Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor kjøpe billig Cat6 kabel på rull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på jakt etter billig Cat6 kabel på 300m rull. På Norek koster den 886,- inkl. mva. Noen billigere?

Krever Cat6 spesielle Cat6 plugger? Jeg finner bare Cat5 plugger. Forskjell?

Takk for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg er på jakt etter billig Cat6 kabel på 300m rull. På Norek koster den 886,- inkl. mva. Noen billigere?

Krever Cat6 spesielle Cat6 plugger? Jeg finner bare Cat5 plugger. Forskjell?

Takk for alle svar.

Tja jeg ville ha hørt med noen bedrifter som jobber med kabler osv sånt til det daglige. Kansje du treffer på noen bedrifter som er vennlige og selger deg en rull osv.

Hør med Nexans. De selger jo alt fra små kabel spoler til digre kraftledninger på tre tromler.

Mvh

OJ

Skrevet

Cat 6 må ha Cat 6 plugger, de er spesifisert opp til 250 MHz, mot at dagens Cat 5e konnektorer er laget for opptil 125 MHz.

Oppbyggingen av kretskortene inni konnektorene er litt forskjellige.

Jobber mye med dette.

Trenger du virkelig 300 m?, det er jo bare 2.95 kr. for meteren, og det er ikke mye, cat 5 som er mye mer utbredd koster rundt kronen mindre. Når du klager over prisen, så bare tenk på at PR kabelen som gir strøm til stikkkontakten din, hvis et er lagt åpent, koster rundt 10 kr meteren, og det er bare 3 ledere. Cat 6, har åtte stykker som de 4 parene er tvunnet i forskjellige størrelser. Så 3 kr metern er BILLIG.

Skrevet
Cat 6 må ha Cat 6 plugger, de er spesifisert opp til 250 MHz, mot at dagens Cat 5e konnektorer er laget for opptil 125 MHz.

Oppbyggingen av kretskortene inni konnektorene er litt forskjellige.

Jobber mye med dette.

Trenger du virkelig 300 m?, det er jo bare 2.95 kr. for meteren, og det er ikke mye, cat 5 som er mye mer utbredd koster rundt kronen mindre. Når du klager over prisen, så bare tenk på at PR kabelen som gir strøm til stikkkontakten din, hvis et er lagt åpent, koster rundt 10 kr meteren, og det er bare 3 ledere. Cat 6, har åtte stykker som de 4 parene er tvunnet i forskjellige størrelser. Så 3 kr metern er BILLIG.

Tror du misforsto meg litt, jeg lurte på om jeg trenger Cat6 RJ-45 plugger, ikke Cat6 veggkontakter eller lignende. Vet du hvordan det er med RJ-45 pluggene? Må de være spesifisert for Cat6?

Jeg trenger ikke 300 meter nei, jeg trenger 600 meter :p

Kjøper inn nye kabler for WarpCrew, en LAN-organisasjon som arrangerer warpzone14 i høstferien. Derfor må jeg finne så rimelige kabler som mulig.

Skrevet

Nexans har iallefall Cat6 -kabel, men aner ikkje om dei kun leverer til forhandler ol. eller om dei leverer til privatpersoner også.

Eg har kjøpt mine tusen meter med Cat5e-kabel der, og får svært god pris. Hihi.

Viss ikkje så får du leite (søke) på elfa.se, og høyre med elektrikere og andre som drar kabel. Trur det er ganske mange elektrikere som kan bestille Cat6-kabel til deg om du spør dei fint. :)

Du kan også prøve vidaregåande skular der dei har elektro/elektronikk/ikt-linjer.

Skrevet

når det kommer til RJ 45 modulær kontakter er jeg mer usikker, har bare sett den vanlige typen, ikke noen som er spesifisert for cat 6, de eneste er ferdig terminerte fra fabrikk.

De cat 6 kablene jeg har vært borti har litt tykkere isolasjon rundt lederen enn det cat 5 har, og vil ikke komme inn i de vanlige modulær kontaktene, så jobben med å sette dem på, vil være ett helvete når du må avmantle alle ledere osv.

Skrevet

Hva er egentlig den rent tekniske forskjellen på Cat5e-plugger og Cat6-plugger?

Er det at Cat6-pluggene har metall-skjerming helt frem til kontaktene, mend Cat5e-pluggene kan være av uskjermet plast eller er det andre forskjeller?

Kan man ikke kjøre 1Gbit nettverk på vanlig Cat5e eller må man ha Cat6?

Skrevet (endret)
Hva er egentlig den rent tekniske forskjellen på Cat5e-plugger og Cat6-plugger?

Er det at Cat6-pluggene har metall-skjerming helt frem til kontaktene, mend Cat5e-pluggene kan være av uskjermet plast eller er det andre forskjeller?

Kan man ikke kjøre 1Gbit nettverk på vanlig Cat5e eller må man ha Cat6?

man kan kjøre 1Gbit på cat5e. lederparene på cat6 har plast mellom seg. det har ingen ting med skjerming å gjøre. du får stp (skjermet) og utp (uskjermet) kabel både i cat5e og cat6.

edit: sorry, leste ikke ordet "plugger":)

Endret av capy
Skrevet (endret)

flott side. bare husk at i Norge bruker vi fargekode B.

detaljer, detaljer :hrm::)

Var litt kjapp i avtrekkeren der ja... :blush:

du tenkte slik?

fra høyre mot venstre, med plugghullet mot deg og pinnen ned

EIA/TIA-568B

hvit/orange

orange

hvit/grønn

blå

hvit/blå

grønn

hvit/brun

brun

Endret av teknikeren
  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

hvordan var det med plugger? ser at man får kjøpt poser med cat5e plugger, finnes det cat6 plugger? HVOR FÅR MAN DET??? hvis det finnes

Endret av Goodall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...