Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Dette har ikke noe med linux å gjør men jeg fant ingen andre steder å legge posten.

 

Jeg har akkurat begynnt å lære meg c++ og har funnet meg en bok på biblioteket som går gjennom dette enkelt og greit, men det jeg ikke sjønner er hvorfor alle oppgavene jeg får i boka er matte oppgaver, dette er den første oppgaven:

 

#include <iostream>

using namespace std;

int main()

{

;int tall1;

;int tall2;

;int sum;

 

cout << "Skriv to heltall med mellomrom mellom: ";

cin >> tall1 >> tall2;

sum = tall1 + tall2;

cout << "Summen blir: " << sum << endl;

return 0;

} // main

 

Dette er forså vidt greit for meg, men jeg vil vite hvorfor det bare er matte oppgaver, jeg har kommet litt lenger enn denne oppgaven nå da men, jeg har bladd litt i boka og sett at det er slike matte oppgaver hele veien.

 

MVH

En nyskjerrig Strike8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sidan programmeringspråk i utgangpunktet kjem frå matematisk tradisjon, så er det enkelt å vise grunnprinsippa i programmeringsspråket gjennom å vise matematiske utrekningar som ein programmerer sjølv.

 

Flytter poste over til generell programmering då det ikkje er eit *nix spørsmål.

Lenke til kommentar

Er det noe jeg ikke har fått med meg, eller må jeg kjøpe visual c++ eller noe for å få skrive c++?

Å skrive små programmer på linux koster da ingen verdens ting.

 

edit: hvis dere mener at pcen er kalkulatoren så må det ha vært tidenes dårligste spøk.

Endret av LoS
Lenke til kommentar

edit: hvis dere mener at pcen er kalkulatoren så må det ha vært tidenes dårligste spøk.

Hvorfor det? PCen din ER en avansert kalkulator, uansett om du liker det eller ikke. Kan du nevne en eneste ting den kan gjøre som ikke innebærer regning? (Se bort i fra bokstøtte, lyskilde, fotviler, varmekilde, hybelkaninfelle, moring, kaffekoppholder, etc. etc.)

Lenke til kommentar
hvis dere mener at pcen er kalkulatoren så må det ha vært tidenes dårligste spøk.

 

Hehe, det er sant!

Prosessoren kan i utgangspunktet kun addere tall, de fleste funksjoner er bygget utifra det og logiske kretser.

 

Subtraksjon er addisjon med negative tall(!x-1), multiplikasjon er addisjon flere ganger over, ikke spør engang hvordan de har fått til divisjon, for det aner jeg ikke.

 

:)

Lenke til kommentar
Subtraksjon er addisjon med negative tall(!x-1), multiplikasjon er addisjon flere ganger over, ikke spør engang hvordan de har fått til divisjon, for det aner jeg ikke.

Divisjon er subtraksjon flere ganger over. Hvis du f.eks. skal dele 7 på 2 så teller du hvor mange ganger du kan trekke 2 fra 7 før det du sitter igjen med er mindre enn 2. Antall ganger du har trukket 2 fra 7 er da svaret (dvs. 3). Det du sitter igjen med er resten (1).

Endret av runeb
Lenke til kommentar

Multiplikasjon og divisjon skjer med henholdsvis "shift and add" og "shift and subtract" algoritmer (www.google.com viser hvordan), ikke bare ved å kjøre i loop og legge til/trekke fra.

 

Alt som skjer i en elektronisk datamaskin er bygget opp av bitvise NAND porter, så uansett hvor fancy ting er på toppen kan alt reduseres til enkle logiske utrykk ved bruk av kun én operator :cool: Basisferdigheter i matte må være på plass hvis man skal bli flink programmere ja...

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

#include <iostream>
using namespace std;
int main()
{
WTF?-> ;int tall1; 
WTF?-> ;int tall2; 
WTF?-> ;int sum;

 cout << "Skriv to heltall med mellomrom mellom: ";
 cin >> tall1 >> tall2;
 sum = tall1 + tall2;
 cout << "Summen blir: " << sum << endl;
 return 0;
} // main

 

de semikoloene er jo ganske unødvendige da... sto de i læreboka? Isåfall er det den råtneste boka jeg har sett.

Lenke til kommentar

En god måte å lære seg hvordan en cpu funker på er å ta en titt på LC2 (little computer 2). Det er en emulering av en tenkt risc prosessor som har 16 kommandoer totalt, noe mindre enn hva x86 Cpu'er kan skilte med. Men du kan likevel klare de aller fleste oppgaver med denne. Riktignok med en god del krumsrpring i assembler eller maskinkode for de som virkelig vil leke hardcore. På toppen av dette kan du laste ned det fulle diagrammet over CPU'en, og det er faktisk ikke så komplisert. Utifra dette er det ikke vanskelig å se at en datamaskin er en kalkulator. Noe mer avansert en kalkulatoren man bruker på skolen, men likefult en kalkulator. Og når det kommer ned til det, så er det ikke mye den "egentlig" kan. AND, OR, NOT er vel de basic tingene du trenger. Faktisk viser DeMorgans Law at man klarer seg uten OR, så AND og NOT går fint (Se Patt og Patel: Introduction to Computing Systems). Den eneste fordelen datamaskina di har ovenfor en vanlig kalkulator er eksterne ting som harddisker, skjerm, vifter, cd-rom stasjon osv... Og det faktum at den har vanvittig mange fler AND, NOT og sansynligvis OR porter.... (NAND og NOR ahr den sikkert oxo).

 

Når det gjelder å lære seg programering utifra regne eksempler finnes det intet bedre. Aksepter at det meste du gjør i programering er enkle regneoperasjoner satt sammen på en måte som til slutt gir resultater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...