Gå til innhold

Magnetisk kabinett = HD-morder?


Shadowfax

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder stabiliteten på Segate disker har jeg ingen ting å utsette på mine. I oktober i fjor kjøpte jeg 2x120 GB Segate, og i desember kjøpte jeg 1x80 GB, og i April/Mai i år kjøpte jeg 2x120GB igjen.

 

Alle disse diskene fingerer knirkefritt den dag i dag. De står i tre forskjellige PC-er, og alle har vert uten diskproblemer. Har aldri opplevd diskproblemer med Segate, og det er derfor jeg kun kjøper segate (og WD Raptor, for segate har ikke 10000RPM SATA)

Lenke til kommentar

Ser at magnetisme-teorien er så som så med :p

 

Skal dra frem et kompass i morgen og sjekke :yes:

 

Har en annen teori også, som jeg ikke legger så stor tiltro til, men den eneste komponenten jeg ikke har byttet ut siden 1. krasj er HK (Asus A7N8X DLX). Har tom. sendt det inn til komplett med beskjed om hva jeg trodde det var årsak til, men de sa at det var testet og var OK og de hadde ingen tiltro til at det var årsaken til diskenes død. :(

 

Tror jeg har postet en tråd tidligere ang. dette...

Lenke til kommentar
De fleste ståltyper i vanlig bruk kan bli magnetiserte, det er bare dyre nonmag legeringer som ikke kan magnetiseres.

Det er noe helt annet!

 

En vanlig stållegering kan ikke på noen som helst måte bli en magnet. Ikke uten magnetitt.

 

En annen sak er at om metall herunder syrefast stål - ikke er magnetisk, så vil det ikke bli magnetisk heller uten av det blir smeltet om.

 

Videre...

 

Om problemet skulle skyldes magnetisme, så kan du ikke gå kabinettet i næringen. Da må du heller finne ut om det er noen kilder inne i kabinettet eller rundt som er feilkilden.

 

Legger du et kompass inntil for å sjekke om kabinettet er magnetisk må du slå av pc'en først. Eller uansett - hardiskene dine kommer til å forvirre nålen uansett. Ikke kabinettet..

Endret av Patience
Lenke til kommentar

Er dere så lure at dere plasserer store elektromagneter i nærheten av harddisker, fortjener dere nesten å miste alle dataene. Magnetiske felter + lese/skrivehoder =/= smart. Dette er jo info som ble videns kjent allerede i floppyens spede barndom.

All lagring på bevegelige media (med unntak av optiske) består av metallfilm som blir polarisert av magneter. Ved lesing av dette brukes en liten sensor som kjenner forskjellene i polarisering.

 

Om du setter en diger høyttaler oppå kabinettet ditt eller legger en harddisk oppå en CRT-skjerm, så ber du jo om bråk. :roll:

Lenke til kommentar
jeg har et tips... instaler whatever s-ata drivere og utilitys som finnes for ditt hovedkort. dette hjalp til meg(selv om jeg er overtroisk)

Det er ikke mulig å installere noenting på den, fordi jeg ikke får bootet. Det står bare "unmountable_boot_volume" på skjermen sammen med en masse tall o.l. når den skal begynne å laste Windows.

 

Skal prøve å reinstallere windows....kanskje det hjelper....*HÅPE*

Lenke til kommentar
Unmountable boot volume kan antagelig lett fikses med chkdsk /r

http://www.techtips4u.com/kb/sw/SW00014.htm

Det vil jeg tro, jeg fikk nemlig en slik feilmelding på en WD Raptor. Det var ikke så lett å få kjørt chkdsk på win2000 da, selv når jeg valgte bare kommandolinjen. Så det ble til at jeg tok Hden med meg fra mitt barndomshjem og opp her i Nord. Nu er den fixet og jeg tenker jeg skal ta meg den tilbake igjen til jul.

Lenke til kommentar

Jeg skal kjøre chkdsk /r på den når jeg får tid.. :p Takk for linken :)

 

Problemet er at jeg gjorde det samme med de andre diskene, og etter en stund så streiket de allikevel... en av diskene fikk jeg ikke kjørt chkdsk på i det hele tatt fordi maskinen den ble koblet til ikke kunne starte opp med disken tilkoblet :(

Endret av Shadowfax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...