Gå til innhold

Bluecom lanserer IP-telefoni


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du ringer support hos Bluecom så er ventetiden som regel to ringesignaler.. Kan man si det samme om Telio?

 

Dessuten- hvis man ringer veldig lite, kan det jo sikkert lønne seg med Bluecom. Er ikke sikker på at vi ringer for mer enn 50 kroner i måneden hjemme hos oss. Videre kommer alt på en regning, og da slipper man to faktureringsgebyr osv.. Tror dette er et bra tilbud for mange, jeg!

hvorfår skule jeg ringe kundeserice alt virke jo som det skal :D

 

di trenger jo nesten ikke kundeservice

Lenke til kommentar
Hvor mye av linjen bruker ip-telefoni? Jeg har tross alt kun 256 kbps ut linje. Vil nedlastningslinjen bli kvelt pga at noen snakker på telefonen?

Vel mange sier at det holder ,men jeg har snakket med nøytrale folk som har greie på dette og de sier at en bør ha en linje på min 450 -500 kpbs for å sikre kvaliteten , så bør routeren din ha prioritet for telefon eller at du har en switjs med denne funksjonen .

Lenke til kommentar
Hvor mye av linjen bruker ip-telefoni? Jeg har tross alt kun 256 kbps ut linje. Vil nedlastningslinjen bli kvelt pga at noen snakker på telefonen?

Vel mange sier at det holder ,men jeg har snakket med nøytrale folk som har greie på dette og de sier at en bør ha en linje på min 450 -500 kpbs for å sikre kvaliteten , så bør routeren din ha prioritet for telefon eller at du har en switjs med denne funksjonen .

Et spørsmål angående dette med prioitet for telefon. Har QoS på switchen, men har det noe å si i praksis? Det jeg tenker på er at jeg har en 2.4Mb linje fra NGT og selv om jeg bruker hele linjen vil switchen ha plenty med kapasitet (100Mb switch). Så lenge netopia routeren ikke har QoS så er vi vel egentlig like langt...eller er jeg på viddene her?

Lenke til kommentar
Hvor mye av linjen bruker ip-telefoni? Jeg har tross alt kun 256 kbps ut linje. Vil nedlastningslinjen bli kvelt pga at noen snakker på telefonen?

Vel mange sier at det holder ,men jeg har snakket med nøytrale folk som har greie på dette og de sier at en bør ha en linje på min 450 -500 kpbs for å sikre kvaliteten , så bør routeren din ha prioritet for telefon eller at du har en switjs med denne funksjonen .

Et spørsmål angående dette med prioitet for telefon. Har QoS på switchen, men har det noe å si i praksis? Det jeg tenker på er at jeg har en 2.4Mb linje fra NGT og selv om jeg bruker hele linjen vil switchen ha plenty med kapasitet (100Mb switch). Så lenge netopia routeren ikke har QoS så er vi vel egentlig like langt...eller er jeg på viddene her?

Med prioritet menes vel at den prioriterer telefonen uansett annen trafikk på lijen , det kan feks være at linjekapasiteten din er lavere enn det du abbonerer på på grunn av feks stor trafikk , dårlige linjer osv . Da vil telefonen uansett komme først og er det da ikke nok kapasitet til den er det andre ting som blir bremset opp menst du snakker .

Spiller ingen rolle om du har en switch på 10 eller 100 , den fordeler hva linja de gir om switchen klarer 100 så er det maks ikke at den gir deg det , da den ikke kan gi mer enn linja .

Du sier du har en 2,4 mb linje , la oss si du har flere ting på nedlasting som bruker feks 2,0 mb , så ringer telefonen og den trenger 0,5 mb , da har du bare 0,4 så istedenfor at telefonlinja skal redusere kvaliteten så tar den 0,1 fra det andre slik at det blir redusert tilsvarende .

Håper du skjønner hva jeg mener .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Er ikke så helt sikker at det er så ille jeg.

Det kommer vel an på hvor mye du ringer, og husk at 99,- for IP-telefoni er inkludert blodsuger-avgiften man får når man ikke har fasttelefon. Denne er på 60,- hos de fleste ADSL-leverandørene.

 

Bluecom inkl. IP-telefoni:

Hvis jeg f.eks. antar at jeg har hver dag har 2 utgående telefonsamtaler i totalt 20min betaler jeg ca. kr. 110,-/mnd (til fastelefon på kveldstid)

Jeg velger 850/384-linjen + VoIP (349,-+99,-) slik at totalprisen for abonnement og tellerskritt blir

kr. 558,-/mnd

 

med Telenor Online/Telio:

704/128 : 349,-

+ tillegg for ikke fasttelefon: 60,-

Telio: 159,-/mnd

Totalpris: 568,-/mnd

 

med Tiscali/Telio:

704/128: 329,-

+ tillegg for ikke fasttelefon: 60,-

Telio: 159,-/mnd

Totalpris: 548,-

 

med Nextgentel/Telio

800/256: 328,-

+ tillegg for ikke fasttelefon: 60,-

Telio: 159,-/mnd

Totalpris: Kr. 547,-

 

Med bluecom får jeg en raskere linje, én faktura, teoretisk bedre kvalitet på tale, bedre sikkerhet, kundeservice som svarer.

I tillegg ringer jeg mindre enn i eksempelet (det er 10t/mnd snakking i eksempel og det hender at jeg blir oppring også) og skal ha den tregeste linjen....

Har man ikke ADSL-bredbånd (kabel-tv etc), eller ringer MYE blir det selvfølgelig annerledes, og jeg har ikke giddet å sammenligne etablering etc.

Jeg jobber ikke i bluecom (jeg har ISDN og prøver bare å overtale kona til å få ADSL)

 

Er det noe jeg glemmer???

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o
med Nextgentel/Telio

800/256: 328,-

+ tillegg for ikke fasttelefon: 60,-

Telio: 159,-/mnd

Totalpris: Kr. 547,-

 

Hvis du går vekk fra Alpha 800(som koster ekstra 60kr mnd.) og velger Bravo 1200/384 Kbps får du en kjappere linje og til samme pris.

 

Sammenligner du det med blucom kommer du fram til at NGT/Telio er et bedre tilbud.

Lenke til kommentar
Med prioritet menes vel at den prioriterer telefonen uansett annen trafikk på lijen , det kan feks være at linjekapasiteten din er lavere enn det du abbonerer på  på grunn av feks stor trafikk , dårlige linjer osv . Da vil telefonen uansett komme først og er det da ikke nok kapasitet til den er det andre ting som blir bremset opp menst du snakker .

Spiller ingen rolle om du har en switch på 10 eller 100 , den fordeler hva linja de gir om switchen klarer 100 så er det maks ikke at den gir deg det , da den ikke kan gi mer enn linja .

Du sier du har en 2,4 mb linje , la oss si du har flere ting på nedlasting som bruker feks 2,0 mb , så ringer telefonen og den trenger 0,5 mb , da har du bare 0,4 så istedenfor at telefonlinja skal redusere kvaliteten så tar den 0,1 fra det andre  slik at det blir redusert tilsvarende .

Håper du skjønner hva jeg mener .

Er med på det du sier, men det jeg mener er at om jeg har QoS på switchen så hjelper det lite ettersom jeg ikke har QoS på routeren. NGT har vel ikke QoS? Slik jeg ser det så blir telefonsamtalen min prioritert i switchen, men når den kommer til routeren så går den sammen med resten (ikke prioritet). Eller har NGT fått QoS nå?

Lenke til kommentar
Hvis du går vekk fra Alpha 800(som koster ekstra 60kr mnd.) og velger Bravo 1200/384 Kbps får du en kjappere linje og til samme pris.

 

Helt enig. Jeg har ikke gått i dybden på NGT sine tilbud da jeg ikke har tilgang til denne leverandøren....men jeg hadde et par andre argumenter bortsett fra pris ;)

 

 

Tja jeg har 2 mb linje for 470.- + Telio for 159.- = 629.-

Da har jeg ingen telefonregninger .

Betaler heller ikke de 60.- kr da jeg er på et trådløst nettverk som er helt uavhengig av andres linjer , heldigvis .

 

Ikke alle er like heldige som deg. Nevnte vel også det med at det er ADSL-kunder som plages med 60,--avgiften.

 

 

Bluecom er fortsatt mitt beste tilbud!

(ikke "ræva" "suggen" etc. ;) )

Lenke til kommentar
Er med på det du sier, men det jeg mener er at om jeg har QoS på switchen så hjelper det lite ettersom jeg ikke har QoS på routeren. NGT har vel ikke QoS? Slik jeg ser det så blir telefonsamtalen min prioritert i switchen, men når den kommer til routeren så går den sammen med resten (ikke prioritet). Eller har NGT fått QoS nå?

1. NGT har QoS i nettet sitt, etablert ifm. at de selv introduserer IP-telefoni i disse dager. Om de kun gir prioritet til telefoni-trafikk fra egne kunder eller om det gjelder alle IP-telefoni-kunder (f.eks. Telio over NGT-linje) vet jeg ikke. Usikker på om det lar seg gjøre på en lett måte å skille mellom telefoni-trafikk fra egne/andre kunder.

 

2. Cayman 3351-ruteren, som jeg har, har hvertfall en slags QoS, selv om IPv4 ikke har god støtte for dette. Ref: http://relativt.net/forum/ftopic609.html&s...2d3bcf8faec323f

 

3. Det vil uansett hjelpe at switchen din har QoS. Switchen vil ikke få lov til å sende pakker til ruteren raskere enn ruteren klarer å videresende disse pakkene (dvs. en liten stund går det, men så vil ruteren "bremse" trafikken når den ikke klarer å holde mer data i egen buffer), så "linjen" mellom ruteren og switchen er indirekte begrensen av uthastigheten din, selv om switchen i teorien kunne klart høyere hastigheter (på samme måte som nettverkskortet i PC-en din også indirekte er begrenset av uthastigheten din, selv om du har et 100 Mbit nettverkskort). Når switchen mottar data fra PC-ene dine og IP-telefonen (eller adapteret) samtidig, og raskere enn den får lov å sende data til ruteren, så vil den alltid prioritere å sende trafikk fra IP-telefonen før trafikk fra PC-ene dine, selv om data fra PC-ene dine har stått i kø lenge (vi snakker om millisekunder her, men likevel).

 

Edit:

4. Hvis ruteren ikke har QoS, så betyr det at den sender data videre i samme rekkefølge som den får dem. Dersom switchen din allerede har sørget for å stokke om på rekkefølgen slik at telefoni-trafikk alltid ankommer ruteren først, så spiller det egentlig ikke så mye rolle om ruteren har QoS eller ikke. :)

Endret av Pureblade
Lenke til kommentar
3. Det vil uansett hjelpe at switchen din har QoS. Switchen vil ikke få lov til å sende pakker til ruteren raskere enn ruteren klarer å videresende disse pakkene (er liten stund går det bra, men så vil ruteren "bremse" trafikken når den ikke klarer å holde mer data i egen buffer), så "linjen" mellom ruteren og switchen er indirekte begrensen av uthastigheten din, selv om switchen i teorien kunne klart høyere hastigheter (på samme måte som nettverkskortet i PC-en din også indirekte er begrenset av uthastigheten din, selv om du har et 100 mbit nettverkskort). Når switchen mottar data fra PC-ene dine og IP-telefonen (eller adapteret) raskere enn den får lov å sende data til ruteren, så vil den alltid prioritere å sende trafikk fra IP-telefonen før trafikk fra PC-ene dine, selv om data fra PC-ene dine har stått i kø lenge (vi snakker om millisekunder her, men likevel).

 

Edit:

4. Hvis ruteren ikke har QoS, så betyr det at den sender data videre i samme rekkefølge som den får dem. Dersom switchen din allerede har sørget for å stokke om på rekkefølgen slik at telefoni-trafikk alltid ankommer ruteren først, så spiller det egentlig ikke så mye rolle om ruteren har QoS eller ikke. :)

Dette høres jo fornuftig ut. Når jeg bruker linjen min max har jeg ca 300KB/s i ned hastighet. Hvis jeg da ringer med ip telefonen seg jeg i Netlimiter at hastigheten dropper til rundt 250-270KB/s.

 

Kan ellers føye meg inn i rekken av Telio brukere som er meget fornøyd. Har hatt dette i 6 månder nå og kan ikke klage på kvaliteten, samt at telefonregningen er blitt mye mindre. :w00t:

 

Er glad jeg er kvitt telenor.

Lenke til kommentar
3. Det vil uansett hjelpe at switchen din har QoS. Switchen vil ikke få lov til å sende pakker til ruteren raskere enn ruteren klarer å videresende disse pakkene (er liten stund går det bra, men så vil ruteren "bremse" trafikken når den ikke klarer å holde mer data i egen buffer), så "linjen" mellom ruteren og switchen er indirekte begrensen av uthastigheten din, selv om switchen i teorien kunne klart høyere hastigheter (på samme måte som nettverkskortet i PC-en din også indirekte er begrenset av uthastigheten din, selv om du har et 100 mbit nettverkskort). Når switchen mottar data fra PC-ene dine og IP-telefonen (eller adapteret) raskere enn den får lov å sende data til ruteren, så vil den alltid prioritere å sende trafikk fra IP-telefonen før trafikk fra PC-ene dine, selv om data fra PC-ene dine har stått i kø lenge (vi snakker om millisekunder her, men likevel).

 

Edit:

4. Hvis ruteren ikke har QoS, så betyr det at den sender data videre i samme rekkefølge som den får dem. Dersom switchen din allerede har sørget for å stokke om på rekkefølgen slik at telefoni-trafikk alltid ankommer ruteren først, så spiller det egentlig ikke så mye rolle om ruteren har QoS eller ikke. :)

Dette høres jo fornuftig ut. Når jeg bruker linjen min max har jeg ca 300KB/s i ned hastighet. Hvis jeg da ringer med ip telefonen seg jeg i Netlimiter at hastigheten dropper til rundt 250-270KB/s.

 

Kan ellers føye meg inn i rekken av Telio brukere som er meget fornøyd. Har hatt dette i 6 månder nå og kan ikke klage på kvaliteten, samt at telefonregningen er blitt mye mindre. :w00t:

 

Er glad jeg er kvitt telenor.

Velkommen i klubben :thumbup:

Lenke til kommentar
Er ikke så helt sikker at det er så ille jeg.

Det kommer vel an på hvor mye du ringer, og husk at 99,- for IP-telefoni er inkludert blodsuger-avgiften man får når man ikke har fasttelefon. Denne er på 60,- hos de fleste ADSL-leverandørene.

 

Bluecom inkl. IP-telefoni:

Hvis jeg f.eks. antar at jeg har hver dag har 2 utgående telefonsamtaler i totalt 20min betaler jeg ca. kr. 110,-/mnd (til fastelefon på kveldstid)

Jeg velger 850/384-linjen + VoIP (349,-+99,-) slik at totalprisen for abonnement og tellerskritt blir

kr. 558,-/mnd

Trodde NGT ikke krevde aksessavgift for dem uten fasttelefon, jeg slipper i alle fall det...

 

Dersom du ringer svært lite så kan det sikkert være noen kroner å velge Bluecom sin løsning fremfor Telio, men da tror jeg faktisk det beste alternativet er å få seg et bedre mobilabonnement og droppe fasttelefon helt...

 

For alle andre suger tilbudet maksimalt sammenlignet med Telio. (punktum)

 

10% billigere enn Telenor på tellerskritt!!! Latterlig, tellerskritt tilhører forrige århundres forretningsmodell. Bluecom kommer til å slite hardt med å få kunder til det råtne tilbudet der og nå kommer dessuten gigantene Telenor og NGT ut med IP telefoni i løpet av nærmeste tid.

Lenke til kommentar
Trodde NGT ikke krevde aksessavgift for dem uten fasttelefon, jeg slipper i alle fall det...

Dette ble opplart i en tidligere post. Kun Alpha 800 har avgiften, ikke Bravo etc.

 

Dersom du ringer svært lite så kan det sikkert være noen kroner å velge Bluecom sin løsning fremfor Telio, men da tror jeg faktisk det beste alternativet er å få seg et bedre mobilabonnement og droppe fasttelefon helt...

Jeg er kanskje litt gammeldags, men jeg ønsker ikke det skal bli dyrere å ringe til meg. (Bestemor skal slippe å ringe et dyrt mobilnummer)

 

Som nevnt liker jeg også tanken på bl.a. sikker og dedikert kanal for taletrafikk. Har lest flere poster der det fortelles at store nedlastninger er startet og telefonen ringer. Og at dette har medført hakking/tidsforsinkelser.

Dere som ikke har de tregeste linjene har sikkert ikke dette problemet, men jeg trenger kun en en linje for e-post, nettbank etc.

 

Har fått en del argumenter, men det er kun kombinasjonen NGT/Telio som kanskje er bedre. (hvis man ser bort fra QoS og én faktura etc)

Lenke til kommentar
Trodde NGT ikke krevde aksessavgift for dem uten fasttelefon, jeg slipper i alle fall det...

Dette ble opplart i en tidligere post. Kun Alpha 800 har avgiften, ikke Bravo etc.

 

Dersom du ringer svært lite så kan det sikkert være noen kroner å velge Bluecom sin løsning fremfor Telio, men da tror jeg faktisk det beste alternativet er å få seg et bedre mobilabonnement og droppe fasttelefon helt...

Jeg er kanskje litt gammeldags, men jeg ønsker ikke det skal bli dyrere å ringe til meg. (Bestemor skal slippe å ringe et dyrt mobilnummer)

 

Som nevnt liker jeg også tanken på bl.a. sikker og dedikert kanal for taletrafikk. Har lest flere poster der det fortelles at store nedlastninger er startet og telefonen ringer. Og at dette har medført hakking/tidsforsinkelser.

Dere som ikke har de tregeste linjene har sikkert ikke dette problemet, men jeg trenger kun en en linje for e-post, nettbank etc.

 

Har fått en del argumenter, men det er kun kombinasjonen NGT/Telio som kanskje er bedre. (hvis man ser bort fra QoS og én faktura etc)

Da bruker de feks en switch av merket SMC , disse har prioritet for telefon , problemet er dermed løst . :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

 

Bluecom inkl. IP-telefoni:

Hvis jeg f.eks. antar at jeg har hver dag har 2 utgående telefonsamtaler i totalt 20min betaler jeg ca. kr. 110,-/mnd (til fastelefon på kveldstid)

Jeg velger 850/384-linjen + VoIP (349,-+99,-) slik at totalprisen for abonnement og tellerskritt blir

kr. 558,-/mnd

 

med NGT /Telio:

1200/384 : 398,-

ingen tillegg for ikke fasttelefon:

Telio: 159,-/mnd

Totalpris: 557,-/mnd

 

med NGT /IP24:

1200/384 : 398,-

20min/2 samtaler pr. dag ca 60kr

ingen tillegg for ikke fasttelefon:

IP24: 0,-/mnd

Månedlig fakturaavgift 15kr

Totalpris: 475,-/mnd

 

Men en stor ulempe med Bluecom er at vist du vil bytte internett leverandør får du ikke beholde IP telefonen fra dem???.. somregel koster en del 100 lapper å få seg ny leverandør av telefon..

Blir dyrt i lengen..

Endret av taz
Lenke til kommentar

Synes ikke IP-telefoni prisene er modne nok ennå til å satse på.

 

Har NGT ADSL. IP tilbudet deres smaker ikke. Generellt ser det ut som at NGT er forsiktige med å sette pris på produktet til for billig i starten. Men hvor mye de setter prisen ned etterhvert er jo usikkert. Da er det enten bare å vente, eller satse på noe annet..

 

Bluecom tilbudet er også for dyrt.

 

Skype som er en software løsning ser ut som noe som har potensiale, men mangel av et fysisk telefonrør å holde i som ikke krever PC'en påskrudd er negativt.

 

Har sett at noen apparater fra USA som kan plugges rett i bredbåndsruteren ser spennende ut. Men å kjøpe slikt apparat i Norge er svindyrt. Og å importere ett er vel heller ikke så billig.

 

Og et annet poeng. Kan ikke noen hoste opp et ISDN til bredbåndsadapter i det minste (snart) ? :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...