Gå til innhold

Skole oppgave, hjelp..


Anbefalte innlegg

Har fått en skole oppgave som skal være ferdig til tirsdag, som jeg da skal skrive en 2-3 siders fagoppgave.

Temaet er Teknologi- og næringslivshistorie, og under dette skal vi selv finne en problemstilling..

Problemet her er at jeg ikke finner noen som helst problemstilling, og jeg ønsker da litt forslag til problemstillinger..

 

Alle forslag mottas med takk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg støtter forslaget over, vil kanskje legge til at det er flere kulturelle faktorer når det gjelder teknologi og næringsliv, f.eks.

- teknologer of forretningsfolk er i to nokså forskjellige verdner

- Norge ligger litt etter når det gjelder å følge med det som skjer ellers i verden (uansett hva bladsmørerne i avisene påstår), derfor kommer opp- og nedgangene litt forsinket til Norge.

- jappebølgen var en kulturell omlegging av de store som i utgangspunktet var godt (la de dyktige rykke opp, ikke bare bruk annsiennitet), selv om det senere skled helt ut (da japper ble et skjellsord). At jappebølgens negative del også kom til Norge, synes jeg fortsatt er litt rart

- skrekkeksempelet er GSM (ref mobiltelefoner): Oppfunnet i Norge, men myndighetene mente dette var lite å satse på. Ericsson og Nokia var kanskje enige med Norge der...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvilken mekaniske innsikt er det du har i tankene? For meg ser arkimediske prinsipper (bl.a. vektstang) ut til å være mer enn nok til å starte industri. I Egypt kjente man også hjulet og de hadde også jordolje egnet til å fyre med.

 

Det er en type litteratur (steampunk) hvor en spekulerer på hvordan ting ville ha sett ut om data-alderen hadde begynt på viktoria-tiden (basert på Babbages maskiner). Jeg har en følelse av at en kunne gjøre samme type tankeeksperiment med en egyptisk industriell revolusjon for 2000 år siden.

Lenke til kommentar

Du er inne på noe her, men synes du tar vel hardt i. Romas fall ledet til middelalderen, som igrunnen var dystre greier. At dette tok med seg 2500 år med kunnskap er vel mye; var det mer enn fra det gamle Hellas en tapte? Det var jo en god del de kom opp med på utrolig kort tid, gullalderen var vel 490 f.Kr til 423 f.Kr. Er det noe eldre enn det du hadde i tankene?

 

Renessansen fikk navnet av at den gamle greske kulturen ble på sett og vis gjenfødt i Europa, men dette skjedde ikke i et tomrom. For det var ikke hele verden som mistet alt, mye ble tatt vare på av muslimske lærde, spesielt i Byzants/Konstantinopel/Istanbul. Igrunnen et tankekors når en ser på tilstandene i Midtøsten idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...