Gå til innhold

Kan forhandler nekte pengene tilbake?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dersom du kjøpte telefonen etter at den nye kjøpsloven (forbrukerkjøpsloven) trådde i kraft har selger 2 forsøk på seg å reparere varen, ved 3. gangs rep/feil så kan kunde kreve å heve kjøpet eller få omlevert varen. Selger har alltid rett til å undersøke telefonen før han tar stilling til hevningskravet. Har det vært forskjellige feil på telefonen fra service til service så er det 4 ganger den kan ha vært forsøkt reparert (husker ikke i farten om det var 4. eller 5. gang den skulle innleveres). Kunde kan også få ny telefon, enten ny fra butikken eller som oftest en såkalt "refurbished" telefon fra produsent (en telefon som er reparert og satt til ny salgsvare stand).

 

Det som blir praktisert i min butikk er at kunde får ny fra produsent med mindre kunde ønsker noe annet.

Lenke til kommentar
fikk vite i dag at hvis jeg skulle heve kjøpet på en telefon jeg har kjøpt hos dem, så ville de ikke gi meg pengene tilbake. Det jeg måtte gjøre var å velge meg en annen telefon. kan de gjør dette?

 

 

Leste akkurat lovteksten, og min tolkning er slik at om selger ikke klarer å rette feilen etter 2 gangers reperasjon, og samme feilen påvises ved 3 gangs sjekk, så skal forbrukeren velge om han vil ha prisavslag, eller heve hele kjøpet.

 

Eneste unntaket er når mangelen er uvesentlig. (Har vel liten relevans her.)

 

Lovteksten (har merket de aktuelle områdene):

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

      Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

      Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

      Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

      Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

§ 31. Prisavslag      Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

      Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

      Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32. Heving      I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

Altså, siden selger ikke klarer å avhjelpe deg etter det som står i $30, så kan du som følge av $32 heve hele kjøpet.-

 

Å heve kjøpet betyr at alt er som det var før du kjøpte telefonen, altså skal du ha pengene igjen.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
dersom du kjøpte telefonen etter at den nye kjøpsloven (forbrukerkjøpsloven) trådde i kraft har selger 2 forsøk på seg å reparere varen, ved 3. gangs rep/feil så kan kunde kreve å heve kjøpet eller få omlevert varen. Selger har alltid rett til å undersøke telefonen før han tar stilling til hevningskravet. Har det vært forskjellige feil på telefonen fra service til service så er det 4 ganger den kan ha vært forsøkt reparert (husker ikke i farten om det var 4. eller 5. gang den skulle innleveres). Kunde kan også få ny telefon, enten ny fra butikken eller som oftest en såkalt "refurbished" telefon fra produsent (en telefon som er reparert og satt til ny salgsvare stand).

 

Det som blir praktisert i min butikk er at kunde får ny fra produsent med mindre kunde ønsker noe annet.

hvor er 4. ganger/5. ganger praksis fra egentlig?

Lenke til kommentar

Er ingen lov som sier et maks antall forsøk på å reparere når det er snakk om forskjellige feil.

 

Men de fleste selgere synes det blir litt vel kjipt at en kunde skal ha så mange problemer, så om det blir så mange ganger reperasjon med forskjellige feil så gjøres det gjerne en omlevering. Muligens heving også, men som sagt så er det opp til butikken.

Lenke til kommentar

Det jeg noe klumsete prøvde å skrive var at er det feil på feil på feil på feil på en mobiltelefon så burde selger være såpass voksen og innse at det ikke nytter å repare telefonen gjentatte ganger, og heller bite i det sure eplet og ta telefonen i retur og finne et nytt produkt til kunden evt. refundere pengene.

 

 

men jeg er fremdeles rimelig sikker på at jeg har lest dette et sted..... :blush:

Endret av Surreality
Lenke til kommentar

He he, ikke verste eksemplet jeg har vært ute for. Kjæresten min fikk i sin tid en Bosch mobiltelefon kjøpt på Expert Bonus i Skien. Skulle ta hele fem reperasjoner av samme mobil før faren hennes måtte nærmest true til seg en ny. (Selv om de lovte det på 3 reperasjon). Menda skal det sies at jeg synes at den butikken er utrolig vrange på slike ting. De klarte å knuse skjermen på min bærbare til 7990 kr, jeg krevde ny men fikk det ikke, ikke en gang låne produkt selv om reperasjonen tok hele 3 uker. Ingen av selgerene sa de kunne gjøre noe og når jeg ba dem gjøre noe så måtte de ringe til avdelingssjef (Noe de ikke gadd). Det værste var at jeg skulle ha den på skolen..

 

 

Etter det har jeg aldri handlet i en Expert butikk, synes de er for tåpelige. Kun service når du skal handle, så fort det er noe galt så mener de at forbruker skal finne seg i alt.

 

P.S Reperasjonen på skjermen kom på 7500 kr :roll: , i tilleg krevde jeg nytt batteri fordi de lovte 4 timers batteri kapasitet på en celeron maskin HE he

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er ingen lov som sier et maks antall forsøk på å reparere når det er snakk om forskjellige feil.

 

Men de fleste selgere synes det blir litt vel kjipt at en kunde skal ha så mange problemer, så om det blir så mange ganger reperasjon med forskjellige feil så gjøres det gjerne en omlevering.

Helt riktig at loven ikke regulerer saker der det oppstår forskjellige feil, men det er viktig å huske på at det er symptomene som regnes og ikke årsaken til feilen, når man teller.

 

Slutter f.eks displayet å fungere 4 ganger, men av 4 forskjellige årsaker, regnes dette som samme feil 4 ganger.

 

Kunde kan selv velge mellom omlevering av varen eller heving av kjøpet om selger ikke makter å bli kvitt symptomene.

Ved heving av kjøpet, kan selger holde tilbake en del av kjøpesummen, avhengig av nytten forbrukeren har hatt av produktet.

Lenke til kommentar

Kan du vise til rettspraksis (konkrete eksempler) når du hevder dette?

 

I butikken min trekker vi fra 20% av kjøpssummen per år, evt refunderer kun beøpet telefonen koster per dags dato med tilsvarende abonnement. Store forskjeller her.

 

Har blitt klaget inn for forbrukerrådet på denne praksisen flere ganger, men har fått medhold i vår sak hver gang. (Er tross alt jeg som fører sakene for butikken ;) )

Lenke til kommentar
Kan du vise til rettspraksis (konkrete eksempler) når du hevder dette?

 

I butikken min trekker vi fra 20% av kjøpssummen per år, evt refunderer kun beøpet telefonen koster per dags dato med tilsvarende abonnement. Store forskjeller her.

 

Har blitt klaget inn for forbrukerrådet på denne praksisen flere ganger, men har fått medhold i vår sak hver gang. (Er tross alt jeg som fører sakene for butikken ;) )

jeg har opplevd å få en sånn påstand 1 gang.

Butikken kunne ikke finne grunlag for påstanden og gav opp. ellers har jeg aldri fått det før.

Lenke til kommentar
Kunde har rett til å rekne renter på beløpet, gjeldane frå første reklamasjonskrav der selgar krever avslag på telefonen grunn av bruk/tidsaspekt.

Du mener hvis kunden vinner frem med kravet om at det IKKE skal trekkes for bruk?

 

Butikken har som oftest loven på sin side i slike saker. Er som kjent ikke bare forbrukerne forbrukerkjøpsloven beskytter, men også forhandlerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...