Gå til innhold

Matte i media og forskning.


rlz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har dårlige mattelærer? Altså.. jeg forstår det læreren skriver etc. Jeg klarer oppgavene han gir oss. Men når han gir oss prøver så er det fryktelig vansklig! Ofte har han med oppgaver fra et underkapitell litt lenger foran. Hele klassen begynner irritere seg over denne fyren. Han roter på tavla, og når han skal lære ting til folk som ikke forstår så går det fryktelig tregt. Skjønner ikke vedkommende så pusser han ut å begynner på nytt... jesus... jeg blir lei. I fjor hadde vi ei bra lærer! Da var matte bare gøy, jeg kom på alle timene uansett hva! Men nå, føler jeg aldri for å møte opp. Måtte bare få ut dette :p.

Lenke til kommentar
Siden dette e en mattetråd, tenker jeg dette passer her:

 

Hvordan kan man regne ut hvor mange kombinasjoner som er mulig på en kodelås med feks, 5 siffer på hvert hjul og 3 hjul?

 

Går det an å sette dette opp som en fast formele, eller ikke?

 

MVH

Det er 3^5

Generelt blir det antall hjul opphøyd i antall tall på et hjul

Vi har en hengelås med tre hjul med sifrene 0 til 9 på hvert hjul. Det laveste tallet vi kan få er 000. Det høyeste tallet vi kan få er 999. Og siden alle hjulene inneholder alle sifrene vi har i titallsystemet, så er alle tallene mellom 000 og 999 med. Altså alle tall fra 000 til 999, som i mitt hode blir 1000 tall og dermed 1000 kombinasjoner.

 

Utregning med formel:

Antall siffer på hvert hjul = 10

Antall hjul = 3

Antall mulige kombinasjoner = siffer^hjul = 10^3 = 1000 kombinasjoner

 

Med pertm sin formel blir det:

hjul^siffer = 3^10 = 59049 kombinasjoner

 

 

Isåfall må jeg huske på at også 000 er en kombinasjon, og 999 + 1 (000) = 1000 :yes:

Stemmer nok det, forstår det nå!

Dessverre så skrev jeg feil her, det var litt for sent på kvelden tydligvis :blush:

Lenke til kommentar

Hvis det som står på høyre side av ligningen er x + e^(-2x), skal man i følge ubestemte koeffisienters metode få en partikulærløsning på formen Cx + D + Ee^(-2x).

 

Men dersom den homogene løsningen er Ae^x + Be^(-2x) må man modifisere. Blir det

 

a) Cx + D + Exe^(-2x)

 

eller

 

B) Cx^2 + Dx + Exe^(-2x)

 

?

Lenke til kommentar

Siden dette e en mattetråd, tenker jeg dette passer her:

 

Hvordan kan man regne ut hvor mange kombinasjoner som er mulig på en kodelås med feks, 5 siffer på hvert hjul og 3 hjul?

 

Går det an å sette dette opp som en fast formele, eller ikke?

 

MVH

Det er 3^5

Generelt blir det antall hjul opphøyd i antall tall på et hjul

Vi har en hengelås med tre hjul med sifrene 0 til 9 på hvert hjul. Det laveste tallet vi kan få er 000. Det høyeste tallet vi kan få er 999. Og siden alle hjulene inneholder alle sifrene vi har i titallsystemet, så er alle tallene mellom 000 og 999 med. Altså alle tall fra 000 til 999, som i mitt hode blir 1000 tall og dermed 1000 kombinasjoner.

 

Utregning med formel:

Antall siffer på hvert hjul = 10

Antall hjul = 3

Antall mulige kombinasjoner = siffer^hjul = 10^3 = 1000 kombinasjoner

 

Med pertm sin formel blir det:

hjul^siffer = 3^10 = 59049 kombinasjoner

 

 

pertm sin metode er helt riktig, bare at han byttet om på tallene. Setter man 5^3 blir det riktig. Dette er fordi du har fem mulige tall, på tre forskjellige hjul. Dette stemmer også i eksempelet fra 0-999, 10^3 blir som kjent 1000. :)

Lenke til kommentar
pertm sin metode er helt riktig, bare at han byttet om på tallene. Setter man 5^3 blir det riktig. Dette er fordi du har fem mulige tall, på tre forskjellige hjul. Dette stemmer også i eksempelet fra 0-999, 10^3 blir som kjent 1000. :)
Les begynnelse på diskusjonen, så ser du at han ikke var enig i at 5^3 var riktig. Men han tok det heldigvis som en mann og innrømte det dagen(e) etterpå. :) Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
pertm sin metode er helt riktig, bare at han byttet om på tallene. Setter man 5^3 blir det riktig. Dette er fordi du har fem mulige tall, på tre forskjellige hjul. Dette stemmer også i eksempelet fra 0-999, 10^3 blir som kjent 1000. :)
Les begynnelse på diskusjonen, så ser du at han ikke var enig i at 5^3 var riktig. Men han tok det heldigvis som en mann og innrømte det dagen(e) etterpå. :)

 

Så innrømmelsen, men leste bare det som var quotet så fikk ikke med meg at noen andre hadde presentert den riktige løsningsmetoden :) Beklager, skal aldri gjenta seg ;)

Lenke til kommentar

Hva er svakheten til L'Hôpital?

Jeg vurderer å bruke den som en siste utvei hvis vi får en virkelig ekkel grense på en heldagsprøve eller noe i fremtiden. Var litt kjipt å løse en i dag vha. kalkulatoren (satt inn 10^-20 for x->0). Det verste var egentlig at jeg kom på en løsning i det jeg satt meg ned i bussetet på veien hjem.

Lenke til kommentar
Tipper DrKarlsen kan si noe om det. :p Virker som han bærer nag til hele greia.

 

You said it. :p

 

 

Et veldig enkelt eksempel på at LH ikke er gyldig:

 

Se på lim_{n->0} (e^n - 1)/n, her har vi "0/0", så LH frister veldig, og gir riktig svar. Men!

 

Hvis vi skal bruke LH må vi kunne derivere, så la oss se på derivasjon av f(x) = e^x.

 

lim_{h->0} (e^(x+h) - e^x)/h = lim_{h->0} e^x(e^h - 1)/h = e^x * lim_{h->0} (e^h - 1)/h.

 

Altså trenger vi den tidligere nevnte grenseverdien for å derivere e^x, og den kjenner vi jo i teorien ikke.

 

(Merk at det finnes en vei om dette problemet i dette eksempelet, men det er veldig enkelt å forstå, i tillegg til at det "gode" eksempelet mitt krever ekspansjon av sin(a+b), noe som jeg ikke er klar for akkurat nå.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...