Gå til innhold

Garantitid på harddisker?


joTAN

Anbefalte innlegg

HD`n min (Seagate Barracuda 7200.7 120 GB Ultra-ATA 100) har begynt å

bråke /summe noe skikkelig ved oppstart, (høres nesten ut som en fjernstyrt

modellbil!), så jeg regner med at den tar kvelden snart...

 

Kjøpte den til jul i fjor så den er bare ti mnd. gammel

 

Er det noen som har peiling på levetiden til en HD ved "normal" bruk? (Ca. fem

til sju timer daglig i snitt) eller erfaringer med Seagate disker?

 

Likedan: hvor lang garanti har man? Har vært på nettsiden til Seagate men fant ikke noe der...

 

-Mener i alle fall at det er HD`n som bråker, ikke PSU`en eller en annen vifte,

siden det BARE kommer under oppstarten hvor disken jobber skikkelig.

 

Har listet opp systemet i brukerprofilen? min. Er vel ikke noe annet der som kan

skape denne lyden?

 

(OBS! Er ikke sprek nok eller teknisk kyndig nok til å begynne å plukke i stykker

maskina, må prøve alternative løsninger først..)

 

joTAN

 

edit: Leif was here..

Endret av joTAN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min erfaring med "bråk" fra datamaskinen under oppstart, er at det er en av viftene som har fått slakk i kulelageret eller opphenget..

 

Grunnen til at lyden stopper etter oppstarten, har kanskje noe med at lagrene i viftene begynner å bli varme, slik at de går seg til. :hmm: Jeg har iallefall bytta både PSU og HK-vifte før pga _veldig_ mye bråk i og litt etter oppstart, men aldri vært borte i at HD'en lager skikkelige ulyder i oppstarten.

 

Prøvd å ta av dekselet til kabinettet og lokalisere ulyden nøyaktig?

Lenke til kommentar
Er det noen som har peiling på levetiden til en HD ved "normal" bruk? (Ca. fem

til sju timer daglig i snitt) eller erfaringer med Seagate disker?

 

Likedan: hvor lang garanti har man? Har vært på nettsiden til Seagate men fant ikke noe der...

 

-Mener i alle fall at det er HD`n som bråker, ikke PSU`en eller en annen vifte,

siden det BARE kommer under oppstarten hvor disken jobber skikkelig.

Levetiden avhenger av hvordan det skjer. Er den "utslitt" skjer det som regel ikke før etter flere år (kanskje 3-4 for 24/7 serverbruk, 7-8 for normalt bruk), men dersom noen av komponentene svikter kan det skje etter noen måneder. Hadde selv en IBM Deskstar (senere kjent som Deathstar) som døde etter litt over et år. Og har gamle disker fra 90-tallet som ennå surrer og går.

 

Garantitiden er en ting, du har uansett to års reklamasjonsrett (så lenge disken er kjøpt i Norge). Så ikke noe problem der i noe tilfelle.

 

Under oppstart er det veldig mye rart som lager lyd. Anbefaler det å ta av dekselet, og lytte om det faktisk er disken som lager slike lyder. I så fall ville jeg tatt back-up og byttet den ut så fort som mulig, slik mekanisk slitasje ville drepe en disk ekstremt fort (derfor anser jeg det faktisk som litt usannsynlig, i så fall ville jeg tro disken var dau innen svært kort tid).

 

Kjella

Lenke til kommentar

Er nok en vifte... tok en telefon til han som bygde den, han sa at det som regel er viftene som gir seg først, og at HD'n nok hadde knela tidligere med den type bråk!

 

Så...det var som dere sa! Mange flinke folk her på hw! Tar meg en tur til ham til uka så vi finner ut hvilken vifte som bråker, men det hadde kaskje vært en ide å skifte alt som er av vifter med det samme? Synes maskina kunne vært litt stillere

(står på soverommet og kona vil sove om natta...) Så..nye stillere vifter skulle vel hjelpe! Er det noen spesiell som generelt bråker mer enn andre (CPU, PSU

el.l.) ? Noen spesielle merker som kan anbefales ?

 

Anyway, takk for gode svar alle sammen! Greit å få hjelp her når man er blank på data...

 

joTAN

Lenke til kommentar
trykker du inn motoren på vifta så stopper den. Forsvinner lyden har du lokalisert problemet og kan enkelt og greit skifte den ut selv uten å betale penger til fyren

 

ÅPNE PC'n...!! Grøss! Bedre å kunne skylde på ham om det skulle skje noe ..

Har ødelagt komponenter før..dét kan bli dyrt det!

 

Veel, er kanskje på tide å prøve på nytt igjen...når jeg tenker meg om fikk jeg jo skiftet hd'n selv. (Fikset dog ikke å sette inn mer RAM..trodde HK hadde fått en tidlig død jeg! Men min trofaste hjelper på BN Data fikk maskina opp igjen,

for noen få kroner! Kan bli dyrere hvis jeg dytter fingrene inn et sted på maskina

er jeg redd.

 

Pabst er notert.

 

joTAN

 

edit: papst eller pabst ? Husker aldri..

Endret av joTAN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...