Gå til innhold

socket 939 vs socket 754

Ronnyjo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å oppgradere pc'n min til en AMD 64 maskin (gamer pc :thumbup: )

Lurer på positive/negative sider ved disse sokkelene sett opp mot hverandre. 939 er mer fremtidsrettet, eneste jeg har fått med meg :blush:

Fant ingen tråd på forumet angående temaet, mulig jeg er elendig til å søke :!:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vurderer å oppgradere pc'n min til en AMD 64 maskin (gamer pc :thumbup: )

Lurer på positive/negative sider ved disse sokkelene sett opp mot hverandre. 939 er mer fremtidsrettet, eneste jeg har fått med meg :blush:

Fant ingen tråd på forumet angående temaet, mulig jeg er elendig til å søke :!:

Socket 939 har doble minne-kanaler, samt at FX kjøres på den. Mens 754 stopper med 3700+, skal 939 forsette oppover.

På 939 skal også HT opp på 2.2GHz.

Men ennå synes jeg ikke ytelseforskjellen kan forsvare prisforskjellen, selv om prisen på 3500+ har kommet under 3000kr.

Også utvalget av HK til 939 er ennå for tynt, men det kommer nok til å jevne seg ut om kort tid.

Skrevet (endret)

939 er mer "fremtidsrettet" i den forstand at det vil bli produsert flere og raskere prosessorer på den etter hvert. Men dette "fremstidsrettet"-argumentet har egentlig ikke vært særlig rasjonelt inntil nå. Prosessorene til denne sokkelen har vært så dyre at man like så gjerne kunne kostet på seg et sokkel 754-kort isteden. Men nå kommer altså 939 med billige prosessorer i den nære framtid (3000+ og 3200+), samt støtte for PCIe, og SLI (to grafikkort). Det jeg kommer til å gjøre - og som jeg anbefaler andre å gjøre - er å kjøpe et 939-system når Nforce 4- og KT890-brikkesettene kommer. Noen få uker igjen nå. Håper dette var oppklarende. :)

Endret av bureaucrator
Skrevet
Vet ikke men det kan virke som om hk produsentene venter litt med nye kort til 939 siden denne skal over til pci . :hmm:

Det har jeg også tenkt litt på ja... Kan ihvertfall virke sånn, er ikke overdrevent mange 939-HK ute.

Hvis du tenker å oppgradere nå, innen dager/uker, er nok Socket 754 noe å satse på, og slettes ikke dårlig i det hele tatt. Hvis du derimot tenker på dette som et fremtidig prosjekt og ikke har hastverk, kan Socket 939 med PCI-e være noe å "vente på", som alle råder folk til å gjøre når de skal oppgradere PCen. Det er jo alltids noe å vente på!

Hvor mye penger har du tenkt å bruke? Så kan vi jo sette opp et forslag til deg!

Skrevet

De som kjøper 754 eller 393 kommer kommer til å kjøpe nytt neste år på grunn av PCIe, så kjøpe det som kommer billigere ut siden yttelses forskjelen er varierene og oft ingen.

Simon

Skrevet

Tenkte å bruke max 16K og da trenger jeg følgende :

cpu

hovedkort

ram

skjermkort (tenkte på et x800 xt pe)

psu (nok strøm til 2 hd'er, 2 dvd spillere + skjermkort)

hd (stor hd til lagring primært ,altså ingen systemdisk)

dvd brenner, dual

Målet er at pc'n vil holde til spilling i kommende 2 år. Etter det vil jeg nok oppgradere slik som jeg har planer om nå.

Derfor er ytelse i spill alfa-omega.

Takker for forslag til oppsett :thumbup:

Skrevet

Minne : Vil jeg merke noen særlig forskjell i ytelse på spill hvis jeg går litt ned på pris her?

PSU : Er den stillegående (behøver ikke være DØNN stille)?

Glemte at inkludert i prisen skal det også være med hodetelefoner :

Sennheiser HD595

Skrevet (endret)
Minne : Vil jeg merke noen særlig forskjell i ytelse på spill hvis jeg går litt ned på pris her?

Vil nok merke liten forskjell om du går ned på minne, men du bør ha 1GB uansett, nye spill trenger mye minne.

Kan ikke si så mye annet om psu enn at du bør skjekke ut http://www.thermaltake.com/purepower/W0023.htm

Edit: Å gå ned til en 3400 gir deg nok mer ytelse pr krone.

Endret av Thorsen
Skrevet

Å kjøpe fremtidsrettet teknologi er egentlig bare tull, du kommer sikkert til å kjøpe nytt hovedkort neste gang uansett.

Kjøp det som til enhver tid gir mest for pengene! Det er for øyeblikket socket 754.

Skrevet

Glemte at inkludert i prisen skal det også være med hodetelefoner :

Sennheiser HD595

Du vil ikke merke noe serlig om du kjøper en 3400 istedenfor en 3700 og da har du spart en del penger , det er tross alt veldig liten forskjell på disse i ytelse . Ja du burde faktisk vurdere en 3200 .

Skrevet

Her er noe jeg mener burde gi god ytelse i opptil 2 år fremover. Ikke let å si på spillfronten men..

AMD Athlon 64 3200+ 2.2Ghz BOXED

- Socket 754 512KB cache

1850,-

Gigabyte K8NS Pro nForce3 250

- ATX/GBLAN/SATA/Raid/8ch.LYD/Firewire

950,-

PMI/PQI 512MB Turbo Memory single ch.

- 400 MHz. (PC3200), CL 2-3-3-6, Gold

x 2 1790,-

Western Digital 200GB S-ATA 7200 RPM

- Caviar Special Edition 8MB cache

1019,-

Sapphire Radeon X800XT 256MB Vivo

- ATI X800XT, AGP, Platinum

4695,-

OCZ PowerStream strømforsyning 420W

- 20/24pin ATX, 23 dBA @ 60% load

1050,-

Fra Netshop: 12 144,-

Personlig hadde jeg kanskje valgt et annet nForce3 250-kort, men de har ikke annet på Netshop. Så hadde jeg hoppet ned til x800pro VIVO, eller 6800GT. Og vurdert en Raptor 74GB fremfor masse lagring.

Men strømforsyningen er rå! Har 30A på 12v. Thermaltake har "bare" 22/24A eller no.

Skrevet

Når man tenker fremtisrettet er i forhold til økonomi.I dette tilfelle vil etter mitt skjønn være å bruke det du har inntil du møter på behov du ikke for tilfredstilt.

Problemet er ofte det at man ikke kjenner til forskjellen på hva man har og hva man kan få.Da blir det vanskeligere å vurdere pris i forskjell til dine behov.Ofte kjøpes det unødvendig dyrt datautstyr.

Skrevet
Når man tenker fremtisrettet er i forhold til økonomi.I dette tilfelle vil etter mitt skjønn være å bruke det du har inntil du møter på behov du ikke for tilfredstilt.

Problemet er ofte det at man ikke kjenner til forskjellen på hva man har og hva man kan få.Da blir det vanskeligere å vurdere pris i forskjell til dine behov.Ofte kjøpes det unødvendig dyrt datautstyr.

Helt klart det når jeg satte opp forslaget var det med hensyn til best ytelse for 15000 ikke billigst mulig ytelse.

Skrevet

Fra microplex:

NC2193 1 stk. NoiseControl Miditower, støydempet 802,41 994,99

FSP40060PN 1 stk. Fortron/Source, 400W, ATX12V, S-ATA 560,48 695,00

Fra komplett:

handleliste

Totalt: 1689 + 12320 + frakt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...