Gå til innhold

Fat32 eller NTFS?


dnivie

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Ny pc har ankommet, og jeg skal etter hvert installere Windows XP Pro på maskinen.

 

Det jeg lurer på er hva jeg bør velge i mellom NTFS og Fat32. Det begynner å bli en stund siden jeg bygde pc. Har tidligere brukt Fat32. Prøvde NTFS en gang. Et eller annet som jeg ikke helt husker inntraff, så jeg ble tvunget til å formatere. Det skulle vise seg å være lettere sagt enn gjort.

 

Så spørsmålet mitt er basert på negative erfaringer med NTFS filsystemet. Er det egentlig ikke så vanskelig som det virket den gangen? Jeg hadde ingen problemer når det gjaldt normal bruk av pc'en, men det var altså da denne tvungne formateringen kom inn i bildet at problemene startet. Fikk vel formatert etter hvert, men jeg brukte ganske lang tid.

 

Noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør du konvertere til NTFS?

 

Du bør egentlig ikke konvertere hvis du ikke har behov for noen av de mange funksjonene som NTFS har. NTFS er et sikrere filsystem i forhold til FAT/FAT32, men det spørs om du trenger alle funksjonene.

 

Her er noen funksjonene som NTFS har men FAT ikke har:

 

Sikkerhet. Du kan definere hvilke brukere som skal ha tilgang til enkelte filer og mapper.

 

Kryptering. Du kan sikre filer og mapper på denne måten.

 

Diskkvote. En funksjon som kan brukes til å styre hvor mye diskplass en bruker for lov å bruke.

 

(hentet fra en artikkel på programmer.no)

Lenke til kommentar

Det er snakk om en helt ny PC med helt ny harddisk. Det vil også være min eneste harddisk. Den gamle PC-en med alle mine gamle data vil være satt opp i nettverk med den nye. Så nødvendige filer vil hentes hjem på den måten.

 

Så det er ikke snakk om konvertering, men en førstegangsformatering og

-windows installering.

Lenke til kommentar

fat32 har også mye høyre clustersize, slik at diskplassen blir ikke blir like godt utnyttet.

 

hvis det er helt ny disk så kjører du ntfs.

eneste som er greit med fat32, i mine øyne, per dags dato er at hvis du booter med en bootdisk så har du tilgang til et litt større lagringsområde enn diskett. (kan kanskje gjøre det enklere hvis du må fikse noe i dos(flashing eller hva det måtte være)).

 

Men det er jo fort løst ved å bare ha en 100mb fat32 partisjon hvis du i det hele tatt har brukt for det.

 

bruk ntfs du :p

Lenke til kommentar
.... så jeg ble tvunget til å formatere. Det skulle vise seg å være lettere sagt enn gjort.

Det skjer fordi man er så opphengt på at formatering skal gjøres i DOS. Slik var det før.

Glem DOS. Du har ikke bruk for å boote DOS fra floppy. Du har alt du trenger på XP CD'en, du booter med den og formaterer.

Det er nærmest en selvfølge å velge NTFS med dagens store disker.

Lenke til kommentar

Kommer kun på 2 grunner til at noen ville velge Fat32 over NTFS

 

* Du har tenkt å innstallere win95/98, eller disse må lese harddisken

* Du kjører et ghost program e.l som trenger dos tilgang til disken (sett av en partisjon med fat32 til dette dersom du trenger det)

 

Utover det har ntfs mange fordeler over fat32, de viktigste er at ntfs er sikrere (lar deg sette masse rettigheter) og utnytter plassen bedre. Mener også at NTFS logger diskaktivitet slik at dersom pc'n blir slått av under diskoperasjoner vil dette ikke ødelegge info på disken. (Samme måte som mange Database systemer bruker, avbrutte operasjoner tilbakestilles)

 

Sp+

Lenke til kommentar
Når er jo egentlig filsystem allerede valgt, men er det noen som har hatt fat32 på en litt større disk, som kansje i tilegg er kanske full av ting og tang. Det går ikke direkte unna, det kan jeg ihvertfall si. :hrm:

Tror det må være det viktigste for meg ihvertfall. NTFS virker mye kjappere. Bare min erfaring.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...