Gå til innhold

Geforce 6800 GT eller X800 Pro? Beste valg?


radivx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må ikke glemme at 6800GT etter all sannsynlighet vil ha like overlegen ytelse i spill som Quake 4 og RtCW 2, og andre spill basert på Doom 3-grafikk. "Doom 3-argumentet" holder nok litt til. ;)

Og ikke glem det spillet jeg gleder meg mest av alt til: S.T.A.L.K.E.R Det blir ett spill utviklet på nvidia plattform. Regner med at det vil få de fleste andre spill som er kommet ut til da til å se kjipe ut.

Lenke til kommentar
6800GT har "støtte" i langt flere spill enn det X800Pro har....

Jeg er ikke helt sikker på hva du sikter til her, men det er hittil annonsert 3Dc støtte i 7 spill og det er ikke langt ifra antallet spill som er annonsert med SM3.0 støtte.

 

Må ikke glemme at 6800GT etter all sannsynlighet vil ha like overlegen ytelse i spill som Quake 4 og RtCW 2, og andre spill basert på Doom 3-grafikk. "Doom 3-argumentet" holder nok litt til.

Med tanke på at forskjellig implentasjon av Doom3 motoren vil ha forskjellig ytelse karakteristikker, nVidia har sannsynlig optimalisert driveren kraftig spesifikk for Doom3 og at ATi vil nok ha forbedret OpenGL driverene ytterligere til disse spillene er ute er det heller etter all sannsynlighet at 6800GT ikke vil ha like overlegen ytelse i disse spillene.

Lenke til kommentar
Ville selv godt for 6800GT, mener at NV40 er et mere inovativt design enn R420. Bland annet mener jeg at støtten for Shader Model 3.0 som er en industristandard nå er et stort pluss

Du gir deg visst aldri. SM3.0 er sikkert bra det men jeg tror at ATI sin 3Dc teknologi blir minst like bra hvis ikke bedre.

*ler* Den var jo bra.. "Du gir deg visst aldri med det SM 3.0 greiene"... åsså kommer du med "3Dc er minst like bra, hvis ikke bedre!" :!:

 

Sorry...måtte bare le litt uskyldig :innocent:

 

Jeg klarer å finne 11stk "SM 3.0-spill":

-Lord of the rings: Battle for the middle earth

-Stalker: Shadows of Chernobyl

-Splinter Cell 3

-Tiger Woods 2005

-Vampire: Bloodlines

-Madden 2005

-Driver 3.0

-Grafan

-Medal of Honor: Pacific Assault

-Patched Painkiller (expansion..)

-patched Farcry(1.3 er det vel..?)

 

I tillegg til dette, så er det visst sånn at det ble lagt ut en liste over disse spillene på nvnews.net, og den ble raskt fjernet igjen!? Og blant spillene som sto som "SM 3.0-spill" var *trekke pusten* HalfLife 2!

 

The plot thickens however as one title is, controversially, included in nVidia's SM 3.0 list: Half-Life 2. It could be that since Valve will release the game in late September and since 3-4 months later ATI will support SM 3.0, the companies have agreed to use it in H-L 2. If that is the case nVidia will get a good 6 month window of being the only company with boards available that fully support Half-Life 2. Unless, of course, SM 3.0 support is released as a patch only after ATI releases its R520 boards. Confused? They probably want you to be, makes choosing a card a more emotional process than it should be.

 

Kilde: http://www.megagames.com/news/html/hardwar...ludesh-l2.shtml

 

*update*: lest litt rundt..var visst nvidia som ba om at lista skulle fjernes. Man kan lure på om det var fordi den stemte + var 'hemmelig', eller fordi den ikke stemte.

 

Hvilke spill skal ha 3Dc? *nysgjerrig*

Lenke til kommentar

Fanboys biazed folk enkelte her ass! Velg nå den utgiveren du liker best. Formin del har jeg hatt Ati en god stund nå og må si jeg er godt fornøyd.

Har bare hatt på følelsen at ATi ligger ett hakk foran slik det var med forrige generasjons kort. Dette har mulig endret seg men det er litt for tidlig å si. Greit at Nvidia sponser spillprodusenter for den der "NVIDIA....The way its ment to be played!" biazen. Mer penger til utviklerne!

Lenke til kommentar
,29/09/2004 : 02:40]*update*: lest litt rundt..var visst nvidia som ba om at lista skulle fjernes. Man kan lure på om det var fordi den stemte + var 'hemmelig', eller fordi den ikke stemte.
At NVIDIA's request, we have removed the thread on "Shader Model 3.0 Titles." The list of titles was incorrect, which became an issue with game publishers. Sorry.
Hvilke spill skal ha 3Dc? *nysgjerrig*

- Half-Life 2

- FarCry (patch)

- Serious Sam 2

- Tribes Vengance

- Pirates

- Darksector

 

Hmm.. hva har jeg glemt?

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Ville selv godt for 6800GT, mener at NV40 er et mere inovativt design enn R420. Bland annet mener jeg at støtten for Shader Model 3.0 som er en industristandard nå er et stort pluss

Du gir deg visst aldri. SM3.0 er sikkert bra det men jeg tror at ATI sin 3Dc teknologi blir minst like bra hvis ikke bedre.

Ta deg en bolle Merlin! Om du ikke klarer å argumentere for dine påstander kan du like gjerne holde dem for deg selv.

 

En kan ikke sidestille SM3.0 og 3Dc... det er to veldig forskjellige teknologier. 3Dc er så vidt meg bekjent kun en måte å komprimere normal maps på, SM3.0 er jo et sett med nye forandringer til måten man bygger opp shaders på (eller, det gir muligheten for å bygge de opp på en enklere måte). I tillegg kommer det vel muligheten for nye type shader-effekter med SM3.0? (dere får gjerne korrigere meg)

 

Jeg er ikke helt sikker på hva du sikter til her, men det er hittil annonsert 3Dc støtte i 7 spill og det er ikke langt ifra antallet spill som er annonsert med SM3.0 støtte.

 

Siden SM3.0 (som andre har påpekt tidligere her) er en industristandard, og kommer til å bli støttet av nær sagt alle grafikkort beregnet på spill fremover kan man ikke sammenligne 'lister' nå... det blir for dumt.... det tror jeg du vet selv også MistaPi...

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
En kan ikke sidestille SM3.0 og 3Dc... det er to veldig forskjellige teknologier. 3Dc er så vidt meg bekjent kun en måte å komprimere normal maps på, SM3.0 er jo et sett med nye forandringer til måten man bygger opp shaders på (eller, det gir muligheten for å bygge de opp på en enklere måte). I tillegg kommer det vel muligheten for nye type shader-effekter med SM3.0? (dere får gjerne korrigere meg)

Begge kan gi bedre ytelse og eller penere grafikk og begge gir det ene kortet en fordel det andre ikke har, så sånn sett kan dem sammenlignes selv om det er snakk om 2 grunnleggene forskjellige teknologier.

 

 

Siden SM3.0 (som andre har påpekt tidligere her) er en industristandard, og kommer til å bli støttet av nær sagt alle grafikkort beregnet på spill fremover kan man ikke sammenligne 'lister' nå... det blir for dumt.... det tror jeg du vet selv også MistaPi...

Nei det gjør jeg faktisk ikke. For å vurdere hvilket hvilkne av disse kortene man skal kjøpe idag ser jeg ikke noe dumt i å undersøke hvor mange og hvilkne spill som kommer til å støtte SM3.0 eller 3Dc.

SM3.0 kommer nok klart til å bli mer brukt, men det er ikke noe i veien for at 3Dc også blir mye brukt, som du ser er det allerede en del spill som skal ta det i bruk. Jeg håper dette etterhvert også blir en industristandard. En brukbar komprimerings format for normal maps har vært ganske etterlengtet da dette spiser opp masse minne og båndbredde ukomprimert.

Lenke til kommentar

Greit nok, men Merlin er som vanlig på viddene med kommentarene sine, synes han i det minste kunne prøvd å komme med et argument for hvorfor 3Dc er så ufattelig mye 'bedre' enn SM3.0

 

Poenget mitt var at de to teknologiene ikke er appliserbare (noen som har en ordbok, og kan sjekke opp hvordan man bruker ordet 'applikasjon' i denne setningen, hehe) på de samme områdene, og at det faktisk er to ganske så forskjellige teknologier (selv om begge hjelper på generell ytelse og 'bildekvalitet')

 

Det er jo fortsatt veldig usikkert på om 3Dc kommer til å holde seg, men jeg håper selvfølgelig på det jeg også. SM3.0 vet vi jo at er kommet for å bli...

 

(Jeg ville jo tro at Nvidia kommer til å inkludere 3Dc i sin neste GF-inkarnasjon (NV50?), og at ATI kommer til å inkludere SM3.0 i R500 serien, så om litt er nok dette en ikke-sak, men nå synes jeg at det må gå an å differensiere de to teknologiene litt, og ikke sidestille dem fullstendig bare fordi det er ATI og Nvidia som på begge sider sitter med hver sin teknologi...)

Lenke til kommentar
Fanboys biazed folk enkelte her ass! Velg nå den utgiveren du liker best. Formin del har jeg hatt Ati en god stund nå og må si jeg er godt fornøyd.

Har bare hatt på følelsen at ATi ligger ett hakk foran slik det var med forrige generasjons kort.

Noen som nevnte fanboy biaz? :p Kanskje en fordel å spa opp argumenter før du kommer med påstander selv da :!:

Endret av balleklorin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...