Xanitra Skrevet 22. oktober 2004 Skrevet 22. oktober 2004 (endret) I en artikkel i dagbladet. http://www.dagbladet.no/kunnskap/2004/10/2...8433#1098448433 blir det snakket om virkningen av støy og at vi faktisk kan dø av det. Men er dette støy vi utsetter oss for frivillig også? Jeg skrur gjerne på sub-wooferen på full fres, og høytalerne opp noen nivå når jeg hører favoritt låta på radioen, eller på playlista (for de med PC.) Så da utsetter jeg meg selv for et lydnivå som andre synes er forferdelig, men som jeg ikke synes er ubehagelig i det hele tatt. Men er dette også støy? edit: skriveleif. Endret 22. oktober 2004 av Xanitra
Goophy Skrevet 22. oktober 2004 Skrevet 22. oktober 2004 Støy er vel bare en betegnelse på uønsket lyd... Du dør nok ikke av "høy" musikk, men nedsatt hørsel er lett å få. Har selv 27% nedsatt hørsel, pga. mye og veldig høy musikk... (Stort sett konserter osv., men sikkert noe hjemme også).
lodott Skrevet 22. oktober 2004 Skrevet 22. oktober 2004 Man kan dø av høy musikk/lyder om det bare er høyt nok.
endrebjo Skrevet 22. oktober 2004 Skrevet 22. oktober 2004 Man kan dø av høy musikk/lyder om det bare er høyt nok. Lufttrykket fra sub'en slår luften ut av deg og du dør av oksygenmangel
Nemzo Skrevet 22. oktober 2004 Skrevet 22. oktober 2004 (endret) Jeg er veldig sensetiv for støy, selv om eg alltid har hatt nedsatt hørsel på grunn av veske på mellomøret. Jeg syns at vennene mine spiller altfor høy musikk, og hver gang lyden blir hoy skvetter jeg. Men det skal mye støy til for å drepe meg Edit: skriveleif Endret 22. oktober 2004 av Nemzo
Frohman Skrevet 22. oktober 2004 Skrevet 22. oktober 2004 tror man skal ha fett anlegg om man skal dø av støy ja hehe... trenger noe større enn lille kassa av en sub jeg har iallefall
Acrid Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 Om man står 500m fra en middels stor atomeksplosjon så dør man av lyden leste jeg i vitenskapens svar på Se&Hør, Illustrert Vitenskap...
JoeDohn Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 Kan jo dø av ren lyd også (type ikke støy), hvis man "hører" en tone på 8,5 hertz (man hører den jo ikke, men lyden er der for det) høyt nok så tar det ikke lang tid før man ligger død på bakken i og med at 8,5 hertz er ressonansverdien til hjernen. (Med andre ord vil hjernen begynne å skvalpe rundt inne i kraniet, noe den ikke kan gjøre spesielt lenge før både det ene og det andre går i stykker.) Er vel ikke lyden man dør av, men som nevnt lufttrykket.
ballemann Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 hører du på noe over 192db, kan hjerte ditt skifte rytme.. -->
Goophy Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 Klarer du å høre på noe med 192dB i mer enn 2 sekunder er du spesiell...
bfisk Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 Om man står 500m fra en middels stor atomeksplosjon så dør man av lyden leste jeg i vitenskapens svar på Se&Hør, Illustrert Vitenskap... Om man står 500m fra en middels stor atomeksplosjon har man vel egentlig dritt seg uansett
JoeDohn Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 Klarer du å høre på noe med 192dB i mer enn 2 sekunder er du spesiell... Enten personen, eller vedkommendes trommehinner og andre øre-organer. :\
aadnk Skrevet 23. oktober 2004 Skrevet 23. oktober 2004 Om man står 500m fra en middels stor atomeksplosjon har man vel egentlig dritt seg uansett Ja, men hvis man formodelig skulle greie å gjenskape lydstyrken uten den etterkommende eksplosjonen, ville man fremdeles ikke overlevd. Høye lyd-frekvenser er forresten mer skadelig enn lave.
siixx0 Skrevet 25. oktober 2004 Skrevet 25. oktober 2004 Klarer du å høre på noe med 192dB i mer enn 2 sekunder er du spesiell... Nei, du er ikke spesiel, fordi så høy lyd kan kun beskrives med en atom bombe, og står du nermed nok, kan du DØ av lyden
Goophy Skrevet 25. oktober 2004 Skrevet 25. oktober 2004 Klarer = ikke dø. Forstår man nå? Dessuten var det jo inneforstått at lyden var 192dB ved en selv. Så distanser er vel ikke vits i å nevne. Høyt er det nok uansett...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå