Gå til innhold

Omtale av Final Fantasy XI (PC)


Anbefalte innlegg

Pastor, takk, ikke Mister.

 

LOL. Monsieur Lorentz: Lenge siden du fikk or'na deg en real forum krangel eller?

 

Det er en grunn til at Final Fantasy XI har vokst og gått forbi alle konkurrenter (med unntak av Lineage-spillene)

 

Lineage derimot HAR jeg spilt og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg neppe har spilt et dårligere 3d mmorpg. Og jeg har spilt mange. Jeg driter i om de har 15 millioner abonnenter, det sier fremdeles ingenting om spillets kvaliteter.

 

At spillet får åtte til tross for en del ting som trekker ned, sier jo mer om den generelle kvaliteten på spillet enn dine ubegrunnede synsinger og murringer

 

Nei det sier ingenting om den generelle kvaliteten på spillet. Derimot sier den noe om kvaliteten på anmeldelsen.

Mine synsinger er ikke ubegrunnet da jeg har begrunnet dem og det er enda ingen som har klart å komme med ett eneste motargument. Du føyer deg pent inn i rekken av folk som protesterer i furtingens tjeneste og ditt eneste bidrag hittill er litt god gammeldags maktteknikkutøvelse som en hjelpende hånd til den stakkars anmelderen som sikkert er såra og vonbroten.

 

Edit: Skriveleif.

Endret av Quale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om jeg overhodet ikke kan si meg enig i måten han fremfører sin sak på, så er jeg så enig med Quale som jeg kan bli. Jeg mener at han har 100% rett i det meste han har sagt i denne tråden og jeg føler det akkurat på samme måten. I tillegg har jeg altså spillt FF XI og jeg ble alt annet enn imponert, tvert i mot skuffet over at det var så dårlig. Mange av manglene og ulempene er allerede nevt i anmeldelsen,* og jeg er svært overraska over at spillet fikk 8 av 10 i spillbarhet. Jeg føler at dette svekker gamer.no's rykte og jeg har personlig mista tillit til dere pga. denne anmeldelsen.

 

* Som en fotnote kan jeg liste opp noen ting som i stor grad ødela spillopplevelsen i FF Online. Spillet er svært monotont, og grafikken er blass og ikke hva jeg vil kalle spesielt bra. Den er allikevel holdbar, men å skryte av den ville være en overdrivelse. Det virker veldig tomt selv i de mest kupperte områdene og sonene er kjedelige og gjentagende. Ikke bare er områdene tomme, men selve spillet er lite innholdsrikt. Spillet er altså åpenbart laget med PS2 (begrensninger) i tankene og en kan tydelig merke at det er laget for en gamepad. Dette er for dårlig da det i utganskpunktet er laga for PC og bør være tilpasset sin platform, noe FF XI så absolutt ikke er. Kontrollene er svært lite intuitive, er resultat av en PS2 til PC "port." Jeg har hørt om flere folk som spiller FF XI på PC ved hjelp av en adapter og en PS gamepad pga. at det rett og slett er best. Måten en ser rundt omkring med musa er svært dårlig og er i likhet med Halo kontrollene (i PC versjonen) påvirket av å være laget for en spillkonsoll. Det er stort sett umulig å finne folk og teame med uten å bruke timer på det, og det er så og si umulig å kjøre solo. Selv om spillet inneholder ingame movies, noe som er svært unikt (og bra!) for et MMORPG, så er det lite fengende. En får ingen hint eller hjelp til å finne ut hvordan man spiller, slik at en ikke kommer lett inn i spillet og vil spille videre. At en skal være avhengig av en guide/walkthrough for å spillet er enormt negativt. Når en må tvinge seg til å spille videre fordi spillet er så lite engasjerende er det ille!

Dette er rett og slett en MMORPG for FF fans, og kanskje da spesielt for de mindre kresne av dem. At spillet har så mange aktive spillere er ene og alene fordi det finnes så mange FF fans rundt om i verden. Over halve Japan er jo i ekstase hver gang et nytt FF spill blir utgitt (FF er så populært der borte at det er ulovlig å slippe spillene på en hverdag da store deler av samfunnet rett og slett stenges ned pga. "sykdom").

 

Når alt dette er sagt så kan jeg legge til at det er enda flere negative ting jeg kunne lista opp, men nå er jeg lei av å skrive. Jeg må også legge til at spillet har mange fine ting som jeg har savna i AO i godt over to år nå. Ting som å kunne sende ting og penger til andre via "posten", ingame auksjoner og salg, muligheten for avanserte macroer, gode servere med lite lag i forhold til mange andre MMORPG'er, cutscenes og en slags storyline som du får se gjennom disse filmene. Lista er også brukbar lang, men dessverre ikke nok når spillbarheten var så enormt amputert av mange elementer.

Endret av Corleone
Lenke til kommentar
Nei det sier ingenting om den generelle kvaliteten på spillet. Derimot sier den noe om kvaliteten på anmeldelsen.

Mine synsinger er ikke ubegrunnet da jeg har begrunnet dem og det er enda ingen som har klart å komme med ett eneste motargument.

Tja, med unntak av noen halvrasistiske stereotyper på asiater og det asiatiske markedet, kan jeg ikke se noe særlig med begrunnelser fra deg bortsett fra at du tror at dette spillet er listepop og at du tror at det er generisk og at du tror at det ikke er banebrytende.

 

Men jeg er enig med deg i at forfatteren kunne begrunnet den høye karakteren bedre i sin omtalelse, men jeg tror neppe han har kastet terning for å lande på den.

 

FFXI er ikke noe revolusjonerende spill på noen måte, det stjeler vilt fra andre spill, men det er et gjennomført RPG, og bedre enn mye annet på markedet i dag. Det blir feil å kreve en revolusjon av nytenking og innovative features for hvert eneste spill som kommer.

Lenke til kommentar
FFXI er ikke noe revolusjonerende spill på noen måte, det stjeler vilt fra andre spill, men det er et gjennomført RPG, og bedre enn mye annet på markedet i dag. Det blir feil å kreve en revolusjon av nytenking og innovative features for hvert eneste spill som kommer.

Ja, å kreve en revolusjon innen MMORPG verdenen er ikke helt rett. Spesielt når det er testerne som lynsjes for dette, og ikke spillprodusentene. Å gi et spill en god karakter for å være god innen sin sjanger må jo kunne kalles helt rimelig. Det spilltestere gjør for å promotere de kreative og nytenkende spillene er jo å gi dem toppkarakterer. Det som er litt merkelig med denne anmeldelsen er jo at den never mye av det negative som i stor grad ødela hele spillopplevelsen, og vel så det.* Ikke bra hvis du spør meg! Spesielt da jeg anser gamer.no for å være svært nøye og objektive når de skriver spilltestene.

 

* Slik jeg har fotstått det, så er jo dette også grunnen til at Quale omtaler FF XI som "listepop."

Lenke til kommentar

Til dere som mener at man må spille i timesvis for å komme med i et party...hvilken server spiller dere på?

Jeg har ikke en enseste gang siden jeg starta på spillet hatt problemer med enten å starte et party eller å få lov til å bli med i et annet party.

Det finnes også dem som mener at det ikke er mange å "prate" med i spillet og at det er lite hjelp å få?

Dette har jeg heller aldri opplevd...uansett hva jeg har lurt på har jeg fått hjelp til ALT innen få sekunder etter jeg har stillt et spørsmål ingame.

Å joine en gruppe og få seg en LinkShell er også å anbefale, dette er med å løfte spillet et hakk når det kommer til det sosiale aspektet, det er mye gøyere å løpe rundt i spillet samtidig som man kan følge med på hva de andre i gruppa driver med via LinkShell krystallen. I våres linkshell er vi ca. 40 mann samlet fra et annet forum, der gjennomsnittsalderen på spillerene er ca 30 år og over 50% av spillerene er spillutviklelere som alle har vært med på å utvikle mange av dette forumets favoritt spill.

 

Final Fantasy XI er for meg ikke bare blandt de beste MMO spillene på markedet, det er også (for meg) et av historiens beste spill.

Lenke til kommentar
Tja, med unntak av noen halvrasistiske stereotyper på asiater

 

Dette er så drøyt, demagogisk og usaklig at diskusjonen oss i mellom stopper der.

 

 

Videre som en generel kommentar vil jeg bare avslutte med å si at jeg rett og slett ikke orker å detaljere analysene mine videre, hverken når det gjelder dette spillet spesielt eller mmorpg generelt da mine mest høylydte motdebattanter rett og slett ikke har kunnskap og forståelse nok innen dette feltet til å gjennomføre en saklig meningsutveksling.

 

Dette er fakta i denne saken: Anmelderen skrevet en anmeldelse som beskriver et dårlig spill og avsluttet med å gi det en meget høy poengsum.

 

I værste fall, sett fra ståstedet til alle som ble snurt, så er faktisk FF et elendig mmorpg men de har ikke perspektivet og kunnskapen til å se det.

I beste fall har anmelderen skrevet en missvisende anmeldelse og videre avfeid meninger basert på denne.

 

Uansett har undertegnede pekt på betydelige huller i kvalitetskontrollen til gamer.no og forventer at det gjøres korrigeringer.

Lenke til kommentar

Eg har lest gjennom omtala eit par gongar no, for å finne ut kva eg skriv som er så forferdeleg misvisande, og må innrømme eg har litt problem med å finne det. Eg kunne kanskje trukke inn eit par fleire positive kommentarar, og det er notert. Uansett vil eg gjerne vite akkurat kva eg skriv som beskriv eit dårleg spel. Er det eg som har ein negativ tone, eller er det innholdet i spelet som ikkje appelerar til deg personleg?

 

Det du tydelegvis reagerar sterkast på er at områda i byrjinga er litt einsformige, men om du les kva eg skriv, så ville du ha fått med deg at det er god variasjon ellers. Samtidig karakteriserar du grafikken som "cheesy"? Dette får meg til å lure på om du har vore borti Square Enix sine spel, og japanske spel generelt i det heile tatt. Om grafikken i FFXI er cheesy, kva er grafikken i World of Warcraft? Forskjellige stilar eksisterar for forskjellige marked, ein kan ikkje forvente at alle skal like alt.

 

Eg har ikkje kommentert denne saka veldig nøye fordi størsteparten av kritikken kjem frå ein person som ikkje eingong har prøvd spelet tråden handlar om. Det blir rett og slett for dumt. Om du no endeleg prøvar det kjem du nok uansett ikkje til å like det, fordi du allereie har bestemt deg. Uansett synest eg det er rett og slett barnslig å slenge dritt på FFXI. Kva du gjer mot meg og det eg skriv får så vere, men når du går så brutalt ut mot noko du ikkje har prøvd, blir det som ein liten unge som nektar å ete fisk fordi han ikkje trur at noko sånt kan smake godt.

 

Eg har ikkje avvist nokre meiningar på kva eg skriv, det er tull. Eg har kommentert at du kanskje skal prøve eit spel før du angrip det, og det er noko ganske anna.

Lenke til kommentar

Dette er så drøyt, demagogisk og usaklig at diskusjonen oss i mellom stopper der.

 

Fantastisk avslutning på din meningsløse nedrakking på et spill som mange synes er bra. Godt gjort å beskylde samtlige 550.000 som spiller og liker Final Fantasy XI for å være kunnskapsløse og mangle perspektiv til å skjønne at det er et dårlig spill.

 

Det var nå fint at jeg ga deg en bakdør i mitt forrige innlegg, slik at du kunne snike deg ut av diskusjonen med hevet hode ihvertfall.

Endret av Pastor Lorentzen
Lenke til kommentar
bra spill med hvorfor andmeler dere det så sent

jeg har spillt det snart 1 år eller no

Spillet ble lansert 17. september 2004 i Norge. Vet at Øystein har spilt det lenge på utenlandsk server, men vi velger å anmelde titler når de kommer ut her. Nå har ikke jeg spilt spillet, men var det ikke også en ny ekspansjon som kom med den europeiske versjonen?

Lenke til kommentar
Tja, med unntak av noen halvrasistiske stereotyper på asiater

 

Dette er så drøyt, demagogisk og usaklig at diskusjonen oss i mellom stopper der.

 

 

Videre som en generel kommentar vil jeg bare avslutte med å si at jeg rett og slett ikke orker å detaljere analysene mine videre, hverken når det gjelder dette spillet spesielt eller mmorpg generelt da mine mest høylydte motdebattanter rett og slett ikke har kunnskap og forståelse nok innen dette feltet til å gjennomføre en saklig meningsutveksling.

 

Dette er fakta i denne saken: Anmelderen skrevet en anmeldelse som beskriver et dårlig spill og avsluttet med å gi det en meget høy poengsum.

 

I værste fall, sett fra ståstedet til alle som ble snurt, så er faktisk FF et elendig mmorpg men de har ikke perspektivet og kunnskapen til å se det.

I beste fall har anmelderen skrevet en missvisende anmeldelse og videre avfeid meninger basert på denne.

 

Uansett har undertegnede pekt på betydelige huller i kvalitetskontrollen til gamer.no og forventer at det gjøres korrigeringer.

Jeg finner det greit at man kan diskutere på Forum og at alle har rett til sine meninger, men det du graver frem her er ikke bare en negativ innstilling til et spill, dette er rett og slett nedrakking på mennsesker. Hva er det som gjør at du kan heve deg over andre og tale ned til dem som om de har foretatt et galt valg når det kommer til spillet de spiller?

Hvilke erfaringer og kunnskaper sitter du med som gjør at du er en mester på mmofeltet?

Skal du la folket forstå hva du egentlig vil må du mer enn bare si din mening, du må mer enn bare begrunne den for din egen del...Det du må er å nærmest skjære det ut i papp og fore oss med lett forståelige sammenligninger.

 

Folk er ikke dumme, det tror jeg du i utgangspunktet du også kan være enig med meg i, men å gå så langt som å si at FF XI er et elendig MMO er vel litt drøyt å kommentere for en som ikke har erfart spillet selv. Det er det samme som når barn på 4 sier de ikke liker leverpostei, selv om de aldri har smakt det før.

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg spilt spillet, men var det ikke også en ny ekspansjon som kom med den europeiske versjonen?

Joda, det stemmer. Den heter Chains of Promathia, og er, slik jeg forstår det, hovedsaklig en expansion for høy lvl folk. Jeg fikk aldri prøvd det da jeg slutta å spille spillet ganske så fort.

 

En liten kommentart til deg Øystein: Jeg synes fortsatt at du på noen områder ikke lykkes i å gi en objektiv fremstilling av spillet. Se f.eks. på anmeldelsen av Alien Invasion. Den var også anmeldt av en veterangamer i spillet, men jeg føler at han i mye større grad klaret å holde seg objektiv. Nå er det jo overhengende fare for at det blir mye "synsing" her, men min feedback til deg er altså dette.

At FFXI er en MMORPG spesielt laget for tolerante FF- fans er etter min mening tilfellet. Jeg mener å ha gjort nok research og utprøving av MMO's til å kunne si nettopp det.

Endret av Corleone
Lenke til kommentar
Hva er det som gjør at du kan heve deg over andre og tale ned til dem som om de har foretatt et galt valg når det kommer til spillet de spiller?

 

Dette synes jeg er en helt legitimt spørsmål.

 

Det er ikke tvil om at jeg har begått en tabbe i denne sammenhengen og det er å anta at andre har de samme referanserammene som meg selv.

 

La meg prøve å forklare dette litt nærmere med ett eksempel:

 

La oss si at du er interessert i data og følger nøye med på det meste som skjer innen dette feltet. Så er det noen som skryter uhemmet til deg om en tyskprodusert hardware bit som du simpelthen vet suger. Du sier til vedkommende at han er tatt ved nesen og han blir fornærmet fordi du A: Antyder at han ikke er intelligent eller informert nok til å gjøre sine egne gode valg og B: Hans virkelighet forteller ham ikke at biten er dårlig fordi han bruker den jo og datamaskinen hans fungerer.

Han begynner å protestere og kaller deg en skikkelig kjiping fordi du rakker ned på valgene hans og later som om du vet så forbanna mye mer enn andre.

En annen dude som kanskje aldri har likt deg noe særlig får snusen i dette og forteller venneflokken deres, som vet like lite om hardware selv om de liker å gi intrykk av det motsatte, (Alle unge menn med datamaskiner liker å gi inntrykk av at de kan sin data) At du er en blærete idiot med sterke antipatier mot det tyske folk og ser sitt snitt til ikke bare å gi deg en smekk men også forsterke sin egen posisjon gjennom dine ytringer.

 

Hva gjør du?

Du har kommet i en situasjon som lærer deg at hvis du virkelig skal diskutere hardware så gjør du det med folk som forstår hvorfor du mener det du mener.

Du har ingenting å vinne på å bruke masse krefter på å overbevise disse folka da de forlengst befinner seg i et følelsesladet minfelt som spenner over alt fra dårlige selvbilder til vikarierende motiver. Det kan kanskje la seg gjøre å overbevise noen av dem men det tar lang tid og er en hard kamp. En kamp du ikke egentlig får noe igjen for annet enn kanskje trening i formidling.

 

Jeg håper du nå forstår hvorfor jeg ikke tar denne "diskusjonen" Her.

 

 

Skal du la folket forstå hva du egentlig vil må du mer enn bare si din mening, du må mer enn bare begrunne den for din egen del...Det du må er å nærmest skjære det ut i papp og fore oss med lett forståelige sammenligninger.

 

Japp. Du har rett. Og til alle som venter på pappbitene; Jeg beklager. Jeg kritiserte anmeldelsen nærmest i affekt, frustrert over hvor lett anmelderen svelger unna. Jeg skulle kanskje ikke gjort det.

 

er det samme som når barn på 4 sier de ikke liker leverpostei, selv om de aldri har smakt det før.

 

Men poenget er jo at jeg vet hva leverpostei er, jeg har smakt på en hel haug av dem og vet at selv om det kanskje smaker ok, (mennesker er tilpasningsdyktige) Så ser jeg på innholdsfortegnelsen og forteller deg at jeg virkelig ikke trenger å smake på denne også for å vite at det er det samme innholdet som det forrige merket. "Alle" (Som opererer med de samme referanserammene som meg) Går å venter på den nye typen leverpostei med bacon og som er ovnsbakt og synes egentlig at det er på høy tid at kundene forlanger denne nye posteien slik at den kunne finne veien til butikkene fortere. Men kundene, "guidet" Av matkritikere som synes den gamle posteien fortsatt er helt strålende, har ikke behovet da de ikke har tatt seg tid til å drømme om bacon og ovnsbakst og forøvrig heller ikke vet at den er under utvikling.

Endret av Quale
Lenke til kommentar
Du har ingenting å vinne på å bruke masse krefter på å overbevise disse folka da de forlengst befinner seg i et følelsesladet minfelt som spenner over alt fra dårlige selvbilder til vikarierende motiver. Det kan kanskje la seg gjøre å overbevise noen av dem men det tar lang tid og er en hard kamp. En kamp du ikke egentlig får noe igjen for annet enn kanskje trening i formidling.

Du skriver godt og redegjør egentlig bra for deg her, men ditt opprinnelige poeng forsvinner egentlig når du rakker ned på et spill uten å ha prøvd det. Det er vel det de fleste her har reagert på. Det virket etterhvert som du var mer interessert i å få frem hvilken ekspert du var på MMORPG fremfor hva som egentlig er så dårlig med FFXI.

 

Uansett, hvis du er interessert i evolusjon og revolusjon innenfor MMORPG-sjangeren, kan jeg kanskje få by på noe revolusjonerende.

 

Shot Online.

 

Verdens første MMORPG Golf-spill! Hent ned gratis betaversjon i dag. Faktisk overraskende avslappende og hyggelig spill.

Lenke til kommentar

Vær så snill å droppe denne tilsynelatende saklige drittkastinga. Jeg har både sett og deltatt i slikt før, og det leder ingen vei. Alle vil bare fortsette å påstå at de har rett. Når jeg nå ber dere om å slutte så orker jeg ikke å nevne navn. Jeg tror de det er snakk om er smarte nok (og vel så det) til å forstå hvem det er jeg mener ;)

Lenke til kommentar
Vær så snill å droppe denne tilsynelatende saklige drittkastinga. Jeg har både sett og deltatt i slikt før, og det leder ingen vei. Alle vil bare fortsette å påstå at de har rett. Når jeg nå ber dere om å slutte så orker jeg ikke å nevne navn. Jeg tror de det er snakk om er smarte nok (og vel så det) til å forstå hvem det er jeg mener ;)

Har gitt meg, jeg. Har til og med rekt ut hånde med en fredsgave til den godeste Quale.

Lenke til kommentar
Vær så snill å droppe denne tilsynelatende saklige drittkastinga.

 

Jeg kaster ikke dritt.

Jeg har forklart hvorfor jeg ikke gidder legge ut i det vide og det brede om hvorfor FF er et dårlig MMORPG utover de grunnene jeg allerede har oppgitt.

Jeg har forklart hvorfor jeg ikke trenger å spille det for å vite at det er dårlig.

Jeg har inrømmet at grunnene mine fordrer referanser man kanskje ikke kan forvente av folk flest men har ikke tenkt å bevise noe som helst for noen. Man kan velge å tro at jeg er ærlig eller man kan la være. Det er uansett ikke spesielt relevant.

 

Når det gjelder Mr. Lorentzio så kan han skrive hva pokker han vil.

Jeg går ikke inn i dialog med folk som presterer å kalle meg rasist etter å ha beskrevet MMORPG'er produsert for det asiatiske markedet for infantile.

 

Og det får bli mitt siste ord i denne omgang. Jeg kommer sikkert tilbake i en annen tråd og irriterer dere der istedet.

 

:tease:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...