Gå til innhold

AC3 og DTS ?


Anbefalte innlegg

Heisan. Jeg stresser noe sinnsykt med å få Ac3 og Dts lyd UT av Pc til aksternt anlegg.Det vil si jeg har et Creative soundblaster 5,1 kort og ønsker da å få Digitallyd ut. Jeg har enablet *digital sound* avmerkingen på avansert i lydpanel. Visst jeg putter i en Ac3 eller dts film i Dvd spilleren min så får jeg bare stereo lyd på dekoderen min (Harman kardon 5500) jeg bruker en coax kabel (75ohm) fra pc til decoder, denne tar sef digitale signaler. jeg trodde det var slik at visst jeg enablet digital ut så fikk jeg Ac3 og Dts men neida det får jeg ikke :( Jeg bruker mediaplayer 10 eller power Dvd, men visst jeg vil oppgradere til 5,1 signal til Mediaplayeren så må jeg betale for det... er det ikke mulig å få det til på annen måte ? Det er jo for F*** defor jeg kjøpte 5,1 kort... NOen som kan hjelpe meg ? Takknemlig for svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I PowerDVD må du velge "SPDIF out " under audio tab`en.

 

For å få digital ut fra media player kan du installere AC3 filter og i den velge "spdif out only" eller no sånt.

 

Det holder ikke å aktivere digital ut i lydkortdriveren, hvis jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Har digital dekoder for dts og DD i det ekterne anlegget??? Hvis du ikke har det og ikke har dts dekoder på lydkortet får du ikke dts, men DD dekoder er det vel på enten anlegget eller lydkortet!

 

Det du kan gjøre(hvis du ikke har gjort det alt) er å sette Power Dvd til SPDIF ut! Da går lyden bare i gjennom dvd programmet og skulle komme via digital ut til anlegget ditt og den dekoder det til DTS eller DD! På mitt anlegg (Logitech Z-680) trenger jeg ikke gjøre dette hvis jeg bruker DD, fordi Z-680 er et data-anlegg og kan ta imot dekodet lyd med tre kabler; front, rear og sub/center!

 

Dette burde fikse det! :thumbup:

 

 

Edit: ingen hadde svart da jeg begynte å skrive, ble langt...... ;)

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Dersom du har installert AC3 fiter må du gå inn der under kontrollpanel og sett f.eks 5.1 dersom det er det du har som høytaleroppsett.

AC3 filter (nyeste utgave) støtter også DTS

heisan. jeg har lastet ned filteret fra linken din, og valgt 5,1 på sound i kontrollpanel, men ingen Ac3 eller Dts lyd får jeg frem :( skjønner ikke hva som må til jeg

Lenke til kommentar
Har digital dekoder for dts og DD i det ekterne anlegget??? Hvis du ikke har det og ikke har dts dekoder på lydkortet får du ikke dts, men DD dekoder er det vel på enten anlegget eller lydkortet!

 

Det du kan gjøre(hvis du ikke har gjort det alt) er å sette Power Dvd til SPDIF ut! Da går lyden bare i gjennom dvd programmet og skulle komme via digital ut til anlegget ditt og den dekoder det til DTS eller DD! På mitt anlegg (Logitech Z-680) trenger jeg ikke gjøre dette hvis jeg bruker DD, fordi Z-680 er et data-anlegg og kan ta imot dekodet lyd med tre kabler; front, rear og sub/center!

 

Dette burde fikse det! :thumbup:

 

 

Edit: ingen hadde svart da jeg begynte å skrive, ble langt...... ;)

Hei.. takk for flott svar, og JA jeg har Ac3 og Dts dekoder på anlegget mitt så jeg trenger egentlig IKKE Ac3 eller Dts lyd for jeg har Dvd spiller på anlegget som støtter begge formatene.... MEN det er så irriterende å ikke få det til når jeg vet at jeg kunne brukt Dvd spilleren på Pc-en liksom :(

Men du har rett i det med Dts dekoder på lydkortet tror jeg faktisk ikke jeg har,men Ac3 decoder VET jeg at jeg har,men Harman Kardon receiveren min skal gå automatisk på Ac3 visst det får Ac3 signal osv ... men dette får jeg ikke til samme hva jeg gjør :cry:

Lenke til kommentar
I PowerDVD må du velge "SPDIF out " under audio tab`en.

 

For å få digital ut fra media player kan du installere AC3 filter og i den velge "spdif out only" eller no sånt.

 

Det holder ikke å aktivere digital ut i lydkortdriveren, hvis jeg husker riktig.

Hei har prøvd det du sier uten at det funker :(

Lenke til kommentar
Hvilken codec bruker du? Om du bruker ffdshow, så kan du prøve å gå inn å endre på ac3 innstillingene der, du har nemlig 3 valg under AC3.

vet ikke hvilken codec jeg bruker, men har ikke lastet ned noen annen codec enn den som er originalt i mediaplayer, det står Wma codec... jeg er bare en teit jente som IKKE skjønner :love: hehe men grrrrrr for irrrr

Lenke til kommentar
I ac3-filter må du velge SPDIF som output. (Du kan også velge digtal out (eller tilsvarende) direkte

i f.eks powerdvd eller windvd)

HEI.. Når jeg prøver å bruke Power Dvd så får jeg beskjed om : *You should copy Power Dvd,sim to power dvd folder* hva det betyr ANER jeg ikke, men det gjør hvertfall slik at jeg IKKE klarer å bruke Power Dvd playeren lenger .. hva må jeg gjøre ? vet du eller andre ?? :cry:

Lenke til kommentar

Er du helt sikker på at det lydsporet du forsøker å spiller virkelig er AC3?. Mange dvder (spesielt eldre) kom med default lydspor stereo og 5.1 lyd måtte velges spesifikt. Isåfall bør du dobbeltsjekke at du har koblet riktig utgang på lydkortet (altså den digitale).

Endret av loonqawl
Lenke til kommentar
Er du helt sikker på at det lydsporet du forsøker å spiller virkelig er AC3?. Mange dvder (spesielt eldre) kom med default lydspor stereo og 5.1 lyd måtte velges spesifikt.

Jada det er nye filmer som Torque og Spartan osv disse spiller Ac3 og Dts lydspor i min Dvd spiller som er til stereoanlegget mitt... har akkurat brent disse med Dvd shrink 3,2 virker helt perfekt UTENOM at jeg IKKE får noe annet enn stereo ut fra Pc, samme hvilken film jeg putter i ...

Lenke til kommentar

Har du noe annet enn DVD film med AC3 lydspor? f.eks en .avi film du kan teste med? Du kan bruke ett program som G-Spot til å finne ut om en film har AC3 lyd dersom du ikke vet det fra før.

 

Vet ikke om det skal ha noe å si, men under kontroll panel og speakers kan du også til windos velge høytaleroppsett, men tror det blir bytte automatisk.

Lenke til kommentar

Ok!

Jeg har Soundblaster Audigy 2 koblet via digital utgang til coaxial inngang på min Yamaha RXV-1000. Funker fett med DD 5.1 og DTS.

 

Her er hva du må gjøre:

I arkfanen "Main" i AC3 filter huker du av for SPDif (disabled).

Så går du til arkfanen "System". Der huker du av for AC3 og DTS under "Use AC3filter for..." og huk også av for SPDif passthrough for AC3 og DTS.

Pass på at det står sort prikk i "Prefer AC3filter" og "Use Direct Sound as default audio renderer".

 

Gå så til Creative AudioHQ under Creative i programmenyen.

Dobbeltklikk på Device Controls.

I arkfanen "Decoder" huker du av for SPDif.

Tilslutt passer du på at SPDif er valgt i arkfanen "audio" under "Configuration" i PowerDVD.

 

Jeg bruker Media Player Classic til alt av video avspilling. Fungerer fett med AC3 5.1 og DTS både fra DivX, Xvid og DVD.

Media Player Classic kan du laste ned foreksempel HER!

 

Håper dette hjelper deg å løse problemet.

 

mvh Sindre

Endret av Spurs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...