Gå til innhold

Skal oppgradere luftkjøling inntil videre- tips?


.Marcus

Anbefalte innlegg

Vel, jeg er en nybegynner i overklokking, men har klart å overklokke cpu'en min (P4 2.6C Northwood) med 0.4 GHz*stolt* og Radeon 9600 med 60 MHz core + 30 MHz RAM *stolt nå også*

 

Men stock viften og kjøleribben er litt for spinkle, så jeg trenger litt hjelp fra dere erfarne (vel dere bruker vel egentlig VapoChill, vann eller peltier dere da) OC'ere om hvilken kjølepasta, kjøleribbe og vifte jeg skal ta, lyden er intet problem ettersom doningen bråker mye som det er. Jeg har sett meg ut et sett som jeg synes så ganske akseptabelt ut og som ikke svir i foreldrenes lommebøker til jul:

 

Kjøleribbe: Thermalright SLK 947-U | https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=19882

Vifte: Delta FFB0812EHE | http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FFB0812EHE

Kjølepasta: Arctic Silver Termisk Lim | http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ASASTA7G

 

Er dette en god løsning erre fins det bedre kjøleribbe? Har lest litt på overklokking.no og har vel funnet ut at Delta viftene er knallgode og mye bedre enn Papst og disse her. Men det er da kjøleribben som jeg tviler litt på.

 

Noen anbefalinger? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1:har hørt positivt om den kjøleribba, men denne her er vel den aller beste mener jeg

 

2:delta bedre enn papst :hm: ?

det er litt fosrskjell på den deltan der og på en papst vifte. delta bråker som et helvete men flytter mye luft, mens papst er de viftene som er best i forhold til lydnivå.

seriøst ikke kjøp en sånn delta, den bråker så mye at det er ikke til å tro, artig i begynnelsen men ikke noe mere!

 

3:hva skal du med termisk lim? bruk termisk pasta Arctic silver 5 er vel den beste.

Lenke til kommentar

Den ribba så jo helt vill ut, men den er vel bedre på grunn av dem pølsene som fører varmen til toppen av vifta..

må nok endre på ønskelista her ja.

 

Den beste Papst vifta da? Det går vel an å kneble fast en 120 mm på den ribba der? Trenger en som dytter mye luft, hadde ikke den delta vifta laget så mye lyd :hmm: den verste til papst dytter vel ikke på langt ner så mye som den 60dba'en til delta. er dette den verste? den dytta vertfall mest av 120mm'ene untatt deltaen som dytta nermere dobbelt så mye

 

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...812EHE&toc=5830

 

joda, leste at dette termiske limet kobler dingsa i sammen permanent, BIG no-no.

har bytta til arctic silver nå!

 

takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

de pølsene kalles heatpipes. de leder varme god slik så den kommer over hele ribba, selv om den kun er i aluminium. den kjøleribba jeg viste deg er jo også mye lettere enn den i kobber, noe som er bra.

 

ja det går 120mm vifte på den.

selv vil jeg ikke ha vifter over 26db, men nå veit ikke jeg hvor mye du tåler av støy da husk at lyden fordobbler seg ved hver tredje desibel.

 

 

26db flytter 94m3/time

32 db flytter 114m3/time

38db flytter 140m3/time

du kan jo også titte på denne tøffe vifta i aluminium, den ser vanvittig kul oppå den digre aluminimsribba. den skal vistnok ta til seg varme og fungere som "mere kjøleribbe", hvor bra det er veit jeg ikke men. 34db flytter 120m3/time. den sklir jo derfor inn mellom papst 32db og papst 38db.

 

Edit:delta på 59db ta en titt på lydklippene på microplex, du finner der alle papst viftene og delta 52db der sammenlign selv og finn ut om det er noe du vil ha i maskinen. (husk at 59db er tre ganger høyere enn den deltan de har testa der)

 

det er heler ikke så mange grader å spare på monster vifter fremfor de vanlige litt større.

Endret av TrulZern
Lenke til kommentar
Ehhhhhh :ohmy:

 

Har du tengt til å miste hørselen???

:dontgetit:

Delta vifter er ikke akurat kjent for å være blandt fe stilleste på markede

 

Kjøp heller papst i steden :thumbup:

 

PS!!! Har veldig gode erfaringer med de :love:

Erlig talt, har du lest resten av topicen?

Aluminiumsvifta er jo den som Trulsern foreslo...

 

Vil på det sterkeste oppfordre deg til å lese før du svarer dumt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...