn og en ut.... og så må jeg selvsagt lage power og reset knapper...!!! Kommer tilbake men update så snart som mulig!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk ikke gjort noe i dag men jeg kan jo informere litt likevell!!!

 

Planlegger å lakkere saken med klarlakk... synes det er kult med tre så jeg gidder ikke å male den....

 

Bruker min gamle pc... 13gb, celeron 433Mhz, 182mb ram.... ikke rare spesifikasjonene, men jeg har i hovedsak tenkt å bruke den som jukebox kun for mp3 så da holder det en stund!! (må kanskje utvide med en ekstra harddisk......)

 

Hørte om en som hadde laget et eget operativsystem for en slik jukebox pc.... som da kun kunne spille av musikk, film og bilder.... er det noen som har no slikt og som er interessert i å dele det??? er litt styr med windows...........

 

Kommer forhåpentligvis opp med en orntli oppdatering i morgen!!

Lenke til kommentar

Fikk jobbet litt med kabinettet i dag... lagde hull til nettverkskontakten og festet denne. Satte også på den lille platen rundt kontaktene på hovedkortet.

DSC04325.JPG

Så da er bakplaten i praksis klar til å festes...!!

 

Gjorde også ferdig knappene for power og reset og festet disse. pluss lysdiodene... tok bare bilde av hullene og knappene før jeg festet det, men dere ser jo hvordan det ser ut!!

DSC04323.JPG

 

Fant en ekstra 80mm vifte i en skuff så nå blir det to 80mm vifter i kabinettet. En til å blåse ned på strømforsyningen og en til å blåse ned på prosessoren. den gamle prosessorvifta var ca 30x30mm og bråkte som ett uvær!! kjølte ikke godt heller..... så med litt mekking bør dette bli mye bedre!!

Fant også en gammel viftestyrer som måler temperaturen på kjøleribbene så jeg skal prøve hvordan det fungerer.... aner ikke om den virker, men det skader jo ikke å teste!! viss ikke kjører jeg bare begge viftene på fullt hele tiden......

 

DSC04326.JPG

Tok ett oversiktsbilde av kassen så dere ser hvordan ting skal ligge... kommer til å henge opp harddisken i topplaten med noe strikksystem for å hindre for mye vibrasjoner.... cd-rom og diskett blir nok såpass lite brukt at det ikke er vits i å støydempe disse... men de kan jeg jo i så fall ordne etterpå viss det blir nødvendig!!!

 

Det var alt for i dag... håper på å få gjort en del i helgen...!!!

Lenke til kommentar
Målet er å lage en liten "hylle-pc" som skal passe inn i denne hyllen:

DSC04321.JPG

Hyllen er ikke særlig stor; kun ca 10x30x50 cm så utfordringen blir å få presset sammen komponentene nok!!

 

Den her kan du sikkert modde slik at du kan plassere den i fronten der så kan den blåse luft til kjøleren din visst du greier og modde den til det... Ps: Vet ikke om dette gir god kjøling!

post-132-1098991166_thumb.jpg

Endret av pcgutten
Lenke til kommentar

Har ikke hatt tid til å jobbe med kabinettet de siste dagene desverre... skal prøve å gjøre noe senere i dag, men det er ikke sikkert at jeg rekker det..

 

Anngående kjøling vil jeg først prøve å sette viftene inn i topplaten. Det blir i utgangspunktet ca en cm klaring over kabinettet så jeg tror lufttilgangen bør bli ok. er bare så vidt jeg får plass til viftene på sideveggene pga størrelsen... men det må jeg se litt mer på neste gang jeg jobber med det... Prosessoren er jo ikke akkuratt noe monster så den trenge ikke all verdens kjøling heller!!! Det er like viktig med vifte for psu i dette kabinettet!!

 

Jeg har moddet psu litt ja.. har tatt av dekselet slik at jeg sitter igjen med kun innmaten.. eneste som måtte loddes litt var kontaktene for stømkablen for å få løst disse fra dekselet... var veldig enkelt egentlig... har testet om den virker nå etterpå og det gjør den så det ser ut til at jeg fikk satt det sammen på riktig måte!!

Vurderte litt om jeg skulle skifte ut kjøleribbene med noen større og bedre for å slippe å kjøre viftene på fullt, men jeg har ikke funnet non kjøleribber som passer til formålet her hjemme og jeg gidder ikke å kjøpe så da får det heller bli litt mer viftestøy..... Å senke lydnivået kan kanskje bli neste prosjekt viss de blir for mye bråk!

 

Skal prøve å komme med en oppdatering så raskt som mulig, men det kan nok bli noen dager til er jeg redd.......

Lenke til kommentar

Fikk gjort en del i dag!!

Spikret sammen sidene og lagde noen "luftehull" i frontpanelet!!

DSC04331.JPG

 

Så var de å finne en topplate og å montere viftene og harddisken på denne... Plala jo å feste harddisken med strikk for å dempe vibrasjoner, men jeg fant ikke noen strikker som passet så jeg endte opp med å bare skru det hele fast i platen.... det henger godt og jeg synes ikke at det bråkte for mye heller!!

Viften i midten er styrt av en temperatursensor, men det var litt vanskelig å plassere sensoren så jeg tror ikke det ble helt slik det burde... har hvertfall ikke sett at viften har startet ennå... så jeg må nok skru av lokket og bytte om litt slik at den går hele tiden.... får se litt hvordan temperaturen på cpu er.....

DSC04335.JPG

 

når jeg først har luftehull i frontpanelet må jeg jo nesten ha lys inni!! så jeg fant noen gamle leds som jeg loddet sammen og plasserte foran hullene!! tviler på om de er helt bra å koble på den måten jeg har gjort, men det lyser og ingenting har gnistret eller luktet svidd ennå så jeg er fornøyd!!!

DSC04337.JPG

 

Til slutt ble kassen seende slik ut:

DSC04338.JPG

Skulle nok hatt viftegriller, men det ble faktisk bare 3-4 mm klaring over kassen så de blir rett og slett ikke plass....... (luftgjennomstrømningen er akseptabel likevel heldigvis!!!) Topplokket har jeg selvsagt skrudd på for lett å kunne åpne det senere... de fire skruene til venstre for den ene viften er til harddisken....

Når jeg så tok det inn og satte det på plass ble det sånn:

DSC04356.JPG

I mørket:

DSC04354.JPG

(Ikke veldig bra bilde.... men poenget er bare at dere skal se hvordan det ble med lysdiodene så det får holde!!)

 

Har fortsat igjen å lakkere og så må jeg se på det med den viften... men det får bli en annen dag... fikk ikke tid til det i dag.... vurderer en oppgradering med lcd skjerm og winamp-fjernkontroll (hammar.no) men de blir nok en stund til........

Må prøve å finne et greit jukebox-operativsystem også!!

Men av selve byggingen er det ikke mer igjen!!!!

 

Kommer noen oppgraderinger når jeg får somlet meg til å se på de ovenforstående tingene.........

Lenke til kommentar

fatters ville vært begeistra for den pc'en, det skal jeg love deg!

skikkelig stilig konsept, men jeg hadde nok lakka den viss den ikke skulle være hyllepc..

 

litt dumt med vifter på toppen da, men en kul data.

 

Ps. hadde vert kult hadde du dremla litt til de diode-lys-hullene der, slik at de ble smooth og sammenhengende, bare et tips asså :thumbup:

Lenke til kommentar

Må nok flytte litt på viftene ja.... vurdere å kutte bort MP3 hullene og sette inn slikt nett som man har i grillen på biler... lage en oval åpning eller noe.... så kan jeg sette en vifte bak der... har litt forskjellig nett som kan være aktuelt... ser om jeg finner noe man ikke ser så lett gjennom... Med såpass liten plass inni er delene såpass sammenpresset at det ikke er mye å se på.....

Eller så kan jeg dremle det slik at hullene blir sammenhengende... får se det litt ann...

Samme hva så må det i allefall lakkes så snart som mulig!!

 

Det bråker ikke ekstremt mye, men det er ikke veldig stillegående heller... må se om jeg finne noe gummi å feste harddisken med... og så må jeg prøve å lage noen viftekontrollere... den temperatursensoren som jeg brukte tror jeg bare jeg gir opp..... setter heller på noen manuelle kontrollere... pc'en skal jo bare brukes til mp3 så jeg tviler på at det blir så veldig varmt inni der!!! men strømforsyningen må selvsagt ha god kjøling uansett........!!

 

Jeg har ikke vært veldig nøye med utførelsen denne gang... det aller meste er jo skjult inni hyllen og pga spesifikasjonene blir ikke dette en pc jeg drar med meg på LAN....!! Så derfor er det egentlig bare frontpanelet jeg har gjort skikkelig....

Kommer tilbake med ny oppdatering så snart som mulig...!!

Lenke til kommentar

ble skikkelig bra det mp3 "merket" med det røde lyset bak.!

 

men får viftene nok luft når det er så liten klarering mellom kabinettet og hylla?!

vil nå tro det hadde vært bedre med en vifte i fronten (bak mp3 merket?) og en bak, så du fikk en fin gjennomstrømning.!

 

edit: etter litt mer studering av den siste posten din, så ser jeg jo at du har tenkt på dette.!

 

men for all del! ikke kutt bort mp3 merket da!!

bruk det som en grill liksom :love:

Endret av Noxy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...