Gå til innhold

Hip Hop-tråden - les reglene


ehs5

Anbefalte innlegg

Kanye har i hvertfall nok selvtillit, det skal han ha.

 

Ville ikke plassert han blant topp 10 akkurat, men jeg syntes han har gjort nok for ikke å bli sett på som en random neger som tror han kan å rappe (/les fiddy, g-unit, soulja, wayne osvosvosv.).

 

Dessuten er han han ganske unik på konserter ol.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil ikke påstå at verken 50 cent eller majoriteten av G-unit er dårlige rappere. Get Rich or Die Trying og Beg for Mercy var rimelig bra skiver i mine øyne. Men det er vel ikke kred nok å innrømme noe sånt.

Jeg synes de er et langt gjesp av rimonani.

 

CunninLynguists - K.K.K.Y.

Lenke til kommentar
Et band jeg har fått øynene opp for er Army of the Pharaohs. Må takke stoltz for det.

Her er Army of the Pharaohs - Gun Ballad. Beaten er noe for seg selv.

Fett at jeg kan påvirke musikklyttingen til folk. AOTP er kongefett.

 

Angående denne bubblegum snakken; jeg hører fortsatt på en del eldre Kanye/50/Weezy. Synd å forkaste god musikk på grunn av prinsipper. Jeg hører ærlig talt ikke særlig mye på nyere snoop/ice cube/public enemy heller.

 

En liten oppvekker tidlig på morgenen:

MOP - Firing Squad

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar
Det er ikke prinsipper, engang, men god gammeldags musikkelitisme.

Jeg forbeholder meg min rett til å ikke like rappingen til 50 cent, Lil Wayne, Kanye West m.fl. For de to førstnevnte gjelder det både tekst og flow, mens sistnevnte i hvert fall har noe interessant å snakke om. Jeg kan nevne en drøss rappere, både fra undergrunnen og også noen fra poplistene, som jeg synes er mye flinkere enn disse nevnte. Så å dra musikkelitisme inn i diskusjonen er skivebom deluxe; det vi snakker om er skills, verken mer eller mindre.

Endret av Torbjørn S.
Lenke til kommentar

For all del, skal ikke nekte deg å høre på hva du vil, men å påstå at 50 Cent ikke hadde både talent og potensiale på Power of the Dollar - Get Rich-tida synes jeg blir for dumt. Vittige og underfundige punches, sprek rimstruktur og en mindre vanilla flow enn hva de fleste andre artistene jeg har hørt som pumper gangsta rap-greia så mye at det blir selvparodisk kan skilte med.

 

Og på hvilken måte er å dra musikkelitisme inn skivebom? Jeg er 100% overbevist om at 50 hadde vært major i undergrunnen per dags dato om han ikke hadde slått gjennom kommersielt i like stor grad som han gjorde. Men siden har gjorde det, er det ikke legitimt å høre på musikken hans lenger. Akkurat det samme gjelder for fans av band som Dimmu Borgir (omg omg hører bare på Stormblåst og For All Tid), Metallica (fuck alt post justice / til nøds black album. RIP cliff!) og Ramones (sutr sutr nå er det blitt mainstream å høre på The Ramones, nå kan ikke jeg gjøre det lenger).

 

 

Klart det ikke er musikk for folk som bare hører på conscious på mp3-spilleren på interrail, men hvis greier å se forbi gimmiken og verdsette musikken for det den er, er det vel så mye å hente i 50 som f.eks Nyckz, som kjører akkurat den samme greia men høster mer respekt for det.

Endret av Robert Rektum
Lenke til kommentar
Det er ikke prinsipper, engang, men god gammeldags musikkelitisme.

Jeg forbeholder meg min rett til å ikke like rappingen til 50 cent, Lil Wayne, Kanye West m.fl. For de to førstnevnte gjelder det både tekst og flow, mens sistnevnte i hvert fall har noe interessant å snakke om. Jeg kan nevne en drøss rappere, både fra undergrunnen og også noen fra poplistene, som jeg synes er mye flinkere enn disse nevnte. Så å dra musikkelitisme inn i diskusjonen er skivebom deluxe; det vi snakker om er skills, verken mer eller mindre.

Det er ikke bom i det hele tatt. "Vi ser ned på de som hører på ditten og datten fordi det er ikke underground nok". Ikke fortell meg at dette er nytt for deg.

Lenke til kommentar

I forhold til diskusjonen i denne tråden er det skivebom. Nivået her skal være høyere enn "Vi ser ned på de som hører på ditten og datten fordi det er ikke underground nok". De fleste som diskuterer i denne tråden kommer ikke med utsagn om at 50 cent e.l. er wack fordi han ikke er undergrunn nok. Det gjør i hvert fall ikke jeg.

 

Akkurat nå virker det heller som det er dere to, rektum og stoltz, som er fordomsfulle. Jeg snakket utelukkende om smak og hva jeg anså som gode rap-ferdigheter. I diskusjonen om hvilken musikk man lytter til var det ingen som dro inn begreper som "prinsipper" og "kred" før dere gjorde det. Et utsagn som "klart det ikke er musikk for folk som bare hører på conscious på mp3-spilleren på interrail" er vel heller ikke noe som vitner om en åpen tilnærming til musikk.

 

For å argumentere mot det siste eksempelet ytterligere: hvis vi skal diskutere rappere fra gata, hvis innhold i tekstene generelt dreier seg mest om livet i gata, hvem som er hardest, har flest pistoler, er minst redd, og har flest damer (og av og til noen flotte og ærlige betraktninger om fortid, nåtid og fremtid i livet), så trenger du ikke gå lenger enn to sider tilbake i denne tråden for å finne at stigmatiseringen din av folk som ikke synes 50 er flink (backpackere?) blir feil. Jeg anbefaler å se denne rapperens egen

, den skulle gi et tilnærmet godt sammenligningsgrunnlag mot bakgrunnen til 50 cent og de andre rapperne vi har diskutert, da dette synes å være av viktighet for dere.

 

Og Reks knuser 50 cent, Lil Wayne og de fleste andre rappere når det gjelder det meste, da inkluderer jeg flow og hvor dreven han er på mic'n, og tekster (ikke de dypeste, men så er det heller ikke hans greie) med punchlines og gode rim. Dette er min mening og min smak. Den er basert på en oppfatning av ferdigheter. Det er ikke vanskeligere enn som så.

Endret av Torbjørn S.
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor du har fått det ifra at det skal være høyere, men selv om de mest aktive bidragsyterne i denne tråden for det meste er folk med god peiling på hip hop, betyr ikke det at de representerer røsten til majoriteten. Hvorvidt det har blitt direkte uttalt i denne tråden eller ikke er uviktig. Jeg kommenterte det på grunnlag en av generell trend som har oppstått i flere musikkmiljø. Grunnen til at jeg tok det opp her er fordi jeg mistenker at det samme hersker hos mange her inne.

 

Fordomsfulle? Det siste var et forsøk på en spøk rundt en stereotype, om du ikke forstod det. Prinsipper og kred ble dratt inn fordi det føltes relevant. Jeg vet ikke hvor god du erfaring har med at folk påberoper seg videre musikk-, film- og litteratursmak enn de innehar, men jeg har opplevd det ofte, og føler at jeg på grunnlag av det har all grunn til å hevde at dette er noe som også hersker blant hip hop-fans.

 

Det at Reks er en dyktig(ere) rapper utelukker ikke at 50 er det, så jeg skjønner ikke helt hvorfor du begynner å trekke ham inn.

Lenke til kommentar
huff..det var ikkje dette eg ville med mitt innlegg.. ta å relax litt :D

Forresten, noken som skal på The Roots enten neste onsdag i bergen eller torsdag i oslo?

 

Hadde jeg nesten glemt. The Roots live er magisk, rett og slett kanskje den feteste gruppen jeg har sett live ever. Og jeg hører langt fra bare på hiphop. Skal se dem i Bergen.

Lenke til kommentar
huff..det var ikkje dette eg ville med mitt innlegg.. ta å relax litt :D

Forresten, noken som skal på The Roots enten neste onsdag i bergen eller torsdag i oslo?

Det er jo bare sunt med en god diskusjon. Ingen sure miner herfra, i hvert fall! :)

 

For øvrig så jeg The Roots live på Rockefeller i 2005, etter at de hadde sluppet The Tipping Point. Det var en veldig bra konsert, og å gå på konsert med The Roots er en sikker vinner.

Lenke til kommentar
huff..det var ikkje dette eg ville med mitt innlegg.. ta å relax litt :D

Forresten, noken som skal på The Roots enten neste onsdag i bergen eller torsdag i oslo?

Haha, no hard feelings. :wee:

 

Hadde vært dritfett å sett Roots i bergen, men programmet mitt er fullpakket. Dessuten har jeg ikke penger. Så de på Quart 07. Anbefaler alle som har anledning å gå. Dere vil ikke angre.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...