Gå til innhold

Hva er kommunisme?


Laman

Anbefalte innlegg

Vi "prøver oss" ikke. En revolusjon vil komme i en kapitalistisk krise hvor folk ikke får mat og folk vil SELV stå opp for seg selv. Så om de kjemper imot folkeflertallet så vil jeg kalle deg en reaksjonær faen.
Hvor stemmer kommunister RV og prøver å stikke kjepper i hjulene på den velsmurte kapitalistiske økonomien når de vet at den vil gå under før eller siden?

 

Sett at det blir revulosjon og noen kapitalister vil ta en pakke fiskepinner fra meg - og jeg forsvarer fiskepinnene med våpenmakt; er jeg reaksjonær da?

Endret av FiskePinna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi "prøver oss" ikke. En revolusjon vil komme i en kapitalistisk krise hvor folk ikke får mat og folk vil SELV stå opp for seg selv. Så om de kjemper imot folkeflertallet så vil jeg kalle deg en reaksjonær faen.
Hvor stemmer kommunister RV og prøver å stikke kjepper i hjulene på den velsmurte kapitalistiske økonomien når de vet at den vil gå under før eller siden?

 

Sett at det blir revulosjon og noen kapitalister vil ta en pakke fiskepinner fra meg - og jeg forsvarer fiskepinnene med våpenmakt; er jeg reaksjonær da?

nja, jeg ville muligens kallt deg en smule sprø, men reaksjonær, nei.

 

Med mindre kapitalister skulle være kommunister. Da kan jeg forsikre deg om at ingen vil stjele fiskepinnene dine.

Lenke til kommentar
Javel? Som hva da f.eks?

At mannen i gata tenker på seg selv først.

 

At et rikt tilbud av varer og tjenester ikke eksisterer uten åpen konkurranse.

 

At ingen yter det beste de kan hvis de ikke selv høster fruktene av arbeidet.

 

Onde rike menn er kanskje en enkel og grei fiende å lage seg, men når Kjøpmann Nilsen må gi butikken sin til staten (eller den snille demokratiske institusjonen som det heter i din newspeak) er det hans tur til å lage seg fiender.

 

Vi "prøver oss" ikke. En revolusjon vil komme i en kapitalistisk krise hvor folk ikke får mat og folk vil SELV stå opp for seg selv. Så om de kjemper imot folkeflertallet så vil jeg kalle deg en reaksjonær faen.

 

Når krisen kommer vil de fattige støtte enhver som lover dem gull og grønne skoger. Det så vi både i Moskva 1919 og i Berlin 1933. Men når brødkøene blir lange og vi igjen drømmer om den frie verden, ligger jeg på skogen og planlegger kontra-revolusjon.

 

Lykke til med å vente på krisen forresten, ikke hold pusten.

Lenke til kommentar

Mannen i gata tenker sikkert på seg selv først, men hva har det med saken å gjøre?

 

Ett rikt tilbud av varer og tjenester er avhengig av kapitalismen ja, for det er fullstendig unødvendig å lage ørten forskjellige typer cola, flere hundre typer shampoo og hundrevis av skomerker. Det er bortkasta ressurser.

 

De færreste nyter fruktene av sitt arbeid, så det bekymrer meg ikke. Jeg betviler også at det er riktig.

 

Hvis kjøpmann Nilsen får fortsette å gjøre omtrent som han har gjort i alle år så kan jeg ikke fatte og begripe hva han blir så forbanna etter. Det er ikke kjøpmannen på hjørnet (eksisterer han?) som er fienden, det er storkapitalen.

 

Jeg venter ikke på noen krise, jeg arbeider kontinuerlig med dagsaktuelle saker. Akkurat som alle kommunister gjør.

Lenke til kommentar

Kan jeg under kommunismen velge å jobbe ekstra mye overtid en periode for å få råd til å reise på ferie med familien min? Det er å nyte fruktene av mitt eget arbeid.

 

Og utvalg av varer....hva skal vi med forskjellige klær? Burde ikke en enkel og grei grå uniform være nok til alle?

Lenke til kommentar
Samfunnet i form av statsapparatet. Hvorvidt man skal bli betalt i penger eller på en annen måte er en annen sak.

Du snakker om en hel produksjonskjede som skal gjøres gratis, det må gå utover noe annet. Hvordan skal så statsapparatet finansiere dette? Overprise noe annet? Gi de stakkars arbeiderne en haug med varer "statsapparatet" har bestemt de trenger?

No kaster du ut påstander uten forklaring, dette må du utdype.

Lenke til kommentar
...

Ett rikt tilbud av varer og tjenester er avhengig av kapitalismen ja, for det er fullstendig unødvendig å lage ørten forskjellige typer cola, flere hundre typer shampoo og hundrevis av skomerker. Det er bortkasta ressurser.

...

Mangfold kalles det. Et resultat av personlig initiativ for å skape arbeidsplasser. Ulike produkter til ulikt behov. Kvaliteten på varene blir mye bedre dersom det er flere merker som konkurrerer om kundene.

Hvordan skal produktene bli bedre om det bare er en produsent på markedet?

Du snakker om kapitalismen som om den skulle være noe du kan peke på. Det er frihet vi vil ha. Frihet til å kjøpe det vi vil og produsere det vi vil, noe som dere kommunister vil fjerne.

Lenke til kommentar
Kommunismen er ideologien som søker å dra alle ned på bunnen der det er grått og trist.

Fikk meg til å tenke på musikk; hvordan de forskjellige ideologiene uttrykker verdier og livssyn gjennom musikk:

 

Kapitalistisk musikk er i mine ører amerikansk 80-tals musikk: Her er tonen positiv og glad, er dremtidstro og lykke - en virkelig glede!

 

Kommunistisk/sosialistisk/anarkistisk musikk er i mine ører metall, trist og sint rock. Her er alt trist og "satan hersker", fuck the world, alt er et helvete. Her kommer delvis søplepunk inn også.

 

Man kan også se på norske band; A-HA vs Gatas Parlament. Glad og positiv 80-tals musikk i motsetning til trist og destruktiv ("drep de rike") kommunistmusikk.

Lenke til kommentar
Kapitalistisk musikk er i mine ører amerikansk 80-tals musikk: Her er tonen positiv og glad, er dremtidstro og lykke - en virkelig glede!

 

Fint at du liker totalt hjerneløs musikk uten noken som helst form for budskap eller meining. Ein musikk som passer til utopia.

Det er jo bare det at ein lever ikkje i utopia. Ein lever langt der fra og derfor blir 80`tals musikken meiningslaus og dum.

 

Uanset er vel musikk ganske uvensentlig i ein debat om kommunisme.

Lenke til kommentar
Opphavsrett. Retten til å eie det man produserer i form av musikk, bøker ect.

 

Ein vil forsat få skrive bøker, gi ut plater osv under sitt eige namn. Ein vil bare ikkje kunne tjene millioner av kroner på det. Og det at fleire vil kunne leve av å musikk osv vil føre til mykje støre mangfold enn det ein ser i dag.

Lenke til kommentar
Onde rike menn er kanskje en enkel og grei fiende å lage seg, men når Kjøpmann Nilsen må gi butikken sin til staten (eller den snille demokratiske institusjonen som det heter i din newspeak) er det hans tur til å lage seg fiender.

Morsomt at du bruker et uttrykk laget av en selverklært supersosialist.

 

Jeg er for øvrig uenig i at mennesket alltid tenker på seg selv først. Et eksempel er moren som forsøker å beskytte barnet sitt. Instinktivt vil hun ane at minstemann er i fare, og hun kaster seg inn i situasjonen uten tanke på egen sikkerhet, en slags refleks.

 

Edit: Typo

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar
Jeg er for øvrig uenig i at mennesket alltid tenker på seg selv først. Et eksempel er moren som forsøker å beskytte barnet sitt. Instinktivt vil hun ane at minstemann er i fare, og hun kaster seg inn i situasjonen uten tanke på egen sikkerhet, en slags refleks.

Du tror ikke at barnet kanskje er en verdi for vedkommende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...