Gå til innhold

ASUS A7N8X og XP3200+ (400FSB?)


hansent

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vet ikke om det jeg lurer på hører under kategori HK eller CPU, men:

 

Skaffet meg omsider AMD XP3200+ CPU før den er helt ute av markedet da den skal være kompatibel med hovedkortet.

 

Monterte den nå korrekt på HK med Thermaltake gigavifte (spør du meg).

 

Prøvde å starte opp og fungerte på 100MHz x 11 (=1100).

 

Skrudde den så opp på 133MHz og videre på 166, tenkte å ta steg for steg, så intet skulle gå galt, men det gjør det jo.

 

Første gang oppstart med 200MHz gjorde at oppstart av windows stoppet.

Var inne på forum og leste litt, stilte opp vcore litt og prøvde igjen. Kom lengre denne gang, men... BLÅSKJERM (rekker ikke å lese hva som står før maskin restarter).

 

Problemet er det samme unntatt når jeg kjører på 100MHz.

 

Vet ikke hva som er galt unntatt at jeg ikke får utbytte av ny CPU!

 

Noen som kan hjelpe meg?

 

ASUS A7N8X Deluxe

XP3200+ (400)

Corsair Value S PC3200 512MB (256x2)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken revisjon har du av hovedkortet. Revisjonene før 2.0 fikk muligheten til å gå opp til fsb på 200 ved ei bios oppdatering. Men er ikke sikker på om det er garantert at alle kortene skulle klare det likevel. Mulig det er kun rev. 2 som er produsert for å garantere denne hastigheten. Men er jo mange som har klart 200 eller høyere også på de tidligere revisjonene (tredjepartsinfo fra forumet, ikke egen erfaring)

 

Andre ting du kan prøve.

Øk vcore til 1,8/1,85

Starteopp med kun en minnebrikke.

Sette minnebrikkene slik at de ikke kjører dual-channel.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Tror ikke den er død, eller!? Det vil si det kommer ikke bilde på skjermen, men HD står og jobber! Får vel ikke oppdatert BIOS uten bilde?

 

Nok en gang: SUKK

:cry:

Kople av 220v og resett cmosen på hovedkortet .

Kommer nok bilde igjen da , hvis det ikke er noe fysisk som er røket .

 

Er det ikke også en jumper på dette hovedkortet angående max fsb .

 

 

Nok guffe fra PSU har du og håper jeg . Ikke en slik noname brand type som ikke klarer å følge med i svinga.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ikke bilde på skjermen, høres ut som minneproblemer. Kanskje for harde timings til 200MHz. det er jo Corsair Value. Resett CMOS som nevnt, load BIOS i en safe CPU-hastighet, og sett DDR-tiimings til f.eks 2,5-3-3-11, så skal du være sikker på at minnet ikke føkker opp. Kan godt gi minnet litt ekstra volt, vet ikke hva som er standard på det minnet.

 

Så dobbeltsjekker du alt i BIOS, setter CPU på 11*200@1,65v, noe annet skulle være unødvendig.

 

Andre settings du kan sjekke er AGP frequency, at den står på 66/67. Mer husker jeg ikke av BIOS fra da jeg hadde hovedkortet.

 

Edit: Angående Single/Dual-mode på minnebrikkene, prøv å sette dem i en annen kombinasjon. 1 og 3 eller 2 og 3 f.eks. Jeg synes å huske at nesten samme hvordan jeg satte mine to minnebrikker på det hovedkortet, så dukket det opp som Dual..

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...