Gå til innhold

Hva er lettest å bygge? -Intel-AMD


Star

Anbefalte innlegg

Har god erfaring med sammensetting av AMD maskiner og har hort at Intel er generelt lettere. Stemmer dette? Jeg har ikke r0rt en intel maskin på flere år..

Hva kan dere anbefale av hovedkorter for Intel? Har hort forskjellen mellom Celeron og Pentium er stor.. Jeg b0r kjope Pentium?

Endret av Star
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper ikke dette blir en Intel vs AMD diskusjon.

 

Det er vel hipp som happ, men Intel er nok lettere. Større valgmuligheter for hovedkort og RAM som passer også til Intel. Men har du nok kunnskaper er ikke AMD noe vanskeligere å bygge.

 

Når det gjelder ytelse så er AMD sin Athlon64 raskere i spill, mens Intel sin Pentium4 er raskere til videoredigering og slikt. Ellers blir det hipp som happ her også. Kjøp etter ditt bruk og lommeboka, og glem det AMD og Intel fans sier deg ;)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

På AMD socket A, er det kjøleren som er det verste. På de kjølerene man klipser på, føler man at hovedkortet kan bryte sammen hvert øyeblikk! Man får noen socket A kjølere som man skrur fast. Da slipper man å være fullt så redd.

 

På P4 er montering av kjøler en litt lettere/tryggere sak. Det er litt vanskelig å forklare mekanismen, men jeg vil si at det er bedre å montere kjøler på P4 enn på Socket A.

 

Resten er så å si akkurat det samme..

Lenke til kommentar
På AMD socket A, er det kjøleren som er det verste. På de kjølerene man klipser på, føler man at hovedkortet kan bryte sammen hvert øyeblikk! Man får noen socket A kjølere som man skrur fast. Da slipper man å være fullt så redd.

 

På P4 er montering av kjøler en litt lettere/tryggere sak. Det er litt vanskelig å forklare mekanismen, men jeg vil si at det er bedre å montere kjøler på P4 enn på Socket A.

 

Resten er så å si akkurat det samme..

Riktig, men det er også like lett å montere kjøler på socket 754/939 som på P4 socket tror jeg. Var ihvertfall usedvanlig enkelt å få på BOXED kjøleren på mitt socket 754.

 

Det er vel ikke noe vanskeligere å bygge en AMD enn en Intel vel? JEg bygde min første pc for 3,5år sida uten noe som helst erfaring, det var da et amd socket a system jeg satte sammen. Gikk helt fint uten noen som helst problemer.

Lenke til kommentar
775 cpu viftemontering metoden er nok det letteste som er. Du bare tar vifta og presser den ned til du hører en klikkelyd så er du ferdig. pasta er allerede påsatt 775 vifta

Men er ikke CPU installasjonen på LGA-775 litt tricky med tanke på svake pinner på HK og slikt (skal visst bare tåle 20 forsiktige innstalasjoner eller noe sånt)???

Lenke til kommentar

Hvis det anses som vanskelig å montere en Socket-A Athlon XP med klips kjøler, så burde man kjøpe ferdigbygd. Men ikke kjøp for tung klipskjøler. Blir den særlig tyngre enn 5-600 gram burde man velge Socket-A hovedkort med 4 hull rundt socketen og en kjøler som skrus nedpå.

 

Eneste "Ulempen" med A-XP(og tidligere) er at den den har en ubeskyttet sprø kjerne som lett kan skades hvis man ikke vet hva man gjør.

Men følger man bruksansvisningen og monterer kjøleren plànt og IKKE vinkler den skrått nedpå, samt utøver litt forsiktighet når man benner kjølehaken innpå med en skrutrekker, så er det ikke noe problem.

 

Har montert klipskjølere i mange år og aldri hatt problemer med det. Men man skal være forsiktig og ikke bruke for mye makt.

 

På S754 og S939 fra AMD er kjøleren ganske så enkelt å montere.

 

EDIT

IKKE var et viktig ord der hehe...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
775 cpu viftemontering metoden er nok det letteste som er. Du bare tar vifta og presser den ned til du hører en klikkelyd så er du ferdig. pasta er allerede påsatt 775 vifta

Men er ikke CPU installasjonen på LGA-775 litt tricky med tanke på svake pinner på HK og slikt (skal visst bare tåle 20 forsiktige innstalasjoner eller noe sånt)???

Offisielt sett heter det vist 20 monteringer for socket 478 også (har ikke sett noen tall fra AMD, men jeg regner med de matcher Intel (men ikke stort mer heller)). Hvis man er typen som lurer på hva som er lettest å bygge så mistenker jeg at man heller ikke har tenkt å bytte CPU mer enn 20 ganger ;)

 

Spøk til side, Socket-T er faktisk ufattelig lett å bygge, ordet "montere" er faktisk litt i sterkeste laget spør du meg. Du legge CPU i ramma si, lukker "døra" og klasker på vifta på toppen - og det var det....

Lenke til kommentar
775 cpu viftemontering metoden er nok det letteste som er. Du bare tar vifta og presser den ned til du hører en klikkelyd så er du ferdig. pasta er allerede påsatt 775 vifta

Men er ikke CPU installasjonen på LGA-775 litt tricky med tanke på svake pinner på HK og slikt (skal visst bare tåle 20 forsiktige innstalasjoner eller noe sånt)???

nei det er kjempe lett.

Lenke til kommentar
Eneste "Ulempen" med A-XP(og tidligere) er at den den har en ubeskyttet sprø kjerne som lett kan skades hvis man ikke vet hva man gjør.

 

Har montert klipskjølere i mange år og aldri hatt problemer med det. Men man skal være forsiktig og ikke bruke for mye makt.

Kloke ord, jeg klarte å knuse kjernen på min XP 2500+ barton (ulåst mp) :ohmy: , dette var fordi festearmen var seriøst deformert etter at hunden hadde fått tak i den og klødd tennene på den :ermm:. Måtte bruke mye makt for å få den langt nok ned, og da den endelig festet seg hørte jeg et slags knekk.

Da jeg startet opp systemet skjedde lite.

Jeg tok av vifta og så en stakkars knust liten barton. :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...