Gå til innhold

Hvorfor piratkopierer man?


DarkSlayer

Anbefalte innlegg

Sitter å "løser verdensproblemer" som vanligt, og idag så er temaet piratkopiering. Ikke et verdensproblem riktignok, men men.

 

Hvorfor piratkopierer man?

 

I tilfelle noen ikke helt vet hva piratkopiering er:

Hvis du har et program som du ikke har betalt for, eller som du ikke kan dokumentere at du har lov til å bruke gratis, så kan du være i besittelse av en piratkopi. Noe som er forbudt selvfølgeligt (la oss se litt bort ifra særnorske regler foreløpig som inneholder endel hvisomattedersomatte ...)

 

Hvorfor piratkopierer man? Jeg ønsker innspill til dette.

 

1. Økonomiske hensyn, har ikke råd rett og slett.

 

2. Bruken av programmet forsvarer ikke prisen på det. La oss si at du vil ha HELE office fordi du en gang iblant er innom her og der, men ikke bruker det særlig mye sånn totalt sett, så kan man kanskje synes at prisen er stiv, bare for å ha mulighet til bruken.

 

3. Dårlig kvalitet og dårlig support. Altså at du selv må bruke mye tid, krefter og "penger" på å fikse opp i problemer relatert til programmvaren at du ikke synes at det er verdt kjøp av lisens.

 

4. Samlemani. Altså som frimerker, vil bare ha, for å ha det, kjekt å ha, kan jo komme godt med en vakker dag.

 

5. Prisen er ok, men det er "vanskelig" å skaffe lisens, eller at det er mye ekstra kostnader, eller mye ekstra arbeid, eller skeptisk til å bruke visa på nettet.

 

6. Bruk av demo programmer ikke helt blir det samme fordi de har for mange restriksjoner, eller er så dårlig kvalitet på at de skaper mer kluss enn høgst nødvendigt.

 

7. Man ønsker å teste ut ting før man kjøper. Dette er kanskje mer relatert til musikk, spill og slikt. Rett og slett fordi man ikke har angrerett på ting som er subjektivt dårligt.

 

8. Du har personlig interesse i programmet, programmet er gjerne for bedrifter eller proffe, eller for kommersiell produksjon/bruk (photoshop, 3D studio osv), og dermed blir prisen stiv.

 

9. Gir totalt blanke

 

 

Har noen andre innspill? vil gjerne få listet opp flere grunner, ellr få noen av mine tilbakevist eller ... lign

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nr. 1 er først og fremst det som gjelder for meg. Jeg er 15 år og hvis jeg skulle kjøpt alle spillene jeg har så måtte jeg hatt brukt alle sparepengene mine.

 

4. er også aktuelt for meg, fordi jeg elsker å ha ting, selv om jeg ikke har brukt for det :blush:

 

Nr. 5 gjelder også ganske mye, for 90% av programmer på internett trenger du kredittkort for å betale for. Foreldrene mine liker ikke å oppgi kredittkortnummer på nettet, så derfor blir det veldig vanskelig, selv om prisen er helt grei.

 

Nr. 7 gjelder for mange tror jeg, men ikke spesielt for meg...

Lenke til kommentar

1 er vel hovedarsak for de som ikkje jobber proffesjonelt med en software

 

7 er sikkert også viktig; men alle store program kan man få en skikkelig

trial versjon på . Både Adobe og Macromedia har 30 dagers fullversjoner,

dette er god nok tid til å teste programmene. Så 7 forsvarer ikkje

kopiering av f,eks Photoshop...

Lenke til kommentar

Når det gjelder programmer så laster jeg ned eller kopierer fordi jeg har lyst på programmet. Om det ikke går prøver jeg å finne et alternativ til akkurat det programmet. Kjøp er uaktuelt siden det altid ligger et eller annet man kan bruke istedenfor.

 

Musikk er av en meget enkel grund: Jeg spiller all musikk via pc'en og ut til anlegget. Vis jeg kjøper en CD så må den først rippes og legges inn som MP3 og så blir cd'en stuet bort på loftet. Er lite fan av å ha 1000 cd'er stående som skryt i stua på siden av anlegget.

 

Filmer kommer etter hvert på tv så jeg hadde ikke kjøpt den heller uansett. Enklere/greiere å ha disse også på pc'en

Lenke til kommentar

De aller fleste spill som gis ut for tiden er EKSTREMT dårlige, derfor laster jeg dem ned, prøver dem og kjøper de jeg liker for å kunne spille på nettet.

 

For eksempel BFV lastet jeg først ned, spilte litt på noen cracka servere, deretter kjøpte jeg det fordi d var så kult, det samme med Wc3.

De aller fleste spill som gis ut nå er ikke værdt halvparten av hva di koster.

Lenke til kommentar

Ah ... når eg tenkte på nr 7 så tenkte eg på mer på de som laster ned musikk, film og spill, de vil gjerne høre mye på plata før de bestemmer seg for om de skal kjøpe den. Altså .... ta Pink Floyd, det er jo litt sær musikk, tror jeg brukte et par måneder før jeg trigga på den gjengen nettopp fordi det er så "sær" musikk. Samme med mye av den metalen jeg hører, platene suger de første 10 gangene, men så blir de bare bedre og bedre ... flere der som jeg ikke har godt lei av enda

Musikk, spill og film er jo ingen angrerett på.. dvs ... har du fjerna plasten rundt = ingen retur rett.

 

De som kopierer photoshop i mer enn 30dager ... så blir vel det mer kategori 8 tipper jeg. Eller at 30 dager ikke er nok. Eller at demo/trial progs har dårligt rykte på seg. Hvor mange ganger har ikke du prøvd en demo bare for å finne ut at den tuller med systemet ditt? Var mer slik før, men kanskje holdningen sitter enda .. vet ikke.

 

Kan kanskje også vær at du vil prøve et program i "30" dager, men ikke nødvendigvis 30 dager, eller de første 30 dager. skal prøve en sak bare for å finne ut at trialen er over etter kun å ha vært inne 2 ganger f.eks

 

jeg vet ikke... bare synser her

Lenke til kommentar

Prisen satt på spillet i butikken er satt av markedsførere. Det er mer markedsføring knyttet til pris enn en kalkulering av forventet salg og utviklingskostnader.

 

Dvs: hadde doom3 solgt i butikken til 200kr så hadde vi tenkt "billig spill, møkka spill, sikkert crap, sånn ... svindel, sånn "remake of doom 2 with a doom3 label"

 

altså prisen er satt til forventning. Bare se på alt det rare som er priset 450kr ...

Lenke til kommentar

Hva med å legge til dette til lista:

 

10. Fordi "alle andre" bruker software X, og hvis man ikke føyer seg inn i rekken kan man få problemer med konvertering o.l., eller at software X er bedre på noe spesielt enn software Y, og omvendt.

 

11. Fordi jobb X krever erfaring med software Y, og man kun vil bruke det for å få erfaring med det, slik at man kan søke på jobben.

Lenke til kommentar

tror mange tenker sånn: "hvorfor skal ikke jeg laste ned, når alle andre gjør det", eller "én piratkopiering til skader vel ikke", eller til og med "ingen bryr seg/merker vel om jeg laster ned [sett inn tittel her]?"

 

det er ikke bare i piratkopieringens verden man merker dette.. alle de spørsmålene ovenfor blir til satdighet stilt av lite hensynsfulle mennesker som forsøpler i naturen, eller forurenser med gasser fra bil, osv. ikke at mange tenker på bil som en aktiv kilde til forurensing lenger, men..

 

litt off topic der.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...