Gå til innhold

Hvor store var de første Harddiskene?


Anbefalte innlegg

Husker jeg hadde 8 mbram. Dette er ikke for mange år siden da. Men jeg har spurt faren min noen ganger om sånne ting. Feks hva er Turbo knappen til :p . Å jodda trykka du in denn så overklokka du pcen med noen Hertz. Dette var altså helt villt på den tiden. Det var også en sånn greie med Hddene. At sperren mellom de råeste versonene og de lengre nede på listen, var bare en en skrue.

Faren min var også importøren av en av de første pcen som kom ut til privat bruk. Den het Geni. Noen her som har hørt om den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I JostyKit katalog for 1986/87 PC hårdisk 20Mb Seagate ST-255 5 1/4 drive
2 plater 4 lesehoder.Middelhastighet 85msek. 3995,00 1986 kroner.

+ interface kort 1195,00 alt. floppy/hardisk kort 1495. eller ett for 2 disker til 2265,00 Endret av tag1
Lenke til kommentar

Mener å huske at min første PC i 1996 tror jeg det var (født i 1980, dette var konfirmasjonspengene mine) Den hadde 20mb HD og tok over for min gode gamle nydelige amiga med 3 floppy'er :love:

 

Pentium 75, 8mb ram, ATI Mach64, SB Awe32 + 12mb ram, cd-rom litt over 20 000,-

 

Floppy stasjonen har jeg fortsatt.

 

_

Thorsan

Endret av thorsan
Lenke til kommentar
Mener å huske at min første PC i 1996 tror jeg det var (født i 1980, dette var konfirmasjonspengene mine) Den hadde 20mb HD og tok over for min gode gamle nydelige amiga med 3 floppy'er :love:

 

Pentium 75, 8mb ram, ATI Mach64, SB Awe32 + 12mb ram, cd-rom litt over 20 000,-

 

Floppy stasjonen har jeg fortsatt.

 

_

Thorsan

Husker du Text-to-Voice programmet som følgte med AWE32? Det kunne lese høyt fra notepad og andre programmer og man kunne styre stemmeleie og hastighet. Utrolig stilig!

Lenke til kommentar
Mener å huske at min første PC i 1996 tror jeg det var (født i 1980, dette var konfirmasjonspengene mine) Den hadde 20mb HD og tok over for min gode gamle nydelige amiga med 3 floppy'er  :love:

 

Pentium 75, 8mb ram, ATI Mach64, SB Awe32 + 12mb ram, cd-rom litt over 20 000,- 

 

Floppy stasjonen har jeg fortsatt.

 

_

Thorsan

Husker du Text-to-Voice programmet som følgte med AWE32? Det kunne lese høyt fra notepad og andre programmer og man kunne styre stemmeleie og hastighet. Utrolig stilig!

Klart en husker, om ikke jeg tar feil var den mistenkelig lik den på Amiga?

 

 

[Edit] Win XP har jo en sånn idag også, Start-> accessories/tilbehør -> accessibility/tilgjengelighet -> narrator/ ?

Endret av thorsan
Lenke til kommentar

1989: Min første (IBM) PC var en 80286 Acer med 10MB HD, 640Kb og 5"1/4 360Kb diskettstasjon. Hele 4 farger på skjermen. Såkalt Herculesskjem mener jeg å huske, men det var noe emuleringsgreier som gav 4 farger. (rosa, fiolett, grå eller noe) Gyselig var det i allefall

12.000,-

 

1991: Nummer 2. Compaq 386 fra Datavarehuset. Hele 20MB HD, 2MB RAM. 16 farger(ordentlige denne gangen). 3"1/2 720Kb. diskettstasjon. Windows 2.0 eller 2.1. Husker bare at jeg benyttet en slags filbehandler med musa for å starte andre prog.

17.000,- Stipendet fikk ben å gå på.......

 

Ja, tiden flyr!

Lenke til kommentar

Jeg tror Topic emnet har glidd litt ut til siden! Men det er greit siden det er jo morsomt å høre hvordan det var i "gamle dager"!

 

Husker første gangen jeg prøvde en "data"! Jeg prøvde et slaks spill der man skulle bombe hus med et fly! det var to farger Blått og Hvitt, og skikkelig med lyd. Lyden hørtes ut som, når man kobler seg på nett med et 56kb modem! De fleste vet hvordan den lyden er!

Endret av LockNess
Lenke til kommentar
I den første 286 jeg hadde stod det en 20MB disk. Den tok en fjerdedel av plassen i kabinettet... :D

 

Men du verden det var stas å få besøk av venner! På denne maskinen hadde jeg mange lange dager med Larry Laffer, Police Quest, Space Quest og King's Quest spillene :D

 

Synd jeg ikke har den enda :cry:

Hvis du savner Larry Laffer fra de dager kan du jo sjekke http://abandonware.universal.av7.net/Jeux/...rry_1.1987.html

Kjører helt fint på XP!

 

Mange av disse gamle spillene kan nå lastes ned som abandonware. Min favoritt er bilspillet Stunts.

 

Dessuten er jeg så heldig å ha en 286-maskin som lever. Det er en Compaq Portable III med en 12MHz 286 og 100MB disk (originalt er 20 mb). Det er så morsomt å fyre opp Windows 1.1a med PageMaker 1.0, eller spille Elite på den.

Jeg tror den kostet bortimot 50 høvdinger når den var ny.

Lenke til kommentar
Jeg tror Topic emnet har glidd litt ut til siden! Men det er greit siden det er jo morsomt å høre hvordan det var i "gamle dager"!

 

Husker første gangen jeg prøvde en "data"! Jeg prøvde et slaks spill der man skulle bombe hus med et fly! det var to farger Blått og Hvitt, og skikkelig med lyd. Lyden hørtes ut som, når man kobler seg på nett med et 56kb modem! De fleste vet hvordan den lyden er!

Tar jeg ikke helt feil, hette det spillet Missile Commander, (hadde det på min gammle Atari XE)

Lenke til kommentar
1989: Min første (IBM) PC var en 80286 Acer med 10MB HD, 640Kb og 5"1/4 360Kb diskettstasjon. Hele 4 farger på skjermen. Såkalt Herculesskjem mener jeg å huske, men det var noe emuleringsgreier som gav 4 farger. (rosa, fiolett, grå eller noe) Gyselig var det i allefall

12.000,-

 

1991: Nummer 2. Compaq 386 fra Datavarehuset. Hele 20MB HD, 2MB RAM. 16 farger(ordentlige denne gangen). 3"1/2 720Kb. diskettstasjon. Windows 2.0 eller 2.1. Husker bare at jeg benyttet en slags filbehandler med musa for å starte andre prog.

17.000,-  Stipendet fikk ben å gå på.......

 

Ja, tiden flyr!

CGA og EGA er de standardene du snakker om med 4 og 16 farger, om jeg ikke tar helt feil ;)

Lenke til kommentar
Mener å huske at min første PC i 1996 tror jeg det var (født i 1980, dette var konfirmasjonspengene mine) Den hadde 20mb HD og tok over for min gode gamle nydelige amiga med 3 floppy'er :love:

 

Pentium 75, 8mb ram, ATI Mach64, SB Awe32 + 12mb ram, cd-rom litt over 20 000,-

 

Floppy stasjonen har jeg fortsatt.

 

_

Thorsan

Alt stemmer untatt disk størrelsen, det er nok isåfall 200mb, minst. Min pc (486) hadde 166mb disk (1994). I 96/97 byttet jeg til 2,5gb disk.

Så 20mb var nok litt lite.

Lenke til kommentar
En foreleser jeg har fortalte om da de "byttet disker" før i tiden. De byttet ikke boksen altså... men platene.

 

Hver plate var en halvmeter i diameter og var på 5MB eller noe sånt.

 

Heftige greier! :dribble:

De diskene var nok 14 tommer brede og hadde 6 plater. Husker jeg så dem på en visitt hos Kommunedatasentralen Østlandet i Hamar en eller annen gang på midten av 80-tallet.

 

Det er en liten oversikt over diskhistorikk her: http://www.disktrend.com/5decades2.htm

I følge denne var de første diskene på 5MB.

 

Det fortelles om 14-tomsdiskene at de hadde så mye krefter at de enkelte ganger kunne bevege seg langs gulvet mens de jobbet. Enkelte hackere skrev spesielle programmer for å få dem til å gjøre dette så fort som mulig, slik at de kunne arrangere race. En gang skal en slik drive ha ruslet tvers over et datarom og blokkert den eneste døren til rommet slik at man måtte lage hull i veggen for å komme inn og rydde opp.

 

Noen lager også klokker av platene:

http://walkingdrives.com/Walking%20Drive%20page.htm

Lenke til kommentar
Tror at når 80286en kom så var det ganske vanlig med 21MB hardisk. Den hardisken var vel lik i størrelse som de vi bruker i dag.

 

Min 80386 hadde 33MB hardisk husker jeg og 2MB ram fordelt på 8 brikker.

Jeg tror også at 20MB var vanlig med 286.

 

Er det mulig at du hadde 40MB harddisk på 386'en, men at du stanget i 33MB grensen som fantes den gangen? Husker at noen delte disse diskene i 20+20, mens andre foretrakk 33+7. Vet ikke helt, men jeg tror denne grensen skyldtes MS-DOS 3.x.

 

Tror ellers at det vanligste fysiske formatet var halvhøyde 5.25" på den tiden. Min første 3.5" var en 100MB Conner på en DMAC 386/33 fra Computer Resources.

Endret av guge
Lenke til kommentar
Ellers husker jeg noen maskiner som het Olivetti M24. De hadde noen 20MB harddisker som lagde lyder så det hørtes ut som om du spillte dataspill når du brukte maskinen. Snodige greier.

Min (les: pappa hadde med fra jobben og jr. tok over) første maskin var faktisk en M24 :) Og ja, den hadde en særegen lyd. Går rykter om at disklyden fra den generasjonen disker blir brukt som stemningslyder i et av FPS-spillene :love: Men det er noe jeg har hørt og ikke lest. Good old times :)

Lenke til kommentar
Ellers husker jeg noen maskiner som het Olivetti M24. De hadde noen 20MB harddisker som lagde lyder så det hørtes ut som om du spillte dataspill når du brukte maskinen. Snodige greier.

Min (les: pappa hadde med fra jobben og jr. tok over) første maskin var faktisk en M24 :) Og ja, den hadde en særegen lyd. Går rykter om at disklyden fra den generasjonen disker blir brukt som stemningslyder i et av FPS-spillene :love: Men det er noe jeg har hørt og ikke lest. Good old times :)

Jeg husker også at skjermen som fulgte med M24 hadde en spesiell fot som fikk meg til å tenke på høyhalsede gensere.

 

Tror nok harddisk-lyden var perfekt som bakgrunnsstøy i filmer med høyteknologisk stemning. Burde passe perfekt i operasjonssentralen i "24".

Lenke til kommentar
Mener å huske at min første PC i 1996 tror jeg det var (født i 1980, dette var konfirmasjonspengene mine) Den hadde 20mb HD og tok over for min gode gamle nydelige amiga med 3 floppy'er  :love:

 

Pentium 75, 8mb ram, ATI Mach64, SB Awe32 + 12mb ram, cd-rom litt over 20 000,- 

 

Floppy stasjonen har jeg fortsatt.

 

_

Thorsan

Alt stemmer untatt disk størrelsen, det er nok isåfall 200mb, minst. Min pc (486) hadde 166mb disk (1994). I 96/97 byttet jeg til 2,5gb disk.

Så 20mb var nok litt lite.

Lurer på om det kanskje var 500- 800mb eller noe i den duren, ble jommen i meg litt usikker nå. :hmm:

Lenke til kommentar
Mener å huske at min første PC i 1996 tror jeg det var (født i 1980, dette var konfirmasjonspengene mine) Den hadde 20mb HD og tok over for min gode gamle nydelige amiga med 3 floppy'er  :love:

 

Pentium 75, 8mb ram, ATI Mach64, SB Awe32 + 12mb ram, cd-rom litt over 20 000,- 

 

Floppy stasjonen har jeg fortsatt.

 

_

Thorsan

Alt stemmer untatt disk størrelsen, det er nok isåfall 200mb, minst. Min pc (486) hadde 166mb disk (1994). I 96/97 byttet jeg til 2,5gb disk.

Så 20mb var nok litt lite.

Lurer på om det kanskje var 500- 800mb eller noe i den duren, ble jommen i meg litt usikker nå. :hmm:

det kan nok stemme ganske bra, husker kammeraten min kjøpte pc med samme specs som din med 850mb disk, når jeg kjøpte 2,5gb sa han: "Du kommer aldri til å greie å bruke halvparten"

:w00t: Tja, prøv og si det i dag!

Lenke til kommentar
De diskene var nok 14 tommer brede og hadde 6 plater. Husker jeg så dem på en visitt hos Kommunedatasentralen Østlandet i Hamar en eller annen gang på midten av 80-tallet.

 

Det er en liten oversikt over diskhistorikk her: http://www.disktrend.com/5decades2.htm

I følge denne var de første diskene på 5MB.

 

Det fortelles om 14-tomsdiskene at de hadde så mye krefter at de enkelte ganger kunne bevege seg langs gulvet mens de jobbet. Enkelte hackere skrev spesielle programmer for å få dem til å gjøre dette så fort som mulig, slik at de kunne arrangere race. En gang skal en slik drive ha ruslet tvers over et datarom og blokkert den eneste døren til rommet slik at man måtte lage hull i veggen for å komme inn og rydde opp.

 

Noen lager også klokker av platene:

http://walkingdrives.com/Walking%20Drive%20page.htm

Ikke alle som hadde 6 plater, har en sånn boks liggende, di var utskiftbare, 5Mb og den jeg har, har 2 plater. Og ja jeg skal lage klokke av den ja!

Lenke til kommentar
1989: Min første (IBM) PC var en 80286 Acer med 10MB HD, 640Kb og 5"1/4 360Kb diskettstasjon. Hele 4 farger på skjermen. Såkalt Herculesskjem mener jeg å huske, men det var noe emuleringsgreier som gav 4 farger. (rosa, fiolett, grå eller noe) Gyselig var det i allefall

12.000,-

 

1991: Nummer 2. Compaq 386 fra Datavarehuset. Hele 20MB HD, 2MB RAM. 16 farger(ordentlige denne gangen). 3"1/2 720Kb. diskettstasjon. Windows 2.0 eller 2.1. Husker bare at jeg benyttet en slags filbehandler med musa for å starte andre prog.

17.000,- Stipendet fikk ben å gå på.......

 

Ja, tiden flyr!

Det var nok ikke Compaq Datavarehuset, men en PC som het noe lignende, bare for navneforvirringens skyld såklart :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...