Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Krysset fiber (1000Mbit)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Tviler på at vanlige butikker har sånt liggende.

Ok. Det jeg trodde :(

Noen som kan gi meg link til en krysset kabel som er 10m til en rimelig pris fra en nettbutikk?

MÅ takle hastigheter opp til 1000Mbit :)

Endret av Gef
Skrevet
Selger de krysset fiberkabel, 1000Mbit, på Clas Ohlson? bare lurer...

Orker ikke å bestille fra nettet.

øh vafforno? krysset fiberkabel? hva i all verden mener du?

mener du vanlig nettverkskabel eller mener du virkelig _Fiber_?

Skrevet
Selger de krysset fiberkabel, 1000Mbit, på Clas Ohlson? bare lurer...

Orker ikke å bestille fra nettet.

øh vafforno? krysset fiberkabel? hva i all verden mener du?

mener du vanlig nettverkskabel eller mener du virkelig _Fiber_?

Jeg mener en fiberkabel som du kan bruke mellom to maskiner...sikkert ikke krysset, men ivertfall som kan brukes uten hub eller switch...går vel sikkert med vanlig fiberkabel.

Skrevet
Er ikke det at fiber er mitt sterke område men, Her er det noen kabler.

Hvilket nettverkskort kjører du din galne man? :hmm:

1000Mbit. Klarer Cat5 eller 6 kabler den hastigheten?

dette er ikke mitt område, så jeg spør sikkert litt dumt.

Skrevet (endret)
Vanlig krysett cat5 kabel går på Gigabit. Har prøvd og fikk 30 Mb\sek.

Da var det vel hd'en som sinket farten?

btw. hva med Cat6?

Endret av Gef
Skrevet

vanlig TP-kabel er _IKKE_ fiberkabel.

Fiberkabler er kabler med "glass" inni som transporterer lys.

TP (Twisted Pair) er kobberkabler..

Cat5 skal i teorien klare 1000mbps siden de har like mange par som Cat5e, men de er ikke sertifisert for det. er jo snakk om at de skal klare 1000mbps i 100 meter for å bli sertifiserte.

Skrevet

Ta det med en liten klype salt, men jeg mener bestemt at alle 1 gbit-kort "auto-senser" (automatisk oppdager) at den trenger krysset kabel og krysser internt. Mine 2 gbit-kort gjør iallefall dette. Dette gjør at du ikke trenger noen krysset kabel for å koble sammen 2 maskiner uten hub/switch med 2 stykk gbit-nettverkskort.

Regner med at andre på forumet kan bekrefte/avkrefte om alle kort har denne funksjonen.

Wolverine

Skrevet

"Alle" kort har ikkje denne funksjone, men dei fleste nye som blir solgt klarer det heilt fint.

Ein NIC som takler Gbit er oftest såpass nytt at det klarer auto-MDIX..

Skrevet

..og hvis det er fiber-gb-kort Gef har, holder det med èn vanlig fiberkabel (med de rette kontaktene, finnes mange forskjellige). Siden fiber bruker èn til Rx og èn til Tx, trengs det ikke å "krysse" den.

Skrevet

krysset fiberkabel som skal kalre hastigheter opp til 1000mbit/s?? fiber klarer nesten 250 000 mbit/s! dessuten tror jeg ikke krysset kabel finnes, du må ha 2 kabler.

krysset cat5 kalrer Gb. du får ikke mer enn 30MB(ja, MB ikke Mb) grunnet harddisken ikke klarer mer. med gode harddisker på mottaker og sender vil du få bedre, men gjennomsnitt vil nok ligge på 30MB/s.

om du har 2Gb kort du vil linke sammen hjemme, holder en krysset cat5, eller skal du innom en hub/switch/router trenger du en rett (ukrysset)

Skrevet
krysset fiberkabel som skal kalre hastigheter opp til 1000mbit/s?? fiber klarer nesten 250 000 mbit/s! dessuten tror jeg ikke krysset kabel finnes, du må ha 2 kabler.

krysset cat5 kalrer Gb. du får ikke mer enn 30MB(ja, MB ikke Mb) grunnet harddisken ikke klarer mer. med gode harddisker på mottaker og sender vil du få bedre, men gjennomsnitt vil nok ligge på 30MB/s.

fiber har ingen øvre grense på hastigheten, jo tynnere kabler jo raskere overføring.

fiber trenger 2 kabler for å sende og ta imot signaler, den kan ikke sende og ta imot på samme kabel..

krysste cat5 kabel er ikke godkjennt for 1000mbit nei, det funker med cat5, men det er cat5e og opp som er godkjennte til 1000mbit

tviler forresten på at trådstarter har mulighet til å bruke fiber rett inn på maskinen...

Skrevet

Jeg har vanlig Gblan kort som er 1000Mbit. Har en raptor disk som (ifølge kilder) skal klare 150MB/s...Den andre maskinen kjører også raptor og 1000Mbit nettverkskort. Da skal det vel ikke være noen andre begrensninger?

Har en krysset Cat5 kabel, men sist vi koblet maskinene sammen, stod det at jeg og han var koblet til 100Mbit på nettverksikonet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...