Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL - Trådløst nett


Anbefalte innlegg

Har akkurat bestilt Telenor Online ADSL.

Regner med at jeg får med et Thomson 510i adsl modem.

Har lest her på forumet at det også er router i denne, stemmer det?

 

Hva trenger jeg for å få et trådløst nett hjemme? Gjerne kom med spesifikke produkter som jeg trenger. Inkl kort til PC.

 

EDIT:

Har surfet og sett en del nå. Er det kanskje smartere å droppe dette modemet fra telenor å kjøpe dette i stedet kanskje, som er et Billion Wireless ADSL Modem/Router , m/4P 10/100 switch, Telenorgodkjent.

 

Og f.eks dette nettverkskortet, som er et SMC EZ Connect Wireless G PCI 54 Mbps 802.11g/b, avtagbar antenne.

 

Andre forslag?

Endret av berntmh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal stemme at den Thomson 510i som nå leveres har router.

 

Tror du vil angre på å kjøpe en 802.11b-standard router nå. Ikke bare er den mye tregere enn 802.11g-standarden, men den mangler også viktig sikkerhet som WPA. Denne enheten fra 3Com vil være et mye bedre valg. Husk bare å kjøpe splitter, hvis du ikke bestiller modem fra Telenor, og skal ha analog- eller ISDN-telefon.

Lenke til kommentar
Tror du vil angre på å kjøpe en 802.11b-standard router nå. Ikke bare er den mye tregere enn 802.11g-standarden, men den mangler også viktig sikkerhet som WPA. Denne enheten fra 3Com vil være et mye bedre valg. Husk bare å kjøpe splitter, hvis du ikke bestiller modem fra Telenor, og skal ha analog- eller ISDN-telefon.

Takk for svar, denne var interessant.

 

Men på produkt beskrivelse står det nederst: (NB! Støtter kun bredbånd over Annex B (ISDN). Hva betyr det?

 

Hvordan er rekkevidden på et slikt trådløst system?

 

Andre forslag?

Lenke til kommentar

Telenors utstyr/sentraler er basert på Annex B, uansett om det er analog- eller ISDN-telefoni som skal kjøres ved siden av ADSL.

 

3Com spesifiserer denne enheten opptil til 100 meter innendørs, og opptil 457 meter utendørs, som du ser i denne linken. Dette i beste fall tall, og signalstyrken vil ikke være maks på disse avstandene. Innendørs vil det jo også være avhenging av type vegger/gulv/tak, og andre ting som blokkerer/forstyrrer signaler.

 

Har selv bare sett Billion, 3Com og hvis jeg ikke husker feil Topcom, leverer denne typen kombienheter i Norge. Husker ikke helt hvor jeg så Topcom, så du får se deg rundt. Alternativet ditt er å kjøpe modemet fra Telenor, og montere et aksesspunkt på dette. Du får da to enheter å administrere, men normalt så vil dette være overkomlig. Aksesspunkt finner du mange flere merker å velge i. Gå inn på Barbara, under tester, så finner du omtale av mange av de. Men som sagt, ville ligget unna de som kun støtter 802.11b-standarden her også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...